Avatar billede fredly Novice
22. august 2017 - 10:18 Der er 4 kommentarer

plads

har denne asus e402ma 30 gb

kan man ikke få lov til at slette reseveret systemfiler/eller det der hedde andet
da det jo fylder 23 gb samlet,det jo det der gør at de 30 næsten bliver brugt op hilsen finn
Avatar billede Slater Ekspert
22. august 2017 - 11:14 #1
Nej. Der er sandsynligvis nogle af filerne der kan slettes, men det kræver særlig viden at vide hvilke, og du kan komplet ødelægge maskinens operativsystem ved at slette noget forkert.

Den computer er ikke ment til at lagre ting på. Det er tænkt som en cloud computer, a la Chromebooks, hvor du kun skal bruge en internetbrowser og diverse cloud apps som Google Docs osv. Hvis du havde tiltænkt at bruge den anderledes, så er det den helt forkerte maskine du har købt.

Men du kan naturligvis tilføje ekstra plads med et USB-stick/ekstern USB-harddisk, og det kan også være du kan rydde lidt i den brugte plads med programmer som Ccleaner. Men 30 GB vil altid være meget lidt.
Avatar billede posten Ekspert
22. august 2017 - 11:45 #2
hvor har du set de 23 gb ?? under administrer ??
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. august 2017 - 19:04 #3
En løsning kunne være at købe en større SSD på f.eks. 250 GB.
Jeg har selv købt en brugt ASUS laptop med harddisk men installerede en SSD i stedet.
Jeg har selv købt en Samsung EVO 850 og denne fungerer fint.
Du kan downloade et gratis program der hedder Diskbackupper, der kan lave en klon af den eksisterende SDD. Derefter kan den nye SSD installeres i maskinen.

http://www.backup-utility.com/features/disk-restore.html

Nedenstående link henviser til et sted hvor den omtalte SSD kan købes:

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-850-EVO-SSD-250GB/2463595

For at koble den nye SSD til maskinen kræves en USB-forbindelse, og et kabinet til en ekstern SDD/harddisk.

https://www.av-cables.dk/usb-2-0-sata-harddisk-kabinet/

Det er ikke det store projekt at skifte en sådan SSD, men selvfølgelig skal man på forhånd afgøre om man tør gå i gang med udskiftningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2017 - 18:43 #4
Har du prøvet at køre Windows diskoprydning, og her vælge at rydde op i systemfiler?
Her burde få et vide hvad du kan slette uden problemer.