Avatar billede Delfi Praktikant
30. august 2017 - 21:52 Der er 33 kommentarer

Hjælp den min 12 årige søn første gamer pc

Jeg aner ikke særlig meget omkring dette og er vejledt forkert sidste år da jeg forsøgte at finde en god bærbar til ham der.
Jeg har kigget på denne:Acer Aspire GX-781 Gaming PC Intel Core i5-7400U Processor
12 GB / 1256 GB
NVIDIA GeForce GTX 1060 / 3 GB, dedikeret prisen på de ca 7500 kr. er nemlig nok der jeg ligger i forhold til min økonomi :-)

der skal jo også skærm til.
2. spørgsmål skal jeg have trukket en internet kabel ovenpå eller kan han spille med hans trådløse forbindelse som står på hans værelse.
Er der andet jeg skal tænke på.
Han spiller cs go som det mest krævende lige nu.
Vil jo selvfølgelig gerne at den kan holde i min. 2 år
ser frem til at hører fra jer
hilsen en fortrivlet pc køber
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 22:50 #1
Nu er det oftest sids på måneden (altså den kommende weekend), hvor folk lige har fået løn, at elektronikbutikkerne som regel smider de bedste tilbud på markedet.

Men lige her og nu er noget af det bedste du kan få flg.:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90FL002TMW/lenovo-y710-cube-gamer-pc

Den koster så 7997, men er hver en krone værd.
Du får
Intel Core i5-6400 CPU
Nvidia GTX 1070, 8 GB
1 TB harddisk, 128 GB SSD
Det fås ikke bedre for 7997 kr, med mindre du virkelig finder et ekstremt slagtilbud.

Hvis ikke du ønsker at købe lige denne, kan du bruge den som målestok for hvad der er et godt køb. Hvis du kan finde noget bedre og/ eller billigere end denne, så vil det helt sikkert være et godt køb.

Mht. router, skal du HELT SIKKERT trække kabel hvis han spiller CSGO. CSGO er et first person shooter (FPS) spil, hvor hvert millisekund tæller. Og trådløs er ganske enkelt ikke hurtigt nok til FPS-spil.
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 22:53 #2
Jeg spiller selv CSGO, og selvom jeg har en dyr gamer-router til over 1800 kr (hvor producenten påstår man sagtens kan game trådløst), kan jeg tydeligt mærke forskel på når jeg spiller kablet og trådløst. Trådløst dur ikke til FPS-spil. End of story.
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 23:02 #3
Den computer du selv foreslår har et GTX 1060 grafikkort, og det er såmænd udmærket til at spille CSGO. Men hvis du gerne vil "fremtidssikre" computeren 2 år som du skriver, så er et GTX1070 helt sikkert at foretrække.
Avatar billede Delfi Praktikant
30. august 2017 - 23:09 #4
https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/gaming/gamer-pc/acer-aspire-gx-781-gaming-pc-2 hvis jeg hurtig sammenligner  har den her 256 ssd og med en 7. generations Core i5 processor, til 7500

den lyder jo bedre af en der ikke har forstand,
hvad er det der gør del fra elgiganten bedre :-)
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 23:31 #5
Til gaming betyder grafikkortet ALT.

1070 lyder ikke ret meget bedre end 1060 vel? Det er jo kun 10 højere ud af 1070..

MEN... 1070 er ca. 30% hurtigere/ bedre end 1060-grafikkortet.

Forskellen på 1060 og 1070 ses tydeligt på fx pricerunner.
Billigste 1060 grafikkort 1689 kr:
http://www.pricerunner.dk/pl/37-3291913/Grafikkort/ASUS-DUAL-GTX1060-O3G-Sammenlign-Priser
Billigste 1070 grafikkort 3439 kr:
http://www.pricerunner.dk/pl/37-3257117/Grafikkort/ASUS-DUAL-GTX1070-O8G-Sammenlign-Priser

1060 er et udmærket casual gamer grafikkort. Men 1070 giver meget mere frihed. Man kan spille i 4K hvis man har lyst. Man kan spille 144 Hz (mod normalt 60 Hz) hvis man har lyst. Man kan spille de grafiktunge spil som The Witcher 3, Crysis osv uden at skulle sætte grafikniveauet ned på absolut bundniveau.

