Avatar billede Ole Praktikant
09. oktober 2017 - 08:46 Der er 10 kommentarer

Programmør udden uddannelse

Halløjsa..
Jeg har et spørgsmål, det lyder således.
"Kan man få et godt job (generalt god løn) for en programmør job uden uddanelse

og er det vigtig at jeg har en uddanelse hvis jeg kan som en uddannet person kan
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
09. oktober 2017 - 09:09 #1
Kommer "sgu", meget an på, hvad du kan?

Men ja, du kan sagtens få et godt/højt betalt job, hvis du blot er dygtig nok. Uden en uddannelse.

Jeg selv betragter uddannelse mere, som en begrænsning, end som en mulighed!

En mand der siger, "han er færdig udlært, er som regelt mere færdig, end han er udlært!" - tror, det var Leon Birdie, der brugte denne floskel først, men den er "rammede" korrekt, specielt i programmør og web-branching.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2017 - 09:31 #2
der er mange typer programmører - nogle kræver matematik på højt niveau, andre er mere design orienterede. Til fx spil er der designere, og så dem, der laver motoren bag til at flytte ting (og mange imellem).
Det vigtigste er, at forstå opgaven og kundens ønsker, og afhængig af ansættelsessted, kan en bred erhvervserfaring være et plus. Fx regnskabskyndig hvis du vil arbejde med Navision.
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2017 - 09:34 #3
Sagtens, men problemet er at komme ind. Hvis du ikke har uddannelse, vil arbejdsgivere have erfaring. Når du først har erfaringen, er der som regel ingen der spørger om din uddannelse længere, men når du står i starten uden nogen af delene, kan det være et problem at komme ind i varmen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2017 - 17:20 #4
Der er undtagelser.

Men gennemsnitligt skal du regne med at længere uddannelse betyder:
- mere spændende arbejdsopgaver
- højere løn
- lavere risiko forarbejdsløshed
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2017 - 17:24 #5
Selv med erfaring kan uddannelse få betydning. Med nogle års erfaring er der ikke længere interesse for karakterer og valgte fag. Men at have papiret eller ej kan stadig betyde noget. Private virksomheder som af princip ikke ansætter under bachelor niveau. Offentlige virksomheder hvor uddannelse bestemmer overenskomst og dermed løn. Udenlandske virksomheder hvor universitetsuddannelse er en forudsætning ofr arbejds-visa.
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2017 - 20:13 #6
"Private virksomheder som af princip ikke ansætter under bachelor niveau"

Med den mangel på udviklere der er i Danmark lige nu, kommer de ikke langt med de principper. Jeg er blevet headhuntet til adskillige steder, der kræver en master, selvom jeg ikke har en master. De tager hvad de kan få.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2017 - 21:08 #7
Når det er svært at skaffe folk så er der mange som sænker deres krav. Men der er også nogen som vælger at flytte arbejdet til udlandet.

Men karrieremæssigt vil det være et sats at forvente gode tider i IT branchen når man har brug for det. Det går op og ned over tid.
Avatar billede ArthurJames Praktikant
13. februar 2020 - 07:18 #8
En programmør er en livslang studerende, fordi du skal lære de nye tendenser og innovative teknologier. Denne bog forklarer, hvorfor uddannelse slet ikke er vigtig: Developer Hegemony: The Future of Labor af Erik Dietrich. Jeg har ingen uddannelse i programmering, men jeg deltager i open source-projekterne. Nu vil jeg blive SQA Engineer praktikant.
https://www.goodreads.com/book/show/35051753-developer-hegemony
https://writemyessaytoday.net/
Avatar billede loganril Praktikant
08. april 2020 - 15:20 #9
Hej, og tak for at dele dette interessante materiale. Jeg er enig med dig, det er meget muligt at være programmerer uden en ordentlig uddannelse. I dag er der en masse kilder som https://writessay.org/apa-format-in-essays.php, hvor du kan finde gode færdigheder, som vil hjælpe dig med at være en god programmør.
Avatar billede Lee Praktikant
15. november 2021 - 11:55 #10
Hej, dette afhænger generelt af, hvor meget erfaring og programmeringsevner du har. Jeg tror også, det ville være praktisk talt umuligt at slutte sig til nogle populære virksomheder, når de ikke har nogen grad i programmering. Du kan starte din programmeringskarriere som QA-ingeniør. Jeg tror, ​​at du kan blive JUN eller SIN senere, når du har fået noget kodningserfaring i det firma. For eksempel, så vidt jeg ved, kan du blive en QA eller en juniorudvikler hos https://myassignmentlab.com. De laver lektier for penge og har ofte brug for at udvide deres team af udviklere. QA tjener mindre sammenlignet med en juniorudvikler, men det er en god start.