Avatar billede Anna Jensen Praktikant
15. marts 2018 - 13:31 Der er 13 kommentarer

HJÆLP MIG

Vi sidder midt i brobygning matematik, og kan vinde en Snickers for at løse disse opgaver. Hjælp mig!!!!

Ligning 1: 2x + 7y + 5z =
Ligning 2: 4x + 4y + 6z =
Ligning 3: 2x + 5y + 4z =
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2018 - 13:38 #1
der er jo ingenting ved disse ligninger.

1 er 2+7+5=14
2 er 4+4+6=14
3 er 2+5+4=11

med 3 tal, der bare er plus imellem, er det ikke en ligning
Avatar billede sd8220 Seniormester
15. marts 2018 - 14:19 #2
Ikke korrekt - det er tre ligninger med tre ubekendte, isoler én af de ubekendte i hver af ligningerne 2 og 3 og indsæt dem i 1 .

Bortset fra point, synes jeg da oplagt, at I skulle sende en chokolade-stang til mig ,-)

God arbejdslyst med brobygningen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. marts 2018 - 15:31 #3
Skal der ikke stå noget til højre for lighedstegnet?
15. marts 2018 - 18:30 #4
HEJ,

Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra at en ligning er defineret ved en række variable og et RESULTAT (hvilket tydelig mangler)  og "leger" lidt videre med sidwave #1 eminente  løsning fremgår det at X = Y = Z = 1.

Begynder vi at drage rigtige ligninger (JF. 1. afsnit) kan du jo isolere X  i ligning 1.

Hvilket giver      2X = -7Y - 5Z
del med 2  =>    X = -3.5Y - 2.5 Z
således at ligning 2 -->  4  * (-3.5Y - 2.5Z) + 4Y + 6Z

Ligning 1: 2x + 7y + 5z =
Ligning 2: 4x + 4y + 6z =
Ligning 3: 2x + 5y + 4z =

Gør som jeg har gjort for resten af ligningerne og  offentligør resultaterne. TAK

KrISTIAN
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2018 - 20:03 #5
www.hjaelpmigmedminmatematikopgave.dk siger, resultatet er 29
16. marts 2018 - 09:15 #6
HEJ

milter #5,

Har nu flere gange forsøgt at komme ind på www.hjaelpmigmedminmatematikopgave.dk  .

Min browser siger at siden ikke eksisterer.

Du skriver også at løsningen er " 29 " ,  hvordan får du det (jf. ovenstående ).

Jeg mener, hvad er X og Y og Z .

Kristian -
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2018 - 11:50 #7
#6.

Undskyld, det var et forsøg på en lidt tidlig 1. aprilsnar og en form for kommentar til de "onlinefirmaer", som mod betaling vil hjælpe elever til at få bedre karakterer ved at løse/skrive deres opgaver.
16. marts 2018 - 16:59 #8
HEJ,

Tak for "den"...  Fin måde at afslutte den session på. For, (og jeg er helt 100 pct. ærlig nu), da jeg læste at det var en tidlig aprilsnar, kunne jeg ikke lade være med at skratgrine .  (det er forøvrigt en dobbelkonfekt / tautologi/ pleonasme / at le på svensk er at skratte, ligesom den ridende rytter til hest og han bakkede bilen baglæns...  )

Go påske !

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. marts 2018 - 17:03 #9
#7
Minder mig om Flid, Fedt og Snyd med gode gamle og uforglemmelige Gotha Andersen, med tavlegufferen osv. :-)

https://www.dr.dk/bonanza/serie/124/flid-fedt-og-snyd/55218/flid-fedt-og-snyd---01121981
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. marts 2018 - 17:20 #10
Og så har I andre da fuldstændig ret i, at der manglede noget til højre for lighedstegnet; det havde jeg overset i et anfald af, at det jo ikke gav mening, hvis der ikke stod et eller andet.

Nå gad vide, om vi nogensinde får at vide, om spørger blev klogere på nogen måde.
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2018 - 17:41 #11
Tak, det føles dejligt at se min kommentar blive mødt med et grin. For mange år siden læste jeg en bog af Jørn Riel med titlen "En fortælling hvoraf man får et smukt ansigt" , og det skulle iflg. hans forklaring være et grønlandsk udtryk for en beretning, som fik mennesker til at grine.

God påske.
Avatar billede falster Ekspert
16. marts 2018 - 17:51 #12
Hvis vi går godt 6 år tilbage i tiden kan vi måske komplettere:

Lign 1: 2x + 7y + 5z = -3
Lign 2: 4x + 4y + 6z = 16
Lign 3: 2x + 5y + 4z = 1

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1063341
Avatar billede Jakobf Juniormester
21. marts 2018 - 12:59 #13
Vandt I så den snickers?