Avatar billede Benniabe Novice
05. november 2017 - 15:49 Der er 10 kommentarer

Harddisk virker ikke

Hej.
Min Harddisk er pludselig holdt med at virke. Min pc frøs, så jeg genstartede den. Den begyndte så at reparere, fordi den sagde pc ikke blev slukket korrekt, da den så var færdige med det og jeg kom ind på skrivebordet igen, var mit D drev forsvundet. Jeg har været inde på enhedshåndtering og den viser min primære harddisk (en ssd med windows på) og så står der ukendt enhed under den. Inde på Diskhåndtering er den der heller ikke. Jeg har også været inde i bios og der er den heller ikke. Prøvede at sætte den til min mors pc, og den kan ikke heller ikke finde den. Har prøvet at nulstille min pc, skiftet SATA kabel og SATA port, men til ingen nytte. Jeg har ikke hørt nogen "klik lyde" eller andre mærkelige lyde fra den, og jeg kan høre den "kører" når pc'en er tændt. Det er en Seagate Baracuda 1TB SATA3.0. Er den helt i stykker eller er der noget andet jeg kan prøve?

PC Specs:
Bundkort: MSI z97 SLI Krait edition
CPU: Intel core I5-4460
Grafikkort: Zotac Geforce GTX 760
RAM: 2x 4GB hyperx fury
SSD: Corsair force 3 ssd
Avatar billede Benniabe Novice
05. november 2017 - 15:55 #1
Glemte lige at skrive den er også blevet langsommere til at starte op, hvilket jeg ikke helt forstår hvorfor.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 16:42 #2
Du har altså 2 diske. 1 SSD med windows plus en Sata på 1TB.
Er computeren også blevet langsommere når du helt afkobler Sata disken?
Er Trim funktionen til SSD disken sat til i bios?
Prøv at undersøge disken med Harddisk Sentinel. Du behøver ikke at købe det, for at prøve det. https://www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 16:45 #3
Prøv først Short self test. Icon foroven. disken med luppen.
Avatar billede Benniabe Novice
05. november 2017 - 17:34 #4
Der står harddisken er ukendt inde på harddisk sentinel, så jeg kan ikke køre testen.
Avatar billede Benniabe Novice
05. november 2017 - 17:45 #5
Der er ingen forskel på hvor hurtigt den starter op når SATA disken er afkoblet. Jeg er ved ikke om trim funktionen er slået til, har lige kigget rundt i bios men syntes ikke jeg kunne finde noget om det? Hvad er trim funktionen? Jeg kiggede lige på en funktion der hedder "board explorer" inde i bios, og den viste kun at det var min ssd og mit cd-drev der var sat til.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2017 - 17:57 #6
Jeg syntes ikke lige jeg kan se Hvilket styresystem?
Avatar billede Benniabe Novice
05. november 2017 - 18:06 #7
Sorry det glemte jeg, det er windows 10
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 21:48 #8
Når disken ikke dukker op nogen steder, tror jeg der er noget galt med printpladen.
Med andre ord, den er desværre færdig.
Avatar billede Benniabe Novice
05. november 2017 - 22:03 #9
Okay, tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 22:11 #10
Ok 😊