Avatar billede ullach Novice
27. november 2017 - 17:52 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

parkering i Tkryds...

Forleden kom jeg kørende på en sidevej (uden hajtænder) og skulle dreje til  hø.på en lidt større  villavej i et T kryds. For enden af T krydset holdt en bil parkeret,altså på den vej jeg skulle dreje på, på vejen stod en dame med en hund i lang snor og talte med chaufføren i den parkerede bil.Jeg var meget opmærksom på den hund og kørte forsigtigt  frem for at dreje til højre, da det pludseligt  kommer en bil med høj fart fra højre,altså en som overhaler den parkerede bil,lige som jeg er ved at køre ud på kørebanen. Jeg havde ikke set denne bil,da jeg koncentrerede mig meget om hunden. Der skete ikke noget, men der var  få cm fra at denne bil havde ramt mig. Denne bil kørte altså i min vejbane. Hvis var skylden hvis denne bil havde ramt mig? Måske havde vi alle 3 skylden ? Håber nogen kan svare.På forhånd tak.
Mvh
Ulla
Avatar billede sonalias Seniormester
27. november 2017 - 17:54 #1
Well, de burde ikke parkere i et kryds, men uanset deres fejl har du højre vigepligt hvis der ikke er hajtænder, men samtidig skal ham der overhaler holde tilbage for modkørende trafik eftersom det var i hans vejbane, så alle 3 må være svaret :)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. november 2017 - 19:33 #2
Det afhænger nok lidt af hvor langt du var fremme i krydset. Hvis du allerede var ude på kørebanen skal ham fra højre holde tilbage for dig.
Hvis du slet ikke er kørt frem på den gennemgående vej skal du holde tilbage for trafik fra højre også dem der er ved at overhale.

Hvis den anden bilist som du siger kørte med høj fart vil dette også være til hans ulempe idet man skal afpasse farten efter forholdende og med en parkeret bil og en person og hund på kørebanen og et vejkryds burde han have sat farten markant ned, fx til 10-20 km/h.

Men man ser desværre ofte folk der ræser afsted langs parkerede biler hvor der kan være legende børn mv.

Situationen anskueliggør hvor vigtigt det er altid at se sig både til venstre og højre, netop fordi trafik kan køre i venstre bane ved overhaling. Og hvis man er i fx England (også til fods), så er det en god vane at have indøvet.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. november 2017 - 23:28 #3
Der er mange konkrete ting, som skal vurderes, før man kan sige noget om skyld.
Umiddelbart ligger et par ting dog helt fast: Der holder en bil parkeret i krydset, og det må pgl. ikke, idet man ikke må parkere nærmere end 10 m fra et kryds. Så når pgl. holder parkeret på tværvejen for enden af den vej, som du kommer kørende, så er pgl. parkeret inde i krydset, hvilket ikke er lovligt.
§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående kørebanes nærmeste kant eller, hvor køre- bane og cykelsti udmunder sammen, fra cykelstiens nærmeste kant,

Som udgangspunkt er det "bare" en parkeringsforseelse, som ikke giver andre ret til at foretage forkerte ting og så skyde skylden på pgl. I konkrete tilfælde vil der muligvis kunne blive tale om medansvar i en evt. ulykke.

En bil kommer kørende meget stærkt i "din" vognbane. Kørte pgl. stærkere end det tilladte - og kan det bevises? Ellers kan pgl. næppe pålægges et ansvar, idet han jo var nødt til at bruge den forkerte vognbane på grund af den parkerede bil. Om pgl. i situationen skulle have nedsat farten, fordi der kunne opstå farlige situationer på grund af den parkerede bil, vil kræve en meget konkret vurdering.

Du holder øje med en hund og begynder at svinge til højre - uden at orientere dig til højre.
Uanset hvor meget ulovligt der foregår i krydset, så vil det på ingen måde kunne fritage dig fra dit ansvar. Du er tværtimod opmærksom på, at der er noget unormalt i krydset med dels en parkeret bil og dels en person og en hund på vejbanen.
Så skal du jo være ekstra opmærksom - hvilket også vil indebære, at du må kunne forudse, at hvis der skulle komme en bil fra højre side, så er pgl. faktisk nødt til at bruge den vognbane, som du har tænkt dig at køre ud på.
Så det største ansvar, hvis der var sket en ulykke, ville umiddelbart ligge på dig, selv om der holdt en ulovlig parkeret bil og en person opholdt sig på kørebanen.