Avatar billede Calle5463 Forsker
03. oktober 2016 - 14:07 Der er 6 kommentarer

Støj (ventilatorer, strømforsyning)

Min DeskTop står i stuen, og selvom den bare er tændt og ikke egentligt laver noget, så udsender den en svag men irriterende "grå" støj - sandsynligvis er det en eller flere af blæserne der er årsagen. Blæserne kører svjv konstant.

Er der et par gode råd til hvad jeg kan gøre for at reducere støjen, fx. temperaturafhængige blæsere eller lignende?

PS: Det er ikke HD'iske der støjer
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 14:35 #1
Det kan man kun afgøre ved at tage siden af computeren og lytte, og eventuelt sætte
fingeren på åbne blæsere og stoppe den i 1-2 sek.
Men hvis computeren egentlig ikke laver noget, hvorfor så ikke sætte den til slumre?
Den starter op på få sekunder.
Avatar billede Calle5463 Forsker
03. oktober 2016 - 14:46 #2
Tak valby1

Den kan pt ikke sættes til at slumre, da jeg - efter behov - skal kunne tilgå den via min LapTop. Eller kan den, for så at vågne når jeg har brug for det?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 14:50 #3
Mener du om den vågner på et signal fra en labtop? Desværre aner det ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 15:54 #4
Ved jeg heller ikke om den gør, men der er jo noget under Windows der hedder "wake on lan". Om den funktion kan kobles på her har jeg ikke erfaring med.
Hvis du kigger i joblisten når den ikke laver noget, hvilke målinger får du fra cpu ram og disk i %?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 18:35 #5
WOL...wake on lan kan bruges til at vække pcen hvis den er slukket - dog med win10 er der nogen udfordringer, og det er ikke længere lige til.
Dog tror jeg også at du skal "lytte" dig frem til årsagen - det kan lige så godt være din strømforsyning som larmer (den har også en blæser);
Du kan selvfølgelig købe noget bedre grej - feks. nogen støjsvage blæser (jeg har gode erfaringer med "Zalman 7000 Cu" - men den skal selvfølgelig passe til dit bundkort), eller nogen vandkøling (har dog kun hørt dårligt om det) - og hvis du vil have den 100% stille, skal du investere i en køle-kabinett - så har du slet ikke brug for en køler (men den koster, og er ret stor)
Derudover må ikke sætte pcen ind i skabet (der bliver den lidt varmt), og den skal helst ikke stå i solen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. oktober 2016 - 23:05 #6
Du kan eventuelt prøve at sænke spændingen til blæserne de kører nok på 12V og i et fire leddet molexstik er der 5v 7v 12v måske er 7V nok i hver tfald til at holde dem kørende måske har de brug for mere til at starte på - de fleste computere er bygget til at klare højere temperaturer end vi normalt har her, Men vær opmærksom på temperaturer og at de starter.