Den store forskel ligger i grafikkortet. Her er 1070 meget overlegen i forhold til 1060. Desuden har 1070´eren fra Elgiganten 8 GB dedikeret RAM, mens 1060´eren på den du linker til kun har 3 GB RAM, hvilket også kan gøre en væstentlig forskel i grafiktunge spil.

Som sagt, skal din søn KUN spille CSGO, så er 1060 alt rigeligt. Men mon ikke han godt kunne tænke sig at spille nogle af de grafiktunge spil også på et tidspunkt...
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 23:33 #6
Sådan lidt primitivt set, kan du sige at du får for 2000 kr grafikkort mere, ved at investere 500 kr ekstra...
Avatar billede eurositi Ekspert
30. august 2017 - 23:43 #7
Til gaming handler (næsten) alt om grafikkortet. Jeg vil umiddelbart mene, at en GTX 1060 GPU med 3 gb RAM ville være OK, men ElGigtantens tilbud på en GTX 1070 med hele 8 gb RAM er sjældent i en maskine til under 10.000 kr.

Sammenligning af de to grafikkort i test: https://www.videocardbenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=3521&cmp%5B%5D=3566
... Altså cirka 25% bedre performance til 1070'eren - men begge kort ligger i top 15 over grafikkort.

Sammenligning af de to processorer: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2929&cmp[]=2578

All round har Wupti-modellen be bedste specifikationer, så dén vil jeg anbefale, hvis den også skal bruges til andet end spil, f.eks. videoredigering, animation - og så er der ganske enkelt tale om en nyere maskine, mens El Gigantens er demomodel/restsalg - men hvis det kun er til gaming, er El Gigantens bedst, selv om begge kan trække alle spil på høje settings.
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 23:46 #8
Men vent evt. til den kommende weekend.. Måske du kan være heldig at få en computer magen til den jeg linkede til med i7 processor eller 256 GB SSD for samme pris.

Eller måske du kan få en magen til den du selv linkede til for 6000-65000 kr.

De bedste tilbud kommer som regel omkring d. 1 i måneden hvor udbyderne kappes om folks lønkroner, og det gælder også elektronikbranchen...
Avatar billede Delfi Praktikant
30. august 2017 - 23:49 #9
Tak så må jeg på jagt for den du linket har de desværre kun i Glostrup og der lidt langt fra Nordjylland.

men det er en jungle især når man ikke bare kan kaste 12000kr efter udelukket en pc

ligenu kan jeg se at regnskabet udover pc skal tillægges 4200,- til skærm, tastatur,webcam,højttaler,headset og selvfølgelig en gamer stol.
havde håbet vi kunne holde det på 12
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 23:51 #10
eurositi: Et 1060 med 3 GB dedikeret RAM kan dælme ikke trække alle spil på højeste settings.. Så taler vi da 720p lol.
Avatar billede Carnac Forsker
30. august 2017 - 23:56 #11
Hvis du vil fremtidssikre computeren ville jeg i hvert fald gå efter et GTX 1070. Og også gerne en i7 processor... Men det kan godt blive svært indenfor dit budget.
Avatar billede Delfi Praktikant
31. august 2017 - 00:06 #12
Avatar billede eurositi Ekspert
31. august 2017 - 00:11 #13
#10 (Carnac): Enig. Men det var sådan set helt bevidst, at jeg kun skrev "høje" og ikke "højeSTE" settings. Forskellen på de to kort er netop dette.
Avatar billede Jhja Seniormester
31. august 2017 - 00:33 #14
Minimum System Requirements for CS:GO
OS: Windows® 7/Vista/XP
Processor: Intel® Core™ 2 Duo E6600 or AMD Phenom™ X3 8750 processor or better
Memory: 2 GB RAM
Graphics: Video card must be 256 MB or more and should be a DirectX 9-compatible with support for Pixel Shader 3.0
DirectX: Version 9.0c

GTX 1060 blev lanceret for for lidt over 1 år siden og er fremtidsikker en del år endnu.

