Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2017 - 10:20 Der er 7 kommentarer

Ram disk og harddisk på Lenovo

Hej,

Min PC kører ekstremt langsomt, og jeg tror det er fordi den ikke kan finde ud af at håndtere den ekstra 8 GB ramdisk sammen med harddisken.

Ved nogen hvordan man kan rette op på problemet, eller hvordan man slår ramdisken fra?

Dbh
Jens
Avatar billede Slater Ekspert
02. juni 2017 - 10:41 #1
Jeg er forvirret. En RAM-disk? Det kommer da aldrig i almindelige bruger-computere, da RAM er volatilt og en RAM-disk derfor kun fungerer godt hvis maskinen næsten aldrig bliver genstartet. Men eftersom du ikke ved hvordan den fjernes, har du vel ikke selv installeret det.

Men altså, RAM-disk er bare et stykke software - det kan nemt slukkes for. Men du er nok nødt til at forklare lidt mere om hvordan det er opstået.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. juni 2017 - 12:04 #2
Jeg tror også der er begrebforivrring her - mener du RAM? (altså arbejdshukommelse). Det kan kun gøre maskinen langsom, hvis det er af en forkert type.
...Eller har du en SSHD harddisk? (En traditionel harddisk med en stor for-cache) - denne kan du ikke slå fra eller til, da det rent er styret i harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2017 - 12:10 #3
en pc bliver sindssygt langsom, med en defekt harddisk. 45 min for at boote osv
prøv at finde ud af om din hdd er iorden
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2017 - 15:46 #4
Jeg undrer mig over at der står "SLETTET BRUGER" :-O
Avatar billede Simon Rohde Nielsen Praktikant
05. juni 2017 - 16:31 #5
Ram-disk? Det har jeg aldrig hørt om før?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juni 2017 - 17:52 #6
RAMdisk er en gammel teknik - helt tilbage fra DOS´ens dage, hvor man reserverer et stykke RAM - altså arbejdshukommelsen, og laver den om til en harddisk. Det foregår typisk vha. et stykke software.

Fordelen: Du kan læse og skrive lynhurtigt til en RAMdisk, og i "gamle dage" var der ofte programmer der skrev direkte til harddisken i stedet for hukommelsen - så her kunne der være store hastighedsforbedringer ved at lave en RAMdisk.

Ulempen var at data jo forsvandt fra hukommelsen, når man slukkede for strømmen - så derfor var det kun i specielle situationer man kunne drage nytte af en RAMdisk.

Og hvad i alverden man ville bruge den til i dag, er jo så det vi spørger om ;-) - men da spørger åbenbart har forladt forummet, får vi nok aldrig svar...
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2017 - 18:19 #7
Nej svaret er ud til at stå "skrevet i vanbaljen"
Mærkeligt når man spørger om noget, så bare slette sig som bruger!