Avatar billede Grønholdt Novice
04. november 2017 - 10:55 Der er 14 kommentarer

SSD HD i bærbar pc

Hej Eksperter.

Min kammerat har købt en SSD hd, og ville sætte den ind i en 8-10 år gammel Acer bærbar. Jeg har formateret den nye SSD hd på min egen stationær pc.

Men BIOS'en på den Acer bærbar, kan ikke se SSD harddisk'en.
Hvad kan problemet være. ???
Avatar billede posten Ekspert
04. november 2017 - 11:36 #1
hvis du er HELDIG kan du se den når du går i bois og ellers er den for gammel til ssd
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2017 - 11:49 #2
Kan måske være at der skal indlæses en sata driver for at se den. På nogle bios kan man vælge "ide mode" i stedet for sata mode, og så burde disken være synlig.
Er der i bios indstillinger for AHCI (advanced host controller interface)?
Og er den aktiveret?
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2017 - 13:19 #3
Kan du boote den bærbare fra en usb stick? I så fald kan du jo installere styresystemet.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2017 - 14:24 #4
Du har vel formateret den HDD som MBR? for den gamle kasse kan jo ikke læse EUFI. Ja det har du vel, men bare lige for en sikkerheds skyld :-)
Avatar billede Grønholdt Novice
04. november 2017 - 20:28 #5
Valby1:

Det er jeg faktisk ikke sikker på om jeg har gjort på SSD HD
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2017 - 20:36 #6
Ok så er der jo at se efter :-)
Avatar billede Grønholdt Novice
04. november 2017 - 20:40 #7
Jo den står til MBR
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2017 - 21:17 #8
Ja så skulle det vel være  i orden. Jeg har kikket lidt på nettet efter et svar, men det ser håbløst ud, men fandt dette:
without any HDD/SSD, enter BIOS and give a load defaults (F9 key) and then F10 to save and exit

put the SSD back and check if it's recognised, have a look under Security tab too if the HDD password is set as frozen or not.
Tja?
Jeg går ud fra, at du har prøvet #2
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2017 - 21:31 #9
Har du prøvet #3?
Avatar billede Grønholdt Novice
05. november 2017 - 10:01 #10
ink:
Ja, men det virker ikke når den maskinen ikke kan se SSD HD
Avatar billede Grønholdt Novice
05. november 2017 - 18:19 #11
jeg fandt dette link:
https://www.kingston.com/us/support/technical/products?model=SA400S37

og supporten skriver som standard følgende:
My new SSD is not being seen by the BIOS in my 2008 or older computer. My older SATA drive is seen in the same port. Why???
Our SATA III (6Gbit/s) SSDs are tested to be backwards compatible to SATA II (3Gbit/s). They are not designed or tested to be backwards compatible with SATA I ports (1.5Gbit/s). Most systems made before 2008 used SATA I ports. Our SSDs will likely not work in these systems.
FAQ: KSD-022714-LSI-03
Close

Så det er nok forklaringen på at denne SSD HD ikke virker på en maskine fra 2006-2007
Avatar billede INK Ekspert
05. november 2017 - 20:32 #12
Hvis man læser spec for SanDisk og Samsung SSD, står der bagudkompatibel med både SATA 1 og 2. Du har åbenbart valgt forkert fabrikat?
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 22:09 #13
Jeg tror at bios i den gamle maskine er for gammel, og den kan næppe optimeres.
Jeg tror du har ret, den nye SSD kan ikke genkendes.
Forhåbentlig tager jeg fejl, men jeg tror ikke på at den SSD kommer til at køre i den
gamle maskine. Så løsningen er, en ny computer. Og det kan ikke være så dyrt at erstatte den gamle  out of adge computer.
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2017 - 22:22 #14
Og så igen en sprogfejl :-(  adge = age.