Avatar billede karina1971 Seniormester
31. august 2017 - 13:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HVIS formel - ny priser

Hej

Er der nogen, der kan hjælpe med en formel i kolonne F, som viser kundens nye pris. Dvs. prisen skal trækkes fra enten kolonne C, D eller E. Såfremt der IKKE står noget i disse kolonner, skal prisen overføres fra kolonne B:

https://drive.google.com/open?id=0BzJ9cIt1onS0cTVHSzNUUEw0NnM
Avatar billede kabbak Professor
31. august 2017 - 14:43 #1
Hvis prisen ALTID bliver større

=MAKS(B2:E2)
Avatar billede karina1971 Seniormester
31. august 2017 - 14:51 #2
Det gør den ikke nødvendigvis. Der vil også i nogle tilfælde skulle findes besparelser og/eller uændrede priser.

Så det handler om, at hvis der står noget i kolonne C, D eller E, skal det fremgå i kolonne F. Såfremt, der ikke står noget i disse kolonner skal det være prise fra B, der vises i kolonne F
Avatar billede andyness Juniormester
31. august 2017 - 15:15 #3
Prøv denne:

=HVIS(OG(E1="";D1="";C1="");B1;HVIS(C1<>"";C1;HVIS(D1<>"";D1;HVIS(E1<>"";E1))))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. august 2017 - 15:35 #4
Eller, i F2:

=SUM(C2:E2)+(SUM(C2:E2)=0)*B2
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. august 2017 - 15:38 #5
#4 gælder selvfølgelig kun, hvis kun én af kolonnerne C:F kan være udfyldt for et givet varenummer.
Avatar billede Mads32 Ekspert
31. august 2017 - 18:29 #6
Du skriver at der også kan være besparelser, så lige et par opklarende spørgsmål.

Kan der for 'en vare være værdier i flere af cellerne i C, D og E??

Hvis der er værdier i disse celler, hvad ønsker der så for en pris i F?? Største eller mindste pris???

Skal priserne ses i forhold til nuværende pris??
Hvis den mindste pris i cellerne C, D eller E, er mindre en nuværende pris, er det så den der skal vises i F??? eller skal nuværende pris vises??
Hvis den største pris i cellerne C, D eller E, er større end nuværende pris, skal den største pris så vises i F??
Avatar billede finb Ekspert
01. september 2017 - 09:00 #7
=hvis(c+d+e>0;maks(c:e);b)