Avatar billede SomTing Novice
08. januar 2018 - 00:36 Der er 4 kommentarer

Overspænding i et par timer. Skade?

Hej, jeg ved simpelthen ikke hvor jeg ellers skal spørge. Jeg bor i en boligblok hvor nul-ledningen var løs eller sådan noget. Jeg snakkede så med ham elektrikeren der, som sagde, at der minimum var smidt 350 volt ud i alle hjem i blokken og mange af tingene nok ville være brændt af.

Han bad mig slukke relæet for i aften og afvente i morgen og se hvad der er sket. Jeg VED dog på forhånd, at nogle af mine pærer er sprunget og køleskabet er i hvert falde smuttet en tur!

Jeg opdagede det ikke før, min kæreste sagde det til mig efter nogle timer. I mellemtiden har jeg siddet på min bærbare computer OG spritnye stationære computere for, at synkronisere dem og overføre filer fra den ene til den anden.

Jeg har læst om det og mange siger, at der kan godt være, at mine elektriske apparater virker LIGE nu... Men ingen ved hvor længe, da det åbenbart mindsker levetiden markant.

Jeg vil dog gerne have nogle mere specifikke svar på, hvad jeg skal regne med! Min kæreste tænkte bare, at det var noget simpelt... fjernsyn, tørretumbler, vaskemaskine og hele svineriet kørte jo... "heldigvis" er det umiddelbart kun køleskabet og nogle pærer der er smuttet.. Men hvis det andet har taget skade, vil jeg satme ikke undlade det, når vi snakker forsikring - for mine 2 computere hvoraf den ene kun er 14 dage gammel til 16.000 skal ikke bukke under om 1 måned og så det er derfor og så er "det bare synd" - samt naturligvis de andre ting.

Råd modtages med kyshånd! (Har ikke lige gennemlæst indlægget for stavefejl, så bær venligst over med med :))
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2018 - 07:22 #1
Der findes ikke den mand på jorden der kan fortælle dig, hvilke apparater der har taget skade, uden at bruge en masse timer på at undersøge dem.

Jeg havde engang en opvaskemaskine, der egentlig så ud til at have overlevet sådan en tur, men ugerne efter begyndte den periodevis at "hænge" i vasken... - fandt så ud af at varmelegemet var røget - kørt fint flere år efter skift til ny.

Regn med at det er de enheder der fødes direkte med 240v, der har taget mest skade, d.v.s strømforsyninger og varmelegemer. Og som udgangspunkt, så regn med at det der umiddelbart virker, nok også overlever i længden.

Men ja, der er desværre en risiko for at elektronikken er blevet overbelastet og derfor "slidt" - det er bare ikke noget man kan se.... - desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2018 - 09:10 #2
Du skal bruge flere faser for at opnå en spænding på 350 volt

O
Avatar billede finb Ekspert
08. januar 2018 - 09:17 #3
Men tager relæ-boksen ikke en del af stødet ?
Eller sikringerne ?
08. januar 2018 - 10:31 #4
HEJ,

De fleste moderne PC_ere (labtops, stationære) i dag bruger SWITCH-mode (SW-m) strømforsyninger.  Og uden at lægge ho'det på blokken vil jeg sige, at de fleste af samme type SW-m'ere  kan klare overspændinger på et sted mellem 50-100 %. Dog afhængig af tid og hvor meget denne SW-m strømforsyning belastes når denne overspændig forekommer. Trækker du fuld-power er tiden begrænset  - naturligt nok. Men 350 Volt vil jeg mene er noget af det kraftigt overdrevne uanset tidsrummet.

Jeg vil som Ole Madsen #1 sige, at det strøm_chok din(e) PC-(ere) har været ude for  har nok påvirket din(e) pc-(ere).  Men hvordan de er påvirket, kan kun en minutiøs undersøgelse vise.  Så mit råd til dig er, snak med dit forsikringsselskab (du skal jo under alle omstændigheder have et ny køleskab ) .

Og vis du vil undgå lignende uheldige situationer i fremtiden, så anskaf dig et overspændings-værn.

(Jeg har et og det reddede min 2008 Server under et gedigent tordenvejr her. Det klappede bare ud og efter en manuel reset (trykknap trykket ind), fungerede det igen. Serveren blev genstartet og alle blev glade.

Og til orientering: vi måtte skifte 5 pærer !)

KR
.