Avatar billede Jannickhess Professor
18. november 2017 - 13:44 Der er 5 kommentarer

Automatisk sortering af foto / video ved indsætning af hdd

Jeg ønsker at windows 10 skal sortere foto / videoer automatisk

1. altså sådan at pc'en ligger mine filer ind i en mappe med f.eks.
18/11-17 og lign.

sådan som iphone og ipad gør,

Det må kunne lade sig gøre, men hvordan ?
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 14:00 #1
Mener du, at du vil kunne se billederne i rækkefølge efter dato? Hvis ja, så kig på linket herunder, og det er så indstillingen "Date Taken", du skal anvende:

http://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-10/how-to-browse-photos-in-the-windows-10-picture-folder/
Avatar billede Jannickhess Professor
18. november 2017 - 14:29 #2
Har du evt noget på dansk, da jeg ikke er alt for god til Engelsk :-(
og min computers windows er sat til Dansk
Avatar billede milter Ekspert
18. november 2017 - 20:10 #3
Måske det her kan hjælpe:

http://forum.komputer.dk/forum/programmer/emne/foto-sortering/

Nu ved jeg ikke, hvilken søgemaskine (browser), du har, men f.eks. min Google Chrome har en funktion i højrekliksmenuen, som siger "Oversæt til dansk". Hvis du har Chrome, så højreklik et tomt sted på en webside og vælg så "Oversæt til dansk".
Avatar billede Jannickhess Professor
29. november 2017 - 09:07 #4
Det jeg mener, er at mine billeder kunne blive sorteret i de rigtige mapper helt automatisk

mappe 29/11-2017 billeder der er taget denne dato
mappe 28/11-2017 og her billeder fra den 28/11

Iphone kan gøre det, men kan man også få sin hdd billeder sorteret på denne måde ?
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2017 - 21:01 #5
Ja, du kan også få dine billeder og video sorteret efter dato på din Windows 10 computer. Billeder kan sorteres efter mange kriterier, f.eks. sted, personer, størrelse, s/h eller farve, begivenhed og flere. Nu arbejder jeg nok med billeder på en anden måde end dig. Når jeg gemmer billeder på computeren, placerer jeg dem altid manuelt i nogle mapper, jeg på forhånd har lavet, dvs. jeg lader aldrig computeren bestemme placeringen. Hvis du blot lader Windows bestemme, vil de sikkert blive placeret i mappen "Billeder", dvs. uden undermapper. Hvis du vil have dem placeret i undermapper, må du selv lave de mapper og også selv placere dem der.

Men alle digitale billeder indeholder såkaldte "Metadata", herunder datoen på billedets optagelse, og du skal så bare gøre som beskrevet i indlæg  #1 eller #3. Jeg ved det ikke 100%, men jeg tvivler på, du kan få Windows 10 til at lave nye mapper for billeder til hver dag.

Prøv også at kigge på Google Fotos:

https://teknikalt.dk/7755/farvel-til-picasa-goddag-til-google-fotos/