Avatar billede pwn Forsker
12. juni 2017 - 20:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Deling af printer

Hvordan sætter jeg i hovedtræk (og kan dette mix lade sig gøre) en netværksprinter op, der skal kunne tilgås af to LAN-forbundne stationære PC'er og en MAC, der skal kunne udskrive trådløst. Printeren er en ny HP Color Laser Jet Pro MFP M477fnw og Pc'erne Lenovo med Windows 10.
Det hele er med kabel koblet på en SAGAMCOM router fra YouSee (helt ny).

Der skal gerne kunne udskrives uden at en eller flere PC/MAC'en er tændt - altså noget med en printserver (måske den er indbygget i routeren!?)

Hvis den nemmeste løsninger er, at én af PC'erne er tændt - kan det også gå an.
Avatar billede htx98i17 Professor
12. juni 2017 - 20:28 #1
Har du læst i manualen for din printer?
Avatar billede htx98i17 Professor
12. juni 2017 - 20:33 #2
Mulighed for mobiludskrivning
HP ePrint
Apple AirPrint(TM)
Mopria(TM)-certificeret
Direkte trådløs udskrivning
Google Cloud Print 2.0
mobilapps
Trådløs
Ja, indbygget Wi-Fi
Godkendelse via WEP, WPA/WPA2, WPA Enterprise
Kryptering via AES og TKIP
WPS
Direkte trådløs udskrivning
Tilslutningsmuligheder, standard
Hi-Speed USB 2.0-port
Indbygget Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-TX-netværksport
Lettilgængelig USB-port
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2017 - 20:37 #3
Jeg ville koble printeren på netværket med lan kabel hvis muligt hos dig.
Jeg har selv en HP Laser Jet Pro MFP M176n der er koblet på router fra TDC.
Herefter er computerne blevet installeret en efter en med printeren. Husk at søge efter netværksprinter under installationen.
Husk at installere efter vejledningen fra printeren. Min printer går selv i dvale efter inaktivitet efter et stykke tid, og vækkes til live når der sendes print job til printeren.
Har ikke erfaring med opsætning af printer i Mac.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2017 - 20:38 #4
Mine bærbare computere finder også printeren selvom de ikke er på netkabel.
Avatar billede pwn Forsker
12. juni 2017 - 21:39 #5
-> 220661 - OK, printeren kører trådløs til routeren mens de to stationære er kablet. Jeg vi nu koble printeren på med et kabel også. Jeg går ud fra, at MAC'en (som nu kører trådløs til printeren (ved faktisk ikke om den går via routeren eller direkte på printeren - tror mest det sidste)) så kan printere via routeren trådløs.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2017 - 21:48 #6
OK. Håber du får hul igennem på alle enheder.Der skulle i følge #2 være mulighed for at alle enheder kan kunne skrive ud. :-)
Avatar billede pwn Forsker
12. juni 2017 - 23:50 #7
Tak for hjælpen, nu virker det med alt kablet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2017 - 16:00 #8
Super fint :-)
Avatar billede puren Ekspert
16. juni 2017 - 13:59 #9
Pwn >> glad for at høre at det spiller men tro det er på lånt tid.

Det er lånt tid fordi at printeren ikke har en fast ip eller statisk ip
Lige så snart at DHCP-serveren (din yousee box) giver printerens ip til en anden enhed går det galt

Den hurtige løsning hvis yousee box en kan det er at låse DHCP-serveren til at printeren altid skal have den samme ip det hedder reserved ip eller static-lease

Den langsomme og hårde er at bryde det hele ned give printeren en ip i den  anden ende af ip scopet og så få computerene til køre sammen med printeren igen
Avatar billede pwn Forsker
16. juni 2017 - 15:23 #10
Puren >> Tak for tippet, måske jeg skulle komme ulykkerne i forkøbet og prøve at låse IP-adressen :-)