Avatar billede Uvanga Ekspert
30. juni 2017 - 16:23 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

VPN skjuler ip-adr. men hvad med MAC-adr.?

VPN skifter din ip-adresse med en ip tildelt af VPN udbyder. Så den vej er man anonym. Men hvordan er det egentlig med MAC-adressen, er den også "gemt væk"
Avatar billede Slater Ekspert
30. juni 2017 - 16:54 #1
MAC-adresser eksisterer kun på lokalnetværk. Der kan du ikke bruge en VPN alligevel.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. juni 2017 - 17:07 #2
Jeg har fundet disse oplysninger. Så det er netkort mac adresse jeg tænker på:

Der er typisk ikke en mac-adresse til en pc. Der er en til hver netkort. Så en til LAN, en til WiFi.

Hvis du er på via kabel så er det lan kortets mac-adresse og hvis du er tilsluttet trådløst så er det det trådløse netkorts mac-adresse.
Mac-adressen er som sådan unik.. Det betyder at ingen andre har samme mac- adresse medmindre man kan finde ud af at ændre den..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. juni 2017 - 22:19 #3
Du kan sagtens "imitere" en MAC-adresse. Det bruges f.eks. på ydersiden af en router/firewall, hvis den skal erstatte en anden enhed uden at udstyret i den anden ende skal lægge mærke til det. Hvis den nye router præsenterer sig med samme MAC som den gamle, ser modparten ingen forskel.
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. juli 2017 - 05:45 #4
Tak for indlæg.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. juli 2017 - 08:59 #5
Ingen årsag. Du kan tænke på MAC-adresser som værende hardware-adresser, der kun benyttes i umiddelbar nærhed af enheden. Hvis en PC tilsluttes en switch, vil du også kunne læse MAC-adressen på den i tabellen over portene.

Så snart vi taler VPN er vi oftest oppe i min. lag 3 (netværkslaget) i OSI-stakken.
MAC er ikke i spil over lag 2 (datalink), hvor jeg umiddelbart kun kan komme i tanke om L2TP-protokollen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. juli 2017 - 10:40 #6
ad#5 Din sidste kommentar vedr. OSI-stakken fik pråsen til endelig at gå op for mig. Så nu er jeg med ;-)