Avatar billede K. W Novice
29. januar 2018 - 12:34 Der er 26 kommentarer

Windows 10 - Creator med andet Update

Hello E/CW :)
jeg vil gerne dele et opslag jeg skrevet på Microsoft support idag.
Jeg har gennemgået forum her inde uden at finde en løsning på mit problem, dog er der mange der ligner problemet. Jeg har skrevet nedenstående til Microsoft. Er der nogen der har et bud eller? Jeg regner nemlig meget med at Microsoft fortæller mig noget i retning af "dæt' bar' trist kammerat".

1. Creators update – alt er kaos, alt fryser.

Når jeg kommer på desktop fryser computeren efter ”kort” tid eller hvis jeg høre klikker og vælger ny.

2. Clean install fra MediaTool via USB .

Install gennemført. Når ikke at teste systemet da jeg prøver at installere mit Nvidia GTX780 crasher install med blå skærm – driver install rollback. Intet fortaget.
Prøver at installere ældre driver- samme sker.
Prøver at installere **** gammel driver – install lykkedes.
Genstarter efter install af gammel driver.
Efter kort tid fryser computeren. Jeg ved ikke hvorfor – ingen BSOD.

3. Fjerner GFX kort.

Fjerner kort for at have en usikkerhed mindre og kører DDU for at fjerne alt Nvidia. Jeg fjerner også GeforceExperince center samt alt Nvidia via. kontrolpanel.
Intel onboard gfx kort er nu i brug. Fryser stadig. Tjekker ram ved Memory86 – intet galt.
Fjerne en ramblok og prøver igen – Fryser stadig.
Tager anden ramblok og prøver igen – Fryserstadig jeg vurdere, at RAM er ikke en faktor.

4. Jeg booter fra USB går i cmd.

For at gøre en lang historie kort. Her cmd’s der ikke har løst mit problem:
Chkdsk /f og med /f /r
sfc /scannow
DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:repairSource\install.wim
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:repairSource\install.wim /LimitAccess
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:wim:repairSource\install.wim:1 /LimitAccess
Offline verson også brugt hvor jeg tager fra Sources på min USB lavet med MediaTool.

5. Power settings
Strømstyring à Avanceret indstillinger à Harddiks à Sluk harddisk efter _Tilsluttet strøm = 20 rettet til 0.
PCI Express à Strømstyring for linktilstand à Tilsluttet strøm: Slået fra.
Der fryses ikke længere der kommer en BSOD med stopcode: Critical process Killed og en enkelt gang var det noget vedr. Config.
Så nu er jeg på et punkt hvor BDOS og jeg ikke bare fryser. Det er en kernel-41 og som sagt CRITICAL PROCESS KILLED. Ingen anden info. Scf / scannow forsøgt, ingen fejl fundet Verifikation 100 % ingen problemer. Jeg har også kørt alle Settings à Update & recover à Trouble shoot uden fejl.
Så er vi nået til hvor jeg ønsker at nogen siger noget klog fra jeres side.
Jeg vil ikke høre noget Det sikkert din harddisk (testet virker). Det sikkert dine ram (testet virker).
Det sikkert dit GFXkort (ikke engang sat i).
Jeg håber virkelig en eller anden magisk person har en ide om hvad der går galt.
Det er absurd dårligt den mængde bugs jeg løber ind i med windows 10.
Ved Annerversiry updaten fik jeg samme Shellex problem som jeg fik efter Creators updaten.
Den gang ville det dog gå væk da jeg brugt Tweakers Windows repair. Dette virker ikke på Creators (computeren fryser hver gang jeg prøver at bruge Tweakers Windows Repair – Jeg når ikke at gennemføre repair da computeren fryser under vejs).
Der har været så mage bugs og problemer jeg har rettet undervej, at jeg ikke længere kan huske dem alle sammen og hvordan jeg løste dem. Men jeg synes lige jeg vil næste dem jeg kan huske, skulle det evt. hjælpe til at finde på en løsning.