12 åringen kan spille CS:GO på de højste indstillinger (som bare betyder at grafikken bliver pænere) med den pc du har valgt.
Og han kan også spille alle andre spil, men måske ikke på de højste indstillinger for de mest krævende spil men det er heller ikke nødvending. Spillene lige sjove/interssante om indstillingen er høj, medium eller lav.
Avatar billede Jhja Seniormester
31. august 2017 - 00:54 #15
Med den PC du har valgt, mente jeg den til 7500,-
Avatar billede Carnac Forsker
31. august 2017 - 01:25 #16
#12 Nej den ser faktisk rimelig fornuftig ud. Tvivler på din søn får brug for mere end 8 GB RAM + de 8 GB VRAM. Men skulle det endelig være, så er ekstra RAM som regel ret let at installere.

Den er jo næsten magen til den jeg linkede til, du får bare en nyere processor samt 126 GB SSD mere, for 500 kr mere.

Så er vi dog 1000 kr over det budget du oprindeligt havde som mål.

Men jeg ville ikke være bange for at købe den. Jeg tror dog lige jeg ville vente til weekenden og se hvad der kommer af tilbud hos Power, Elgiganten, Komplett og CDON osv.
Avatar billede posten Ekspert
01. september 2017 - 07:26 #17
den pc du nævner i starten vil han ikke ku bruge i min. 2 år uden at skifte grafikkortet (hvis det er en mulighed) 3 gb er ikke nok hvis du vil ha en på længere sigt som der er foreslået vil jeg anbefale de 8 gb skærm kort
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/HP870250NO/hp-omen-870-250no-gaming-pc denne pc vil jeg heller ikke anbefale da der "mangler" en ssd-disk det er en opstart han vil komme til at savne og som du selv nævner er de 8 nok lidt i underkanten selv om den kan udvides senere evt med en 8 gb rambolk mere da der jo er 3 ledige i bundkortet
Avatar billede posten Ekspert
01. september 2017 - 07:30 #18
fandt lige en pc under de 10.000.-  https://www.proshop.dk/Stationaer-PC-Mac/ASUS-ROG-G11CD-K-NR108T/2605697  nede i Århus står der 8 af dem ved ikke om det er for langt væk for jer
Avatar billede eurositi Ekspert
01. september 2017 - 07:55 #19
Fine tilbud, men hvis vi er i gang med at lede efter bedre alternativer, kan Topdata (i Søborg) sagtens gøre det bedre: http://topdata.dk/ (se f.eks. forsiden med tilbuddet inklusiv skærm)

Proshop har et glimrende ry, og Topdata har formentlig landets bedste, hvis du tjekker dem på Trustpilot (og nej, firmaet er næppe ét af dem, som køber sig til en højere rangering).
Avatar billede posten Ekspert
01. september 2017 - 08:50 #20
#19 jo men den pc skal jo bruges oppe i nordjylland
Avatar billede Delfi Praktikant
01. september 2017 - 09:45 #21
Tak til jer alle for hjælpen, de har været rart med nogle kompetente råd fra nogle som ikke skulle tjene på det. Meget stor hjælp.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2017 - 15:26 #22
#17 Der mangler IKKE en SSD.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2017 - 15:51 #23
Nu har jeg kigget lidt på "Den 1. i måneden"-tilbudene. Og flg. kan anbefales:

Hvis han KUN skal spille CS:GO eller mindre krævende spil, kan det klares med denne til 4499 kr:
https://www.komplett.dk/product/11116/pc-tablets/komplett-pc/komplett-gamer-mini/komplett-entry-gamer-mini

Skal han have en god allround´er, kan denne til 6666 kr anbefales:
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/stationaere-computere/acer-aspire-gx-281-dge0deq026/p-570556/
Den har dog det lille drawback at den ikke har en ekstra HDD på 1 TB til lagring. Det kan dog købes for ca. 400 kr og installeres senere, hvis man skulle få brug.

Skal han have en lidt mere fremtidssikret computer, kan den HP Omen du selv fandt til 8499 kr anbefales, eller denne til 8999:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90H2000RMW/lenovo-y720-cube-gaming-pc
Ved godt der står 9999 når du klikker på linket, men tror det er en fejl, for ude på Elgigantens forside under weekendtilbud står den til 8999. For de 500 kr ekstra får man 16 GB RAM i stedet for 8.

