Avatar billede klavil Seniormester
03. september 2017 - 23:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

forstærke mit wifi med accespoint eller?

Ja som det lyder er jeg lidt i tvivl om hvad der er godt/bedst at gøre ofr a få bedre rækkevidde på mit trådløse netværk.
Vi har fibernet med en 100/100 Mbit forbindelse. Vi bor i 3 plan med betondæk.
Der er trukket netværkskabler rundt i huset, hvor selve routeren står i stueplan.
Jeg har læst noget med WOWs accespoints men ikke rigtig forstået meningen med det.
Har så læst noget med en ekstra router der kan bruges som accespoint??
Jeg købte for nogen tid siden TP-Links model, hvor man kobler afsender til stikkontakten og så et netværkskabel i enheden, og så sætte modtagen et eller andet sted i huset i en stikkontakt og så burge 2,4 eller 5 Ghz igennem.
Må sige at det var en on og off oplevelse og ikke det jeg havde forventet.
Jeg håber der er en venlig sjæl der ved en masse om det her og kan hjælpe mig på bedst mulig måde :)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
04. september 2017 - 09:07 #1
Jeg havde selv samme problem i huset, og har købt noget nyt WiFi udstyr der klarer det.
Det kostede selvfølgelig så lige lidt ekstra, men det har så også løst problemet, så jeg nu har WiFi ude i haven også.

jeg købte mit hos http://comasys.dk

Det er et enkelt access point - der dækker hele huset - uden forstærkere og lign.

Før havde jeg et accesspoint i kælderen, hvor kablet kommer ind - og så så havde jeg extender i stuen og første sal.. netflix hakkede, og man kunne ikke rigtigt spille på det.
Så fik jeg lavet det du snakker om med netværk-via-strøm kablet, op til første sal, og havde så et andet accesspoint siddende der.. og det gav ok net på første sal og i kælderen, men stadig ikke godt i stuen..
Nu har jeg så fået et Ruckus accesspoint i kælderen, og har fuld dækning i hele huset. og endda bedre hastigheder end jeg havde på mine tidligere løsninger..
og så kan det oven i købet række helt ud i haven, så der er også net til de trådløse højttalere... det er helt fantastisk.
Avatar billede wjens Guru
04. september 2017 - 09:53 #2
Det bedste du kan gøre er at opsætte et (eller to) access points. Om nødvendigt et på hver etage, hvis din beton dæmper rigtig meget. Undgå de billigste. Hvert access point skal have fysisk et netværkskabel ned til fibernet boksen, når du nu har mulighed for fysiske kabler. Der skal stå cat 5 eller bedre på netværkskablerne.

Forskellen på router og access point: en router laver et logisk lokalt netværk og det har du IKKE bruge for. Et access point er bare en wi-fi forlænger. De fleste enheder du kan købe kan både bruges som router og access point - det er bare et spørgsmål om opsætning.
Avatar billede klavil Seniormester
04. september 2017 - 13:58 #3
wjens: Vil det ikke som accespoint være en fordel at få en router med flere eksterne antenner, så som eksempelvis Asus RT-66/68?
Kan den kablet forbindelse gå igennem en switch eller skal kablet gå direkte fra routeren og ind i en af portene? Der er jo switch i flere af dem.
Hvordan finder jeg ud af at opsætte et accespoint?
Min forbindelse på 1 sal er fint og kælderen er nogenlunde, men jeg vil gerne have skubbet wifi signalet ud på vores terasse og have, så jeg kan få de nye lamper Philips Hue, der skal have kontakt til wifi.
Avatar billede wjens Guru
04. september 2017 - 16:29 #4
Jeg kender ikke lige den Asus, men den ser da ok ud. De fleste har antenner for at give et godt signal. Den bedste jeg har haft fingre i er Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO. Rækker meget langt - uden antenner, så de må gøre et eller andet anderledes.

Er der ikke fire lan-stik i din fiber-box? De fungerer som switch, så træk kabel direkte fra lan på fiberbox til wan på access point.

En "router" bliver til et "access point" hvis du i opsætningen sætter DHCP=off eller Mode=AP eller lignende. Det hedder lidt forskelligt ved de forskellige fabrikater.
Avatar billede klavil Seniormester
04. september 2017 - 19:48 #5
wjens: Og så stille routeren så tæt på der hvor signalet nu er dårligt?
Vil de begge to, router 1 og acces point, have samme adgangskode eller hvordan fungerer det?
Eller skal jeg sætte 2,4 og 5 ghz op som nyt?
Avatar billede wjens Guru
05. september 2017 - 08:47 #6
Ja, sæt det ekstra access point bedst muligt, centralt i forhold til det område du vil dække, højt i et rum og ikke lige ved siden af rør eller andet metal. Du opsætter selv navn og adgangskode på det nye - ok med samme som på den første.
Avatar billede klavil Seniormester
07. september 2017 - 11:22 #7
vil telefonen eller hvad det nu er så ikke pentle mellem de to 2,4 eller 5 Ghz net?
en laptop eller mobil vil vil finde det stærkeste signal?
Er der nogle routere der er bedre end andre?
Ekstern antenne?
Avatar billede wjens Guru
08. september 2017 - 19:11 #8
Jeg kan ikke give et klart svar. De fleste enheder jeg har set finder selv det stærkeste signal, men det sker også at de bliver hængende på et svagt. Omvendt er det også noget bøvl at give dem hvert sit navn, så skal du oprette flere wifi i hver enhed.

Jeg vil undgå de billigste routere, min favorit er den nævnte i #4.
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
15. september 2017 - 11:59 #9
En meget billig løsning er at trække et kabel fra din nuværende router og op til øverste etage og sætte en billig router på der.

Jeg har gjort det for under 300 kroner.

De enheder man benytter øverst er sjældent nogen man (i mit tilfælde) tager med ned i stuen, så det generer ikke i praksis, at der er 2 rourere i huset.

Alternativt kan du købe en router, hvor der kan påsættes ekstern antenne og trække kabel til den.

Er kabeltræk ikke muligt pga. beton er de andre løsninger meget bedre.