02. november 2017 - 00:34 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan sorterer man nemmest 35mm negativer !

Alle der kan huske / har arbejdet med fototeknik før' alting blev digitalt kan huske at man når en film blev returneret  med billeder fra fremkaldelse så - lå der forrest i Billedetuiet de anvendte negativer - typisk klippet op i med 5 billeder i hver strimmel.
-----------------------------

Nu er spørgsmålet hvordan sorterer man nemmest negativer (de er for små til at man kan se dem med det blotte øje).

Har søgt dybt på nettet uden at finde et klart svar på spørgsmålet  - hvor der til gengæld ligger dusinvis af firmaer der tilbyder at 'digitalisere negativer' og dias.

Har efter megen research investeret i en Reflecta RPS 7200 Film Scanner som virker fantastisk - men det er altfor omstændigt at anvende Scanneren til grovsortering af negativer - jeg har flere tusinde - hvoraf måske 60- 70% af dem er uinteressante - og blot skal sorteres fra.

Har herefter kigget efter en simpel Negativ Viewer - og det er faktisk noget der ikke findes noget brugbart af på det danske marked.

Har fundet en række modeller på Amazone - og Ebay:

https://www.ebay.com/itm/5MP-35mm-Negative-Film-Slide-VIEWER-Scanner-USB-Color-Photo-Copier-NEW-IB-/162446411804?var=

Men undrer mig over at der ikke findes blot en enkelt dansk forhandler der sælger nogle af disse produkter.

Og fik så tanken at det måske snarere et lysbord der kan anvendes til forålet sammen med en Lup (forstørrelsesglas) der er er udviklet til formålet:

http://www.computermester.dk/shop/foldbar-forstoerrelsesglas-2641p.html

http://www.computermester.dk/shop/a4-led-lysbord-2640p.html
------------------------------------------------------

Nogen der har erfaring på området - som kan lede lidt på vej - med måske en helt 3. løsning - på sorteringsopgaven ?

Jens Hasbøg Nielsen
Avatar billede frem-ad Professor
02. november 2017 - 07:45 #1
Jeg arbejde på en avis (som pedel) da de var på vej over til det digitale, men jeg så arbejdet med negativer, og de brugte et lysbord og så en lup på fod.
Så dengang jeg lavede det du skal til igang med der tog jeg 2 stk plexiglas plader med et stykke hvid film imellem, og så en gammel lampe og så en gammel lampe med neon rør nede under, så havde jeg en alm BILLIG lup i hånden og det fungerede ganske glimrende.
Jeg har en kollega han brugt en gammel vådrums (dem der sad på mange offentlige steder)Dem hvor de er runde med en diameter på ca 400 mm og mælkehvid glad og sad der to alm pære i. Hvor han bare monterede en ny ledning der kunne gå i stikkontakten.
Avatar billede acore Ekspert
02. november 2017 - 07:56 #2
Jeg vil foreslå et lysbord og så kombinere det med kameraet på din telefon - indstillet til at vise negative farver. Det kan iphone og sikkert også android.
Avatar billede finb Ekspert
02. november 2017 - 09:05 #3
1.
Til billige flatbed-scannere (og visse fotokopimaskiner) kan du købe en negativholder, så kan du i ro og mag se negativerne positivt på pc-skærm.

2.
Lange negativ-strimler (hel film) kan scannes på få sek. i god kvalitet.

3.
Lad filmen scanne SAMMEN med fremkaldelsen og få en cd, det er nemmest/billigst. Der følger også en lille kontaktkopi med.

4.
Flere firmaer kan scanne løse negativ-strimler, de giver mængderabat.

5.
Lav kontakt-kopier i farve eller s/h - de er små, men nemmere at læse end negativer.
Skriv noter direkte på kontaktkopien/bagsiden.

6.
Køb negativlommer (6-7 strimler a 5 neg), lav album, hvor negativerne sidder sammen med kontaktkopierne.
02. november 2017 - 19:40 #4
Tak for de fine Svar  - det er Lysbordet der kommer ind som klar vinder :)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. november 2017 - 00:08 #5
#3
"Lange negativ-strimler (hel film) kan scannes på få sek. i god kvalitet."
Næppe
Reflecta RPS 7200 Film Scanner som J, H. Nielsen har anskaffet er en god scanner, men scanning tager tid. ca. et par minutter pr. stk. på denne.
De måske eneste bedre scannere er Nikon hvor Nikon Super Coolscan 5000 kan scanne et negativ på ca. et minut - det er hurtigt.
Flatbedscannere kommer ikke i nærheden af Reflecta eller Nikon.

Ved brug af Reflecta RPS7200 skal man ikke bruge maksopløsningen på 7200 dpi idet scanneren ikke reelt kan scanne i den opløsning, brug maks. 3600 dpi eller 1800 dpi. Det er langt hurtigere. 3600 dpi vil i forvejen overgå kvaliteten af negativet. Læs mere her på denne side hor der står en masse om scannere
http://www.filmscanner.info/en/ReflectaRPS7200.html

Her kan du leje en Nikon scanner med negativadapter der kan scanne en hel strimmel ad gangen http://www.datanord.dk/udlejning/