Avatar billede petermm Nybegynder
22. august 2001 - 22:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Thermostatstyring af Blue Orb grafikkortkøler

På mit overclockede GeForce MX sidder en Blue Orb køler.
Virker fint men larmer meget mere end de andre komponenter i maskinen.
Jeg så en gang at nogle solgte en lille thermostatstyret afbryder der kunne sættes ind mellem ledning og stik på bundkortet.
Det meste af tiden arbejder grafikkortet jo ikke særlig hårdt og behøver derfor heller ikke køling.
Peter MM
Avatar billede bbs Nybegynder
09. september 2001 - 23:03 #1
Du kan vel bare skifte blæseren ud med en støjsvag, ikke nær så flot designet?!

Kig på www.StudieData.dk.
Jeg ville foretrække en 120MM papst, der tordner med hele 55CFM, og kun larmer 26DbA. Nej vent, det er det samme som en blue-orb, kig istedet efter 80MM blæsere med et lydniveua under 26DbA, og ydelse over 30CFM.

Så får du en bedre blæser, der max vil koste 200 kr.
Avatar billede petermm Nybegynder
10. september 2001 - 05:43 #2
Nu er det jo sin sag at montere en 80 mm blæser på processoren på et grafikkort.
Men jag har faktisk selv fundet den lille dims til thermostatstyring.
Den fås hos NEM Computer og hedder NoiseKiller.
Derudover har jeg monteret en 40 mm GlobalWin FA420 køleprofil/blæser kombination der støjer ca 10 dB mindre end Blue Orb.
Avatar billede bbs Nybegynder
10. september 2001 - 08:00 #3
Ok, du kunne vel godt ha\' givet lidt points, fordi jeg gad hjælpe ..
Avatar billede petermm Nybegynder
10. september 2001 - 08:44 #4
Undskyld bbs - men du svarede jo faktisk ikke på mit spørgsmål - men tak for hjælpen.
Det med pointene er vel i virkeligheden ret ligegyldigt med mindre man vil på top ti, eller hvad!
Jeg må vel uddele så mange point som jeg vil.
Jeg har nu lydtestet GlobalWin FA420 mod Blue Orb. Jeg har kun set på lyden
og ikke på køleeffektivitet.

Her kan du læse resultatet af mine forsøg, fra et indlæg i en nyhedsgruppe.

Mit system består af følgende støjsvage komponenter:
- P III 800 EB med en NoiseControl Supersilent FC-PGA/Socket A køler
- IBM harddisk monteret i en Silent Systems Silent Drive - en kasse hvori
HD\'en monteres
- Silent Systems Q-Tech Advanced 300W ATX, PSU

Jeg havde så pillet min Blue Orb garfikkortkøler af mit ASUS V7100 GeForce
MX og monteret den originale passive køling. Men det gav problemer når jeg
kørte med OC på grafikkortet.

Efter anbefaling fra Lars Engel købte jeg en GlobalWin FA 420
grafikkortkøler. Den består af en traditionel blæser monteret på et
køleprofil. Det er så meningen at køleprofilet monteres på GPUen med
thermisk tape. Det viste sig dog at det er muligt at montere blæseren på det
originale køleprofil, der derefter kan monteres med kølepaste og de smarte
clipspinde.

Følgende lyddata måltes med åbent kabinet ca. 30 cm til venstre for
kabinettet (selve niveauerne skal der ikke lægges for meget i, det er
forskellene der ere interessante):

- Baggrundsstøj med computeren slukket        < 30 dB(A)
- Støjniveau med passiv køling af grafikkort        40 dB(A)
- Støjniveau med Blue Orb                                49 dB(A)
- Støjniveau med GlobalWin FA420                    42 dB(A)

Konklution:
- Blue Orb støjer MEGET hvis den sidder i et støjdæmpet system og vil også
give en hørbar forhøjelse af støjniveauet i et ikke støjdæmpet system.
- GlobalWin giver et lidt forhøjet støjniveau hvis den sidder i et
støjdæmpet system, men vil ikke være hørbar monteret i et ikke støjdæmpet
system.

Jeg har bestilt 2 stk. CPU Noisekiller fra NEM Computer. Det er en dims der
måler temperaturen på chippen (eller køleprofilet) og så regulere
hastigheden på blæseren. Med en på CPU køleren og en på GPU køleren regner
jeg med at kunne hente et par dB til. Faktisk målte jeg 34 dB(A) når køler
var frakoblet både CPU og GPU. Det er altså støjen fra PSU og HD

Peter (der har en Blue Orb til salg!)
Avatar billede bbs Nybegynder
10. september 2001 - 09:02 #5
Jeg vil gerne købe din BlueORB for 50 kr., hvis du sender ..
Avatar billede petermm Nybegynder
10. september 2001 - 10:09 #6
75,- så betaler jeg emballage og porto.
Send din adresse til post@alpha-akustik.dk
Peter
Avatar billede bbs Nybegynder
10. september 2001 - 15:06 #7
Den koster 100 fra ny, så det er jeg ikke så hooked på.
50 kr. + forsendelse, det vil være rimeligt, for noget brugt.