1. GFXkort install crash.
2. Memory Leak – RAM forbrug tæller automatik op fra 1.6-15.7 over 10-15 min.
3. Højreklik – frys.

Jeg er klar i ikke har indflydelse på udviklingen af Windows 10 - men jeg gerne udtrykke hvor i høj en grad jeg er utilfreds med produktet.
Det er bare på ingen måde i orden at udgive en opdatering der er så ringe testet.
Opdateringen har smadret store mængder af mit arbejde. Og det er 2. gang nu, 1. gang var da jeg blev tvunget ud i en win7 --> win10 opdatering.
Jeg brækker mig snart over hvor elendigt windows 10 er. Jeg har overvejet at skifte til IOS de sidste par dage - Det vil jeg meget nødigt!
HJÆLP :'(

Venlig Hilsen
Kenneth Winther
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2018 - 12:47 #1
Og du har sørget for at afinstallere den fejlbehæftede Meltdown/spectre opdatering, der for en måneds tid siden blev rullet ud via Windows Update?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2018 - 12:49 #2
Avatar billede INK Ekspert
29. januar 2018 - 12:52 #3
Det ville være en god idé at skrive hvilken pc, mærke og type. Gerne også navn/type for bundkort og ram. Har du opdateret Bios?
Avatar billede K. W Novice
29. januar 2018 - 14:21 #4
Ole_madsen, Tak - Nej ingen klokke ringede :)
Ink - Jeg skal poste det asap.
Det er En computer fra mm-vision (så intet fabrikindstillet).
Jeg husker det således:

CPU: Intel i7
RAM: Hyper X Fury Kingston https://goo.gl/FjPNWE
MotherBoard : Gigatye Ga-z87X-UD3h https://goo.gl/7vRaxX
BIOS er opdatteret og er den nyeste version iflg. Gigabytes hjemmeside.
Tak for jeres svar, jeg vender tilbage asap :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 15:55 #5
Jeg havde fjernet KB4056892 hvis du har den installeret. Kan se at Ole_madsen fint linker til lige den opdatering i indlæg #2
Bliver du fri for dine problemer med denne opdatering væk, kan du i de avancerede indstillinger på Windows update udskyde opdateringen i 35 dage hvorefter den så skulle starte op igen af sig selv. For håbenligt er problemet med meltdown opdateringen så løst på det tidspunkt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2018 - 17:34 #6
Lige en kommentar til 220661´s indlæg - jeg linker til patchen der burde kunne løse problemet med KB4056892 patchen :-) - ikke den der giver problemer...

Så har man KB4056892 installeret, eller endnu ikke installeret Meltdown/Spectre patchen på sin maskine, bør det være den man skal følge... - direkte link til patchen: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4073290

