Avatar billede tirdyr Nybegynder
22. august 2001 - 21:21 Der er 38 kommentarer og
8 løsninger

hvordan deler jeg adsl

Jeg har adsl fra tdc.. og jeg vil gerne dele den med flere.. computere.. hvordan gør jeg det???? Jeg kører win98. og win2000... jeg har prøvet diverse dhcp, og router programmer.. men de er lidt for inviklede til at jeg har tid til at sætte mig ind i dem...

Forresten eer min IP fra tdc dynamisk (ikke fast)
Avatar billede tommyf Nybegynder
22. august 2001 - 21:24 #1
Avatar billede hite Nybegynder
22. august 2001 - 21:26 #2
du får dig en hub eller switch hvor du tilslutter din router og de maskiner som du vil have på nettet ved hjælp af et netværk
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
22. august 2001 - 21:39 #3
tommyf>> Så vidt jeg huser skrev du Ja, i den lille afstemning, og derfor må du da være modstander af pointinflationen?? (correct me if i\'m wrong!)
Avatar billede logout Nybegynder
22. august 2001 - 21:41 #4
Jeg har selv en 2000, NT og 2 98\'ere kørende fra en cybercity router (cisco 677) Du sætter blot hver enkelt pc til at hente ip via dhcp og så spiller det hetl af sig selv. Så er der heller ikke afhængighed mellem maskinerne, så een skal være tændt hele tiden.
Følger der ikke en router med dit abb. fra TDC kan du benytte en proxy fra analogx:

http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm

Den brugte jeg selv før jeg fik en router - det kræver dog at een maskine kører hele tiden, men det er vel ok.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. august 2001 - 22:37 #5
Windows Millenium og 98 2\'nd edition har jo innebygget funksjon for deling av intrernettforbindelse. Den virker i hvertfall helt ukomplisert i forbindelse med ISDN og vanlig modem. Sikkert ingen stor kapasitet, men ganske enkelt hvis det bare dreier seg om noen få PC. Virker ikke denne funksjonen ifbm asdl ?? Du kan slå av og på samtlige maskiner som du ønsker, mener jeg. Testet ut dette og fant ut at Win Millenium ikke bruker TCP-IP videre til klientmaskinene, men et eller annet mystisk annet, som jeg ikke ble klok på, men det fungerte da.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
22. august 2001 - 23:17 #6
Jeg har selv ADSL fra Tele Danmark med router. Jeg satte min router til min hub, og fordelte derfra forbindelserne ud til computerne i huset...virker perfekt, og der er intet med at installere programmer eller sætte instillinger...det virker fint med min router, og den kører med TDCs standardinstillinger! Du skal selvfølgelig investere i en hub eller en switch hvis du ikke har en...det kan gøres for omkring 3-400 kr.

Henrik

ps. Jeg kører W2K og XP, men jeg er næsten 100% sikekr på at det virker på 98 også!
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 00:23 #7
tirdyr. Du nævner ikke om du har fået Router fra TDC. Det er en lille sort box af mærket SpeedStream. Hvis det er tilfeldet skal denne forbindes med en hub eller switch som beskrevet foroven (husk at bruge krydskabel mellem router og hub/switch). Dine computere skal så bare sidde i hub/switch\'en.
Men hvis ikke du har fået en Router, skal det løses via Software. Man KAN sætte en Server op der kører som proxy, men da jeg ikke tror du vil bruge denne løsning kan jeg anbefale programmet WinGate (www.wingate.com) til at dele forbindelse fra én computer til flere. :)

Men vil du ikke lige detaljere om du har en Router eller ej.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 00:25 #8
henrik4223 >> har samme løsning som dig med en 98 bærbar, en 98/2000 dualboot pc og en NT server. :)
Alt sammen virker perfekt.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
23. august 2001 - 00:29 #9
rickypriv>> Hvis Tele\"#¤%\"¤% så bare gad at tage sig sammen og lave en vejledning til at få deres Speedstream router til at bruge netmeeting....lorte nat!!!
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 00:36 #10
Hmm.. Ja, jeg har ogaå lidt bøvl med NetMeeting. Men tro mig, det er ikk meget nemmere med de routere World Online og Cyber City tilbyder. De Cisco 677 er ren tekst baserede og skal konfigureres via telnet.. Ingen knapper og hjælpe menuer. :(
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
23. august 2001 - 00:38 #11
*gisp*...:-) Det sux...men alligevel....jeg kan stadig ikke få netmeeting, eller voice over messenger til at virke....det er lidt noget bæ.... men jeg giver helt og holdent Tele\"#¤\"# æren for det.... altså der er ikke noget galt med min computer viden....hø hø....
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 00:44 #12
Hmm.. opret et sp. inden for emnet, og så skal jeg se om ikke jeg kan hjælpe lidt. :)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 00:44 #13
(joking)
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
23. august 2001 - 00:47 #14
he he... tror nu nok bare jeg venter til http://www.turbine.dk/2601/ bliver opdateret... en ret fed side til config af vores seje TDC routere....:-)

