Avatar billede Ole-F Praktikant
20. april 2017 - 01:23 Der er 3 kommentarer

Fotos vist på TV vender forkert

Jeg kan vise mine fotos på vores ældre Philips fladskærmsTV ved at tilslutte en harddisk eller et usbstick til tuneren: Clint DC3 Digital Kabel TV Boks. Mit problem er, at billeder på højkant bliver vist vandret, hvis de IKKE er redigeret. Hvis de er redigeret og gemt i Photoshop Elements 14 eller Acdsee 17, vises de korrekt på højkant. Jeg gætter på, at redigeringsprogrammet ændrer en EXIF-værdi, så billedet vises korrekt på skærmen, og jeg prøvede at ændre på Orientation, men det har ingen virkning på TVbilledet. De fotos, der ikke behøver redigeres, kan jeg selvfølgelig bare save i Photoshop uden forudgående redigering, men det virker jo ret tumpet. Billederne kan også drejes med remoten til tuneren, men den funktion er dårlig og besværlig og cropper billedet. Så jeg hører gerne, hvis nogen har tjek på den slags.
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 10:32 #1
Du er ikke alene med det problem. Jeg kender det selv og har endnu ikke fundet en 100% fejlfri løsning. Kig på linkene herunder:

http://keyj.emphy.de/exif-orientation-rant/

https://www.howtogeek.com/254830/why-your-photos-dont-always-appear-correctly-rotated/
Avatar billede Ole-F Praktikant
20. april 2017 - 12:25 #2
Tak for dit svar. Det er åbenbart mere indviklet end som så, men det er altid rart at vide, at det ikke er en selv, der er idiot. Jeg må nok benytte min egen metode med at åbne og save de berørte billeder, selvom kvaliteten i teorien blir lidt dårligere. Jeg tror ikke, det kan ses.
Avatar billede milter Ekspert
20. april 2017 - 14:59 #3
Velbekom. Som du måske har forstået ved læsning af mine links, så ligger det største problem i, at ikke alle programmer/apparater læser orienenteringsdata ens, nogle ændrer dem endda selv bare ved åbning og lukning. Og nej, du vil ikke ved normal visning på en skærm (TV eller PC) bemærke nogen kvalitetsforskel.