Og skal han have en virkelig eksklusiv computer kan denne til 9999 kr anbefales:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90DD00B9MW/lenovo-y900-34-gamer-pc
Førprisen på 16999 kr er dog lidt overdreven. En rimelig pris for en computer som denne vil være 13-14.000 kr, men det er stadig en god besparelse på 3-4000 kr. 9999 kr er selvfølgelig en betragelig del over dit budget, men så får man også en virkelig top-of-the-line computer. Og 9999 kr for en computer med GTX 1080, i7 processor og 16 GB RAM er virkelig billigt. Hvis jeg selv stod og skulle opgradere min computer, havde jeg helt sikkert købt denne. Det er et virkelig godt tilbud.

Det mest optimale som jeg lidt havde håbet på ville dukke op, ville have været en computer med GTX 1070 og i7 processor til 7500-8000 kr, men det er der desværre ingen der auterer med, så vidt jeg kan se.

Men uanset om man vælger den til 4499, 6666, 8499, 8999 eller 9999 kr, bliver man ikke snydt ved køb af én af disse. "Best bang for bucks/ Best value for money" er dog klart den til 9999.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2017 - 16:19 #24
Og lige et råd omkring skærme, hvis du skal løbe en sådan.

Langt de fleste skærme er 60 Hz. Ca. 10% er dog 144 Hz.
Lige præcis i first person shooter spil som CS:GO er 144 Hz en god fordel, derfor kan det godt betale sig at se sig om efter en sådan hvis man spiller CS:GO.

60 Hz skærme fås efterhånden i udmærket kvalitet helt ned til 800-1000 kr. 144 Hz er dog noget dyrere og ligger oftest på den forkerte side af 2000 kr.

En udmærket 144 Hz skærm er denne:
http://www.pricerunner.dk/pl/25-2857510/Skaerme/ASUS-VG248QE-Sammenlign-Priser

Og hvad enten du vælger 60 Hz eller 144 Hz, så gå gerne efter 24". Mindre er for småt, større kan føles for stort. 24" er en rigtig god størrelse. Vælger man en 144 Hz skærm, skal man dog have en computer med minimum GTX 1060 grafikkort. Ellers giver det ingen mening, da de billigere grafikkort ikke producerer frames nok til at få gavn af de 144 Hz.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2017 - 16:34 #25
Husk i øvrigt at der ikke kan anvendes HDMI-kabel ved 144 Hz skærme, da de fleste HDMI-kabler kun kan trække ca 60 Hz. Der SKAL anvendes displayport kabel eller DVI (dual-link). Displayport kabel er at foretrække, da DVI har det med at give problemer med driver, kompabilitet og andet. De fleste 144 Hz monitorer, har dog oftest et medfølgende displayport kabel.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. september 2017 - 16:40 #26
Topdata-tilbuddet inkluderer en 144 Hz gamer skærm (og den har mig bekendt DisplayPorte). Tror ikke, du samlet set får mere for pengene andre steder.
Forsendelse koster altså ikke det helt store, så om butikken ligger i Søborg eller Århus (sorry: Aarhus 😃), er nogenlunde ligegyldigt.
Avatar billede Jhja Seniormester
01. september 2017 - 20:10 #27
Delfi

PC'en til 7500,- kan han bruge i mange år endnu.
Grafik kortet jeg bruger nu (Nvidia GTX 660Ti) er 2012 og kan bruges til alle dagens spill.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2017 - 20:11 #28
#26 Den fra Topdata med 144 Hz skærm er uden windows. Hvis du skal have windows  med ender den på samlet 9298 kr.

Hvis vi siger skærmen udgør de 2000 kr, så er det 7298 kr for en computer med GTX 1060.

Det er et ok tilbud. Men umiddelbart hverken bedre eller dårligere end de andre.
Avatar billede Jhja Seniormester
01. september 2017 - 20:13 #29
[kan ikke redigere forrige post] Nvidia GTX 660Ti er FRA 2012.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2017 - 20:15 #30
#29 Hvad er det for en PC til 7500 du snakker om? Link?
Avatar billede Jhja Seniormester
01. september 2017 - 20:25 #31
Avatar billede Jhja Seniormester
01. september 2017 - 20:51 #32
Alle må lige huske på at det er et barn på 12 år det drejer sig om, som kun er interesseret i spillet og ligeglad med tekniske spesifikasioner (regner jeg med) og ikke en 18-19-20 åring som tænker mere på teknikken.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
02. september 2017 - 16:26 #33