Går i seng nu...er pisse træt....gaaab
Avatar billede tirdyr Nybegynder
23. august 2001 - 09:38 #15
Jeg har ikke fået en router med fra tdc. og jeg har været inde og kigge http://www.net-faq.dk... hvor jeg dog ikke syntes at kunne få noget hjælp.. jeg kunne forstå.. men da min computer gik midlertidig ned igår, har jeg ikke haft tid til at gennemgå siden grundigere... jeg vil tjekke de forskellige sider senere i dag... men derfor betyder det ikke at jeg ikke vil have flere forslag til hvordan det skal gøres.. da jeg ikke er en ørn til at genneskue mere eller mindre advencerede programmer til routing....
Avatar billede logout Nybegynder
23. august 2001 - 09:54 #16
Uden router bliver du nødt til at bruge noget software ... jeg går ud fra du har en hub i det mindste? Som skrevet tidligere er \"Proxy\" fra www.analogx.com kanon nem at bruge.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 10:30 #17
Jeg har brugt WinGate med stor tilfredshed. Men det er rigtigt hvad logout siger. Uden hub kommer du ikke langt.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
23. august 2001 - 11:02 #18
Jeg har en 3 com 8 ports 100 Mbit switch
Avatar billede tirdyr Nybegynder
23. august 2001 - 11:06 #19
jeg har gjort følgende....
Tilsluttet mit adsl til switchen... derfra kan de to der først logger på med automatisk ip gå på internettet... resten kan ikke.. og jeg har prøvet et program som hedder LAN Suite 602 eller noget lign. det kan alt.. men jeg kan ikke få det til at fungere... Jeg har ogsa prøvet med WINROUTE.. hvilket heller ikke vil som jeg vil.. og så har jeg brugt et program der hedder withgate(ikke wingate)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
23. august 2001 - 11:26 #20
Hmm.. in that case.. ville jeg nok vælge Proxy løsningven.
Avatar billede sunek Nybegynder
23. august 2001 - 19:15 #21
Problemet er at computeren skal tildeles en ip-adresse for at kunne komme på nettet (i hvert fald hvis det skal ske uden en proxy, altså gennem din switch). Hos tdc kan man bestemme hvilket antal dynamiske ip\'er man vil have (2,4 osv.) og da du åbenbart kun har 2, kan de andre computere ikke komme på når først ip-adresserne er tildelt til de to første der loggede på.

Løsningen er altså enten at køre med proxy, som helvedes besværligt og upraktiskt, eller at bestille nogle ekstra ip-adresser hos tdc. Jeg vil klart anbefale dig at gøre det sidstnævnte. Det koster selvfølgelig lidt (men ikke ret meget) og det tager nogle dage før du ip-adresserne, men det er hundrede gange nemmere.

:)
Avatar billede tirdyr Nybegynder
24. august 2001 - 20:36 #22
sunek>> jeg kan ikke bestille adresser nok... da der er et maksimum på 6 ip\'er, og det er meget forskelligt hvormange vi er på...

logout>>Jeg har prøvet det proxy program.. og det virker fint under win98 da jeg både kan have sætte den til at obtain en adresse automatisk, og fast sætte en selv.. men da jeg primært kører win2k kan det ikke lade sig gøre... en anden ting er at jeg godt kunne tænke mig at alle computere kan bruge et program som fx. ICQ, og det kan man heller ikke med dette program....
Avatar billede sunek Nybegynder
24. august 2001 - 23:11 #23
hmm... den var tricky
Avatar billede logout Nybegynder
25. august 2001 - 00:40 #24
Hmmm .. konverter til cybercity og få dig en rigtig router ... det er en sikker vinder og du kan hente alle de ip\'ere du vil via DHCP ...

