Avatar billede 2pretty4u Mester
09. december 2017 - 07:46 Der er 8 kommentarer

Udvidelse af NAS216Play

Kære Eksperten

Jeg har en NAS216Play med 2 harddiskrum i. Jeg har en 2TB WD RED NAS i den ene, og en 3 TB WD RED NAS i den anden. Jeg har for nylig sat den 3 TB i  og har lavet kompatilitetsanalysen mm., og den står som korrekt installeret i softwaren. Nu har jeg dog brugt alle 2 TB af den anden og den siger nu jeg ikke har mere plads.

Jeg troede at jeg havde gjort således at den på 3 TB var "smeltet" sammen med den på 2 TB, så når den løb tør for plads, så lagde den bare over på den på 3 TB.

Kan i hjælpe?

På forhånd tak og rigtig god weekend,
Avatar billede 2pretty4u Mester
09. december 2017 - 07:47 #1
Det er så ikke en NAS216Play, det er en Synology216play, beklager fejlen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2017 - 16:32 #2
Du skal først have styr på, hvordan det eksisterende "Volume" er sat op - om det er JBOD, RAID0 eller SHR.

Dernæst prøver du at følge vejledningen på https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_expand_add_disk
Avatar billede 2pretty4u Mester
09. december 2017 - 23:34 #3
Hej Ole

Tak for dit svar.

Det er SHR. Har tilføjet disken og den er kompatilitetstilføjet og står som aktiv. Men den loader bare ikke over på den. Og kan ikke tilføje en diskgruppe. Så har gjort som vejledningen siger. Forstår bare ikke hvorfor den ikke automatisk loader på den når den anden er fuld.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2017 - 10:58 #4
Så tror jeg den er sat korrekt op, men du har ikke helt overblikket over hvad forskellige typer RAID er...

SHR er Synologys egenopfundne "Hybrid" RAID, der fordeler data og belastning ud over alle diskene, så der altid gemmes en dobbelt kopi af data.

Du har kun to båse i en 216´er, så det eneste du får ud af at sætte disk 2 i med SHR, er at den kører det der svarer til RAID 1 - altså "mirroring"... - data der gemmes på den ene disk bliver gemt identisk på den anden, så hvis den ene disk går i stykker, er systemet stadig kørende, og du skal bare skifte den defekte disk med en ny...
Når der kun er på to diske, vil du heller ikke kunne udnytte den ekstra TB på disk to, da denne jo ikke har noget sted at blive spejlet hen..

Til sammenligning har jeg en 4-bås synlogy, hvor der sidder 4x6TB diske i... - det giver mig i alt ca. 16TB dataplads med SHR.

Vil du bruge den fulde datamængde på diskene, skal du derfor kopiere al data ud, og omdanne dit SHR Raid til et JBOD Raid (Just a Bunch of Disks), men så har du altså ingen datasikkerhed overhovedet - dør bare den ene disk, er AL data væk, så du gør egentlig dig selv mere sårbar.

Du ville formentlig kunne skifte din 2TB disk ud med en 3TB disk, så begge diske er 3TB.. - så ville din samlede lagermængde også være 3TB.
Avatar billede 2pretty4u Mester
10. december 2017 - 11:29 #5
Hej Ole

Ahh ok, så kan jeg godt se hvad problemet er. For med kun 2 diske, så er SHR ikke helt godt her. Så jeg kan se at jeg skal ud i at slette al data for at omdanne begge disk til JBOD RAID, miste al data og så hente det igen, således at det hele virker - eller rettere, smide det over på nogle eksterne, så jeg blot kan smide det tilbage på diskene.

Er det korrekt?

Jeg bukker og takker Ole og rigtig god 2. advent
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2017 - 13:41 #6
Ja, det er rigtigt fanget... Data ud, reorganiser diske, data retur...

Men igen husk på - du bør ikke gemme uerstattelig data på et JBOD Raid.. - én lille fejl på en af diskene, og al data er tabt. Der har desværre været en del "recovery" spørgsmål om det samme, så selv om det er sjældent det sker, skal man være klar over at der er en risiko.
Avatar billede 2pretty4u Mester
11. december 2017 - 18:53 #7
Hej Ole

Hvordan reorganisere jeg diskene, således at jeg kan lave dem til JBOD? Jeg har hevet al data ud, taget én disk ud og så slettet al data på den anden. Så har jeg startet den op igen og kørt den ind, men den bliver automatisk SHR og jeg kan ikke gå ind og omdanne til JBOD? jeg kan slet ikke trykke administrer eller lign.? Er helt fanget :S
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2017 - 19:31 #8
Du skal i hvert fald ikke tage nogen disk ud - begge skal være i.

Så burde du kunne gå i Lagerstyring->Diskenhed og slette diskenheden...

Nu burde du kunne gå i Diskgruppe og slette de enkelte diske - og bagefter oprette en ny diskgrupp/diskenhed af typen JBOD

....noget i den stil :-) - du skal i hvert fald først have slettet alt der hedder diskenhed og diskgruppe...