Avatar billede Rune Sommer Mester
21. juni 2017 - 21:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gen-installation af Win10 af et 'spejl'

På min arbejdsplads er alle computere installeret vha. et centralt spejl. Dette spejl er dog låst på mange underlige områder. Jeg har talt med IT-afdelingen om det er OK at jeg installerer en frisk Win10 på maskinen, og det er de med på (jeg har halvt IT-ansvar).
Men mit spørgsmål går på:
1: kan jeg stadig installere Win10 gratis? Eller
2: kan jeg bruge Win10-installationen fra spejlet, til at installere en frisk ny Win10 på samme maskine? Altså så at sige genbruge noget ID eller andet fra computeren?

Mvh. Rune
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. juni 2017 - 22:22 #1
Sådan gør du du skal dog bruge samme version Home / Pro som den er registreret med.
https://billedeupload.dk/images/VgRJv.png
Avatar billede Rune Sommer Mester
21. juni 2017 - 22:42 #2
Det lyder jo væsentligt lettere end det jeg havde forestillet mig.

Jeg har googlet, at man kan vælge "reset PC" eller "Fresh Start". Kan denne metode benyttes, tænker du/i? Derved lader det til, at jeg ikke behøver at downloade noget Win10-installationsprogram.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. juni 2017 - 07:31 #3
Vær lige opmærksom på at hvis det handler om en nyinstallation af din arbejds-PC vil det nok ikke være smart at installere den fra bunden på egen hånd.
Det "spejl" de har liggende, kan indeholde en mængde tilretninger og programmer, som er krav fra virksomhedens side.
Avatar billede Rune Sommer Mester
22. juni 2017 - 08:43 #4
CRKrogh - jeg er helt med på hvad spejlet indeholder, og det er primært til for den almene bruger, der ikke selv kan finde ud af tage backup, eller finde ud af at installere en printer.
Så det er ikke et spørgsmål om jeg bør eller ikke bør. Det er udelukkende et spørgsmål om hvordan.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. juni 2017 - 08:48 #5
Så misser jeg nok bare årsagen til at det nævnes i første indlæg?

Men den enkleste måde at installere på vil være image fra MS og en licens, baseret på hardwaren.

Men... hvis din licens er sponseret af firmaet er det bestemt ikke sikkert at det er en mulighed,
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2017 - 15:52 #6
prøv at høre din it-afdeling hvordan din pc er licenseret - er det en select aftale, børe der også være nogen Wim-filer som de kan downloade - og det er den du bør bruge til at installere din pc. Det er i hvert fald det letteste for at få enterprise-versionen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. juni 2017 - 17:09 #7
Vær OBS på at hvis virksomheden skal dække din licens gennem deres Volume License, vil din PC med mellemrum skulle kontakte deres KMS-server (enten direkte på deres netværk eller VPN).
Avatar billede Little Helper Seniormester
22. juni 2017 - 22:49 #8
Hej Rune.

Du er fuldstændig på rette vej, glem snak om lincenser, Hvis du er ved at køre en reset PC eller fresh start som du kalder dem så bruger det nye windows 10 ikke lincens koder.

Windows er på denne maskine registreret og ved install vil Windows "kontakte" MS server og godkende installationen, Det eneste det kræver er 1. Maksinen skal i forvejen have et Lisenceret Windows 10 og 2. Maskinen må ikke have større hardware ændringer, feks må du gerne skifte RAM HD osv, Men skifter du MB så virker denne install ikke mere.

Hop du igang og du vil se at alle dine bekymringer bliver gjort til skamme.

MvH
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. juni 2017 - 08:18 #9
#8 - Vil du ikke lige berige vi andre lidt: Hvordan aktiverer du en Volume License Win10 uden KMS men op mod Microsoft?
Avatar billede Little Helper Seniormester
23. juni 2017 - 20:06 #10
Hvis den Windows 10 der ligger på maskinen er verificeret  skal dette ikke gøres igen ved en original windows udgave, Har man en kopi ved jeg ikke hvordan det fungerer.

MS nulstil af Windows 10

https://support.microsoft.com/da-dk/instantanswers/4bf2674b-53b9-5fc5-7cd6-046a8eff49f2/reset-or-reinstall-windows-10
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. juni 2017 - 22:36 #11
Hvis det er en Volume License skal den stadig aktiveres ved at den trækker sin licens fra en KMS - ikke direkte fra Microsoft.
Avatar billede Little Helper Seniormester
24. juni 2017 - 00:30 #12
Hans spørgsmål er følgende

2: kan jeg bruge Win10-installationen fra spejlet, til at installere en frisk ny Win10 på samme maskine? Altså så at sige genbruge noget ID eller andet fra computeren?

Du kan bruge den eksisterende Windows installation til at lave en nulstil af computeren. I det link fra MS beskrives hvordan man nulstiller sin Windows 10 uden licens.

Derfor siger jeg glem licens, den henter den der ligger i det windows der er installeret. Du taler om volume licens, Og det er her jeg siger glem licens.

Du vil sikkert argumentere forsat for at få vendt skuden din vej. Herfra slut.

Rune Sommer, Har du brug for input svare jeg gerne ellers antager jeg at denne tråd er besvaret.

Håber du får det op at køre, Det er det, Det drejer sig om ;)
Avatar billede Rune Sommer Mester
25. juni 2017 - 13:45 #13
Tak for alle de gode input - og ja, jeg har helt sikkert fået besvaret mit spørgsmål :)
Jeg får mulighed for at afprøve det i næste uge.