Jeg ser trends der går imod længere tekster. Der findes efterhånden så mange, lange, overdrevent detaljerede artikler om alting, at ingen orker at sortere indholdet særlig detaljeret igennem. Der findes ikke rigtig flere ting som ikke er forklaret, beskrevet, fortalt eller afprøvet, men markedet er så enormt, så en af måderne at optimere det på, er ved hjælp af meget mere præcist formuleret materiale der målretter grupper bedre. Et begreb refereret til som "dense content". Egentlig handler det vel ret basalt om værdien af hvert enkelt ord. Alt i alt vil det betyde at både dem der læser materialet, såvel som dem der udarbejder det vil kunne udnytte deres tid bedre.
Desuden tror jeg tiden er ved at være inde, hvor mange mindre virksomheder for alvor vil få øjnene op for mulighederne der ligger i SEO, og at det er et værktøj tilgængeligt for alle. Indtil videre har branding været noget mange har forbundet med kæmpestore multinationale virksomheder; virksomheder med så etablerede brands, at det virker umuligt at gøre noget tilsvarende. Nævner i flæng: NIKE, MacDonalds, Starbucks, Apple osv. osv. osv... alle kender deres navn, men få indser at princippet bag, faktisk har udgangspunkt i effektiv branding og værdien bag et godt brand. Dette er netop noget der er blevet alle tilgængeligt. At opnå den eksponering i kraft af søgemaskiner og et massivt online content baseret samfund. Begrebet "viralt" er blevet kendt og utallige individer har skabt sig enorm berømmelse alene vha. teknologier som youtube og sociale medier. Den virkelighed er ved at gå op for det brede almen spektrum og jeg tror mange flere vil begynde at benytte sig af mulighederne forbundet med det.
Samtidig med det, er der ved at komme en forbrugerkræsenheds trend. Dem der har penge og vil bruge dem, de ved hvor mange muligheder der er for at få alting serveret som de vil, så der bliver gjort meget kortere proces. Det skal være effektivt, direkte og optimeret den enkelte -ellers er folk simpelthen videre til det næste på et split sekund. Content management optimization vil også komme i højsædet; allerede nu ser vi at giganter som "google" er begyndt at favorisere visse egenskaber når de ranker. Båndvidde, load times, mobil optimering især, lavere bounce rates osv. -og de er desuden begyndt at gøre det på baggrund af brugerbedømmelser og tilfredshed. Så den overordnede brugertilfredshed kommer til at være en vigtig faktor for site managers. Fokus på optimering og integration af værktøjer bør være en prioritet.
Googles famøse "rankbrain" værktøjer er ikke til at komme uden om længere. Komplekse søgeindekserings algoritmer er allerede i brug.
Optimerede, relaterede og få men gode keywords er nødvendige fior at "stay on top"... Redefiner keywords; optimer efter brugerhensigt, vær forudseende og tænk kreativt. Tænk i emner frem for dedikerede keywords. On-site SEO er også ved at blive udbredt og det gør behovet for unikke keywords mindre. HTTPS vil vinde mere og mere frem, lige så vel som AMP (accelerated mobile pages).
Kig på værktøjer til at integrere semantiske søgningsprofiler og voice søgning. Det lyder måske vildt, men det kommer!
Link building er absolut er højprioritets område. "Omdømme og nabolag" har meget at sige. Links der kommer fra respekterede/populære steder ranker højere og associationer til sites med spam link warnings mm. har en dramatisk effekt på rank.
Hermed nogle betragtninger fra
Rand Fishkin @Moz>>Link building is an art. It's almost always the most challenging part of an SEO's job, but also the one most critical to success. Link building requires creativity, hustle, and often, a budget. No two link building campaigns are the same, and the way you choose to build links depends as much upon your website as it does your personality. Below are three basic types of link acquisition.
Link Building "Natural" Editorial LinksLinks that are given naturally by sites and pages that want to link to your content or company. These links require no specific action from the SEO, other than the creation of worthy material (great content) and the ability to create awareness about it.
Manual "Outreach" Link Building:The SEO creates these links by emailing bloggers for links, submitting sites to directories, or paying for listings of any kind. The SEO often creates a value proposition by explaining to the link target why creating the link is in their best interest. Examples include filling out forms for submissions to a website award program or convincing a professor that your resource is worthy of inclusion on the public syllabus.
[b]Self-Created, Non-Editorial:[/B]
Hundreds of thousands of websites offer any visitor the opportunity to create links through guest book signings, forum signatures, blog comments, or user profiles. These links offer the lowest value, but can, in the aggregate, still have an impact for some sites. In general, search engines continue to devalue most of these types of links, and have been known to penalize sites that pursue these links aggressively. Today, these types of links are often considered spammy and should be pursued with caution. <<
Brug værktøjer som "webpagetest" og brug googles Webmaster guidelines som udgangspunkt.(
https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=en ) og sørg for hele tiden at optimere dit content og din kodning maksimalt! Og hav stor fokus på den mobile del -den bliver kun større!
<blockquote>"It?s all about Artificial Search Intelligence aimed at human satisfaction"</blockquote> Kan ikke huske kilden, men jeg læste det på et tidspunkt.