Så har man problemer, bør man prøve at installere ovenstående.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. januar 2018 - 17:40 #7
Hov det beklager jeg at jeg kom til at vild lede.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2018 - 19:23 #8
Avatar billede K. W Novice
29. januar 2018 - 20:39 #9
Hej igen. Det ser ud til.. at jeg kunne have sparet en masse tid :P
Min BIOS var IKKE ordenligt updated. Jeg troede jeg havde lavet en update til nyeste version F9, men den stod stadig på version F3 fra 2013!
Jeg vender lige tilbage efter jeg har kørt lidt stress test.
Avatar billede K. W Novice
29. januar 2018 - 20:50 #10
NOPES! Prøver updaten Ole snakker om nu.
Avatar billede K. W Novice
29. januar 2018 - 21:04 #11
Install af update gik fint, men når jeg genstarter siger Windows at updaten ikke kunne fuldføres :( Den eneste opdatering jeg har lige nu er Sikkerhedsopdatering til Microsoft Windows (KB4054517). What to do?
Avatar billede K. W Novice
29. januar 2018 - 21:07 #12
OS-navn    Microsoft Windows 10 Home
Version    10.0.16299 Build 16299
Anden OS-beskrivelse    Ikke tilgængelig
OS-producent    Microsoft Corporation
Systemnavn    DESKTOP-2TIFCKT
Systemproducent    Gigabyte Technology Co., Ltd.
Systemmodel    Z87X-UD3H
Systemtype    x64-based PC
System-SKU    To be filled by O.E.M.
Processor    Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 Kerne(r), 8 Logisk(e) processor(er)
BIOS-version/dato    American Megatrends Inc. F9, 18-03-2014
SMBIOS-version    2.7
Version af integreret controller    255.255
BIOS-tilstand    Ældre
BaseBoard-producent    Gigabyte Technology Co., Ltd.
BaseBoard-model    Ikke tilgængelig
BaseBoard-navn    Hovedkort
Platformrolle    Skrivebord
Sikker bootstarttilstand    Ikke-understøttet
PCR7-konfiguration    Binding er ikke mulig
Windows-mappe    C:\Windows
System-mappe    C:\Windows\system32
Startenhed    \Device\HarddiskVolume1
Landestandard    Danmark
Abstraktionslag for hardware    Version = "10.0.16299.98"
Brugernavn    DESKTOP-2TIFCKT\kjrge
Tidszone    Rom, normaltid
Installeret fysisk hukommelse (RAM)    16,0 GB
Fysisk hukommelse i alt    15,9 GB
Tilgængelig fysisk hukommelse    13,0 GB
Virtuel hukommelse i alt    18,8 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse    15,5 GB
Plads til sidefil    2,88 GB
Sidefil    C:\pagefile.sys
Understøttelse af enhedskryptering    Årsager til mislykket automatisk enhedskryptering: TPM er ikke brugbar, PCR7-binding understøttes ikke, Brugergrænsefladen til test af hardwaresikkerhed mislykkedes, og enheden er ikke InstantGo, Der er registreret DMA-kompatibel bus/enheder, som ikke er tilladt, TPM er ikke brugbar
Hyper-V - VM-udvidelser af overvågningstilstand    Ja
Hyper-V - Udvidelser af adresseoversættelse på andet niveau    Ja
Hyper-V - Virtualiseringsaktiveret i firmware    Ja
Hyper-V - Forhindring af datakørsel    Ja
Her var mine specs. Beklager hvis det er for meget med alle mine svar :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. januar 2018 - 21:23 #13
Så start med at se, om du overhovedet har KB4056892 installeret - og fjern den om muligt...

For oprydning - kør en "diskoprydning", hvor du også rydder op i systemfiler. Denne sletter bl.a. gamle Windows Update filer, og måske er det her der er noget galt (det er ikke ualmindeligt :-)
Avatar billede K. W Novice
30. januar 2018 - 12:30 #14
Okay  - Ja jeg har haft 92eren liggende.
Så slet denne og inden jeg prøver at installere 90eren kører jeg en diskoprydning (højreklik på c-drev --> egenskaber --> Diskoprydning under Generelt fanen).
I Shall be back! I aften i guess.
Tak for svaret :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2018 - 12:46 #15
Ang. Diskoprydning: Husk at vælge "Systemfiler" til... - ellers er det bare ligegyldigheder der ryddes op i :-)
Avatar billede K. W Novice
30. januar 2018 - 20:19 #16
Kan stadig ikke få installeret updaten, den afinstallere efter genstart :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2018 - 20:29 #17
Okay, men kører maskinen ellers rimeligt efter afinstallation af ´92? - så er du da i hvert fald klar over hvad problemet var/er...
Avatar billede K. W Novice
30. januar 2018 - 21:22 #18
Jeg har testet ved at afinstallere 92eren, men brugte ikke diskoprydning efter dette.
I dette scenarie crasher den stadig CRITICAL PROCESS DIED.
Avatar billede K. W Novice
30. januar 2018 - 23:12 #19
Okay - Update. Noget jeg SLET IKKE FATTER sker.
Jeg har taget hardware fra for at se om der var noget.
Alt virker.
Så kom jeg til hardiskene. Jeg tog min 2TB internal disk fra. Den er til whatever.
Og Windows10 ligger på mit C drev, et 500GB SSD.
Når jeg fjerner mit 2TB som har bogstavet E.
Så kan den ikke finde noget styresystem. Jeg har gået i  bios for at starte fra dette drev (det eneste til rådighed). Den siger der ikke findes noget styresystem her.
Så satte jeg mit E drev i. Den siger at min winload.exe er beskadiget og jeg skal genoprette. Hvad helvede sker der? Er det en situation der får nogen til at tænke de ved hvad problemet er?
Når jeg sætter begge diske til.. så kan jeg starte win 10.
Det giver ingen mening.
Avatar billede K. W Novice
30. januar 2018 - 23:15 #20
Jeg åbnede Diskhåndtering... Har ikke fået denne besked før:
https://www.dropbox.com/s/4k0aqnchvn52e58/diskh%C3%A5nd.jpg?dl=0 <-- Billede af hvad der skete.
Den mangler en MBR...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. januar 2018 - 07:36 #21
Windows opretter en lille boot-partition på disk 0, uanset hvor man så senere vælger at installere selve Windows (C:). Denne vil du i øvrigt ofte kunne se i BIOS som "Windows Boot Manager".
Din 2TB disk sidder som disk 0 (sidder sikkert i første SATA port), og du ser derfor Boot partitionen på denne, selv om du har installeret Windows på disk 1 (SSD).