Alternativt: Installer win2k server og brug dens router funktion til at uddele lokale ip adresser til dit LAN
Avatar billede tirdyr Nybegynder
27. august 2001 - 09:43 #25
logout>> Ja det er kun i win2k server der er disse indbyggede server funktioner.. de ligger ikke i pro udgaven?? jeg har nemlig installeret pro lige nu.. men har også overvejet den løsning at installere server.. men så vidt jeg har forstået er det rimelig ressorce krævende...
Jeg har overvejet en nden løsning, men jeg skal nok bruge lidt vejledning.... Hvis jeg installere et ekstra netkort i en computer, og så lader den være koblet direkte til adsl modemet... så kan jeg bruge internet sharing funktionen i win2k pro... eller evt. et andet program der fugnere bedre..

virker det ok.. og også så alle bruger kan bruge fx. icq.. ellers vil jeg gerne høreom andre programmer der evt. virker bedre...
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 00:38 #26
Jeg forstår ikke hvad du skriver når du skriver at du har tilsluttet \"dit ADSL\" til switchen. Tidligere skriver du at du ikke har fået en router....

Hvis det er et ADSL-modem du har - kan det IKKE forbindes direkte til switchen. Det kan kun en router.

Helt nøjagtigt hvilken bunke hardware har du?
Avatar billede sunek Nybegynder
29. august 2001 - 00:59 #27
Du kan sagtens slutte et adsl modem direkte til en switch (det gør jeg)... du skal bare putte den i uplink porten, og så ellers have ip-adresser nok. Tirdyrs problem er at man højst kan få 6 dynamiske ip adresser fra tdc.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 10:14 #28
Jeg er forvirret.

Som jeg husker min viden om forskellen mellem modems og routere, er det jo blandt andet antallet af adresser på LAN-siden der er forskellen.

Med et modem kontakter den forbundne maskine modemet direkte (oftest serielt).

Med en router kan alle maskiner på LAN-siden samtidig kontakte routeren. Routeren kan så via NAT (Network Adress Translation) - sørge for at alle brugere samtidig kan se internettet, uanset at du kun har en IP-adresse udadtil. Måske er det NAT-funktionen i tirdyr\'s ADSL han ikke kan få til at virke.

Når Sunek skriver at han(hun?) anvender uplink-porten, er det jo alene for at indikere at forbindelsen til modemet jo netop er designet til adgang fra EEN enkelt maskine. Såfremt der var tale om en router, ville alle porte i hub/switch kunne anvendes. Uplink-porten i en hub/switch er til for at sammenkoble flere hubs/switches. En anden mulighed Sunek, ville være at anvende et cross-kabel fra en hvilken som helst anden port i din switch.

Jeg afventer stadig svar på det anvendte udstyr fra Tirdyr.
Avatar billede tirdyr Nybegynder
29. august 2001 - 11:01 #29
lerfeldt>>

Jeg har et adsl-modem, som forbindes til switchen med et ethernet kabel.. det virker helt fint så længe man har ip\'er nok...

alle>> bortset fra det, har jeg fået det til at virke en lille smule... ved at koble adsl-modemet til et netkort i \"serveren\" og derpå kører en proxy server... videre fra et andet netkort på \"serveren\" til switchen... det virker helt fint med hensyn til brug af internet.. Men til brug af icq virker det ikke.. brug af ftp virker det ikke... m.f.

Jeg tror jeg har fundet ud af at det er noget med at icq skal bruge sokcs forbindelse.. men den kan jeg ikke få til at virke... jeg bruger et program der hedder \"lansuite 6.xxx\" hvis i vil udforske det kan det hentes i demoversion på download.com.
Avatar billede logout Nybegynder
29. august 2001 - 11:08 #30
Hej igen

\"Proxy\" som jeg tidligere har nævnt understøtter ftp og socks. Ved ikke om ftp funger. Jeg brugte den selv før med to netkort. Eet til LAN og eet til inder-net!
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 11:32 #31
Nu forstår jeg endelig din hardware. Det vil aldrig give andet end bøvl, det du prøver. Serveren skal altid være tændt, mulighed for virus-angreb o.s.v.

