Avatar billede dm00218 Nybegynder
22. august 2001 - 17:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spejling af diske???

Hvordan laver jeg spejling af diske med Novell 3.12? Det skal siges at jeg er \"newbie\".

/Martin
Avatar billede NanoQ Nybegynder
22. august 2001 - 20:59 #1
Det gør du slet ikke med Novell. Spejlingen etablerer du med en RAID adapter. Konfigurationen foregår via det medfølgende RAID konfigurations software.

En spejling er det samme som RAID 1. Når du har lavet dit RAID (din spejling), ser Novell det bare som én ganske almindelig disk.

Læs mere om RAID på denne side: http://www.acnc.com/raid.html

NanoQ
Avatar billede ukdtom Nybegynder
23. august 2001 - 10:35 #2
Hvad Nanoq siger er korrekt, men......
Såfremt du ikke har en Raid-controller, kan serverens OS selv gøre dette for dig.

Gå til http://support.novell.com og under Knowledge base søg efter TID 10010826

mvh

ukdtom
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. august 2001 - 10:41 #3
ukdtom, den tid omhandler migrering af non sys volumes (http://support.novell.com/cgi-bin/search/searchtid.cgi?/10010826.htm)?

Men for den sags skyld vil jeg alligevel fraråde en spejling via OS\'et. Man skal så vidt muligt undgå single point of failures. :)

NanoQ
Avatar billede ukdtom Nybegynder
23. august 2001 - 10:45 #4
Korrekt, men det der var ideen med den TID, var at vise, hvordan man lavede en SW-spejling. (dvs. hvilken utillity (install.nlm) og hvilket menu-punkt)

Det er  EN MEGET GOD IDE at spejle sine diske, og en MEGET DÅRLIG IDE at spanne sine diske.

mvh

ukdtom
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. august 2001 - 10:47 #5
ok, og meget meget enig :)
Avatar billede dm00218 Nybegynder
23. august 2001 - 18:23 #6
Okej - nu har jeg prøvet at installere Novell 3.12. Men det virker ikke!
Det er en Adaptec AIC 7899 Raid Controller - og kan det passe NetWare 3.12 ikke understøtter den, og spejling i det hele taget?
Det siger en af Dell\'s serversupportere - men det kan da ikke passe at NetWare 3.12 ikke understøtter spejling???

Mvh Martin
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. august 2001 - 19:21 #7
3.12 understøtter spejling. Faktisk opdager Netware slet ikke at du kører RAID, hvis du lader en raid controller stå for raidkonfigurationen. Netware ser det bare som en disk, den kan bygge et volume på.

NanoQ
Avatar billede dm00218 Nybegynder
23. august 2001 - 19:47 #8
1000 tak! Men jeg kan bare ikke finde driveren til controlleren :o( Det er simpelthen umuligt!

Vil en eller anden behjælpelig sjæl hjælpe - der er flere point på spil, hvis en finder driverne.

/Martin
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. august 2001 - 19:57 #9
Det burde du da have fået med maskinen da du købte den.

Avatar billede dm00218 Nybegynder
23. august 2001 - 20:06 #10
ja men der står intet om at netware 3.12 understøtter den, og dell supporterne siger det samme...
Avatar billede gylden Nybegynder
24. august 2001 - 11:07 #11
Kan godt forstå du ikke kan finde Aic-7899 drivers, da det står for chippen på kortet, kortet må hedde noget andet.

http://www.adaptec.com/pdfs/aic-7899v2.pdf

dette er linket til hvad aic-7899 står for

Gylden
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. september 2001 - 12:30 #12
lukketid?