Derfor kan PC´en ikke starte når du fjerner din 2TB disk, fordi den nu mangler sin boot-partition på disk 0 (nu SSD´en).

Jeg ved ikke om Windows selv ville være i stand til at danne en ny boot-partition på SSD´en hvis man booter fra en DVD/USB, og laver repair af Windows... - men det ville jeg forsøge.

Ang. Windows Update problematikken har jeg ikke flere gode råd - hvis ikke du efter diskoprydning (incl. systemfiler) kan installere hotfix´en, må du enten vente til Microsoft melder noget nyt ud, eller vælge at reinstallere Windows... (hvilket også ville løse dit boot problem...)
Avatar billede K. W Novice
31. januar 2018 - 08:14 #22
Tak, jeg vil tage min 2TB fra og prøve CLEAN install - det bliver via MediaTool på USB.
Avatar billede K. W Novice
31. januar 2018 - 21:40 #23
Nulstil PC fejlede. Nu er mit c drev væk og mit USB drev siger intet medie fundet på anden. Computer. Det jo bare genialt det her.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. februar 2018 - 08:43 #24
Det lyder mere og mere til at din SSD disk har en fejl, og at den nu er helt knækket... - det vil også kunne forklare dine indledende problemer.
Avatar billede K. W Novice
01. februar 2018 - 09:24 #25
Ja, men jeg vil sige. At den fejlede INTET før creators update.
Så det er liiidt underligt at den skulle gå ned lige præcis som updaten synes jeg.
Men nu har jeg altså givet op. Må få en ny SSD og prøve forfra.
Jeg har også et tlf møde med microsoft hvor jeg som minimum vil fremlægge hele dette forløb.
Jeg ved at jeg er langt fra alene om at have en død computer efter opdatering (ikke kun creators).
Men tak for hjælpen, jeg er sikker på, at alt andet lige så har dine forslag til rettelser været hvad der ville løse problemerne.
Avatar billede K. W Novice
02. februar 2018 - 07:54 #26
UPDATE: Købe en billigt 1TB SATA disk.
Alt kører som det skal nu - 24 timers test med stress bestået til ug.
Jeg tænker at Creators updaten har smadret min SSD, eller whatever almindelige operation er jeg har kørt for at prøve, at fixe fejl via. CMD har fået den til at gå ned.
Den gik endelig helt ned da jeg prøvede CLEAN INSTALL.
Men nu er den flyvende (selv om man virkelig kan mærke at det ikke længere er en SDD :D ).
Tak for alles input i sagen - skide godt at der er nogen der gider :)