Tal med TeleDanmark, få modemet byttet til en router!
Avatar billede sunek Nybegynder
29. august 2001 - 15:18 #32
han(!) :)
Avatar billede tirdyr Nybegynder
29. august 2001 - 18:52 #33
logout>> Jeg kan hverken få ftp, eller socks til at virke i det program du nævner...

lerfeldt>> hvis vi ser bort fra virus angreb, og at serveren altid skal være tændt .. skulle der ikke rigtigt være nogle problemmer... rent bortset fra at ´jeg ikke kan få ftp, icq mf. til at virke...
Avatar billede sunek Nybegynder
29. august 2001 - 19:42 #34
For mig at se er den eneste ordentlige løsning at få dig en router, eller adgang til flere Ip\'er på anden måde. Det må vel gøres ved enten at skifte til til en anden isp, eller ved at skifte til et erhvervs abonnemt hos tdc... :(
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 21:12 #35
Det er jo ironisk nok at du ikke kan få ftp, icq m.fl. til at fungere - og samtidig erklærer at \"der ikke rigtig er nogle problemer\".

Som både Sunek og jeg har fortalt dig - så få en router - det andet er spild af tid.

Førend du har skiftet til router, kan jeg ikke hjælpe dig yderligere.
Avatar billede sunek Nybegynder
01. september 2001 - 00:00 #36
I forbindelse med tdc\'s nye tiltag boomtown, med spillecafeer og den nye spilportal, eller hvad du nu vil kalde det, har tdc lanceret boomtown adsl hvor man får en 512/512 kbit forbindelse og en router, samt faste ip\'er fra engang i efteråret. Jeg kender ikke prisen, men da tilbuddet jo er rettet mod private, må den være overkommerlig. tjek selv på boomtown.net
Avatar billede tirdyr Nybegynder
26. september 2001 - 09:44 #37
lerfeldt.. jeg er ved at få fat i en router.... og kunne evt. godt tænke mig en vejledning til hvordan jeg sætter det op så det virker.... eller er det bare at sætte routeren efter adsl-modemmet og derefter i switchen.????
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
26. september 2001 - 17:42 #38
Du får router fra TDC (eller anden ISP).

Modem tages ud af stik - og lægges til side på hylde.

Router sættes til telefonstik. Netledning (Cat 5) til switch. Netledning (Cat 5) fra switch til PC. Ind på PC, sætte netindstillinger under TCP/IP til at hentes hos DHCP. Genstart.

Nu skulle alting faktisk virke....

Lad høre fra dig.

Lerfeldt
Avatar billede jensb Nybegynder
26. september 2001 - 17:55 #39
lerfeldt -> er du sikker på det? Så skal teledanmark være begyndt at bruge nogle andre routere end den jeg fik.  Jeg skal stadig bruge mit modem.

altså :

tlf stik -> modem -> router -> switch/hub -> PC\'ere
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
26. september 2001 - 22:01 #40
Øøøøhhhh - nu er det bare et eksempel.

Tirdyr skriver selv at han får en router! Der skal ikke samtidig bruges modem og router.

Måske det bare ikke er tdc der anvendes.
Avatar billede jensb Nybegynder
26. september 2001 - 22:05 #41
Jo han har ADSL fra TDC...og ja han skriver at han får en router.  Men med den ADSL jeg har fra TDC med deres router, der skal jeg både bruge router og modem.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
26. september 2001 - 22:06 #42
... Altså måske det ikke er tdc for fremtiden...
Avatar billede jensb Nybegynder
26. september 2001 - 22:08 #43
tja...  Det var nu også mest hvis han sad og rodede med det og ikke kunne få det til at fungere. Så kunne det være at det var fordi den router han får kræver at man bruger modemmet.

Men hva\'...nu ved han at begge ting kan være muligt
Avatar billede tirdyr Nybegynder
17. januar 2002 - 11:03 #44
jeg deler mine point ud til jeg alle for indsatsen.. jeg fik dog ikke et svar som jeg virkelig kunne bruge, men fandt selv ud af en løsning..
Avatar billede rickypriv Nybegynder
17. januar 2002 - 11:07 #45
tak for point :)
www.adminconsult.dk
Avatar billede tirdyr Nybegynder
25. november 2003 - 21:56 #46
hvis der skulle være nogen der undrede sig over hvordan jeg fik det til at virke satte jeg en linux-box, og lavede en firewall deri hvor jeg videre gav de porte der var nødvendig for at mine forskellige programmer kan køre.. og resten gav jeg lov til at modtage hvis der først var sendt ud i gennem dem.. derved kan jeg sætte ligeså mange pc'er til mit netværk som jeg har lyst til samtidig med at der ikke er den store hacker risiko fordi kun de nødvendige porte er åbnet.. og med hensyn til virus ved vi jo alle sammen at de aller fleste virsuer er skrevet til Windows, så det problemer er heller ikke eksisterende...