Avatar billede hjernenedbrud Novice
11. april 2017 - 22:12 Der er 6 kommentarer

Excel integration i Word ligninger?

Hej derude :)

I forbindelse med mit studie, skal vi bruge word til at aflevere opgaver i, hvor vi skal opskrive ligninger, hvilket er lettest gjort i Word.

Jeg er dog lidt doven af natur, og har derfor tænkt lidt på, om det er muligt at opstille disse ligninger, med referencer til Excel, så jeg kun skal ændre nogle få tal i Excel, som så derefter automatisk vil ændre sig i Word i alle udregningerne?

Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue en smart løsning, men jeg tænker at der måske er en som har erfaringer med dette?

Ser frem til inputs :D
Avatar billede bvirk Guru
12. april 2017 - 11:26 #1
Dovenskab er ikke nogen dårlig ting når den anvendes til at bortrationalisere gentagelser.
Menuer->indsæt->objekt kan bruges til at indsætte et excel object der er indeholdt i word filen.

Jeg ser dog, at det du efterspørger er at excel styrer indhold i word dokumentet.

Det kan også lade sig gøre, men har nogle ulemper

1. Som opgave besvarelse er resultatet af beregninger ikke det væsentlige, men måden hvorpå man kommer dertil. Derfor skal udtryk være synlige og det fordrer man følger nogle standarder som andre kender til. Så læreren skal kende til vba - se dine hjemmeskrevne excel funktioner og derfra vurdere dine resonementer

2. Det er for stort et arbejde.

3. Det skal distribueres som excel og ikke word dokumenter.

Men at lade word filen indeholde excel objekter virker transperant mht. at vise resonementer
Avatar billede hjernenedbrud Novice
12. april 2017 - 17:17 #2
Tak for input,
Måske jeg var lidt uklar i min beskrivelse af problemet.

I word under menuer->indsæt->ligning, kan man skrive en ligning ind, som man ville skrive den på papir. Dvs. med brøktegn og med kvadratrodtegn etc.
Samme funktion findes faktisk i Excel.

Problemet er, at jeg gerne vil opstille disse ligninger til at illustrere at jeg kender ligningen og de tal som bør være indeholdt i denne. Det er et omstændigt arbejde, da tallene ofte er med mange cifre, og de samme tal skal skrives ind mange gange.

Derfor ville det være fedt, hvis det var muligt at kunne "programmere" disse ligninger, så at tallene kunne ændres ét sted, og så ville alle ligningerne automatisk ændre sig, efter de nye værdier.

Har du et forslag til dette, eller er det bare ikke muligt?
Avatar billede bvirk Guru
17. april 2017 - 08:43 #3
Jeg har ikke kendskab til det. I min ældre word version hedder objektet hvori ligningen skrives et equation editor objeckt, det kan være noget andet i din word version.

At indsætte et equation editor objekt programmeringsmæssigt fra excel er muligt - men  jeg kunne ingen søgehits finde på tilgang til teksten eller vbe reference til equation editor, for at finde nogle methods at teste ud.

http://stackoverflow.com/questions/8778558/excel-2010-equation-editor-object-access-through-vba

Det er for bøvlet efter min mening - den lignings ting er hermed dømt ren præsentation - gælder ms office i det hele taget, men det er en anden snak.

Det kan laves i latex med pdf som slut dokumenttype, men det er en hel anden verden.
Avatar billede acore Ekspert
17. april 2017 - 11:27 #4
Der er programmer, der kan det, du efterspørger. Et er MathPad.

Det ser ud til ar du kan få en 30 dages free trial af mathcad prime 4.

Mathcad er et meget stærkt værktøj, men det kræver også noget at lære at bruge det.
Avatar billede acore Ekspert
17. april 2017 - 11:34 #5
Et andet er maile - studieudgave til 700 kr
Avatar billede acore Ekspert
17. april 2017 - 11:35 #6
Der skulle ha stået MAPLE