Avatar billede ash Nybegynder
22. august 2001 - 16:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Flytning af IRQ mht lydkort

Hejsa alle.

Jeg har lige installeret Win 2K.
Jeg har desuden lige installeret spillet Baludrs Gate 2 + udvidelse.
Når jeg så forsøger at køre spillet 3D-acceleret så crasher spillet.
Jeg tror at grunden er at mit lydkort of grafikkort deler IRQ (11).
Hvordan får jeg flyttet mit lydkorts IRQ væk fra nummer 11???

Jeg har just deaktiveret COM 1+2 da jeg ikke har brug for dem hvilket skulle give IRQ 3 og 4 fri (Dog ligger også ACPI-styring på 3\'eren) så på en af disse to kunne lydkortet vel godt ligge.
Men da der ikke decideret står nogle steder at der er en IRQ-konflikt så kan jeg ikke flytte den, men det må da være muligt.

Mit system er:
AMD T-Bird 900
Asus V7100 Geforce 2MX (AGP)
SB-Live Player 1024
Jeg har også DX8 installeret.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. august 2001 - 16:47 #1
prøv at flytte dit lydkort fysisk til et andet pci slot på dit motherboard!
Avatar billede ash Nybegynder
22. august 2001 - 17:09 #2
Det hjalp ikke umiddelbart - den hoppede bare tilbage ind på IRQ 11.
Efter hvad jeg kan se så har jeg ellers flere IRQ\'s fri, f.eks nummer 2, 4, 7, 9 og 10.
Jeg forstår ikke hvorfor den så skal ligge på 11 hvor den deler med mit grafikkort og 2 stk. \"VIA USB Universal Host Controller\"
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. august 2001 - 17:11 #3
Windows 2000 ligger næsten alt det den komme i nærheden, over på den samme IRQ.

Jeg tror dog ikke at dit problem ligger her. Hvilke driver har du installeret til dit grafikkort?
Avatar billede ash Nybegynder
22. august 2001 - 17:22 #4
Kan godt være jeg har WinME drivers installeret.
ASUS AGP-V7100 SDRAM v. 5.33g

Prøver at downloaded nogle nye til Win2K
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
22. august 2001 - 18:03 #5
prøv at gå i bios og sæt PnP OS til disabled og genstart så.
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. august 2001 - 18:23 #6
det kan lade sig gøre at lave win2k til standart pc så win2k ikke styrer placeringen af hardware på irc .... tryk f5 under opstart eller
skift driveren under acpi i device managner til std. pc hvis win2k er instaleret .. derved vil hardware blvie fordelt mere og du kan flytte om på kort så de får en anden irq placering
hvis win2k er instaleret så skal du instalere alle dirvere om når den er blevet lavet til standart pc

men jeg må give goulduck ret .. der skulle ikke være problemer med hvordan win2k placerer din hardware

hvis du kører med den officielle detonator fra nvidia (Nvidia Detonator 12.41 WHQL) så brug en anden .. den er skod . Nvidia Detonator 12.90 kører perfekt for mig .. men der er endnu nyere drivere her http://tweak.dk/nvidia.php
Avatar billede svein Nybegynder
23. august 2001 - 10:47 #7
Jeg har lavet en lille artikkel om ACPI understøttelse i Windows 2000. Den understøtter det loadet skriver, men jeg anbefaler ikke at lave din maskine om til standard PC.

Se artikkel her:
http://www.svein.dk/Windows2000/Tips/IRQ_deling.htm
Avatar billede ash Nybegynder
23. august 2001 - 23:10 #8
Det hjalp ikke at installere nye drivers - jeg bruger nu ASUS\' de nyeste til Win2K (12.60)
Avatar billede ash Nybegynder
23. august 2001 - 23:15 #9
>@kimrosgaard: prøv at gå i bios og sæt PnP OS >til disabled og genstart så.

Den står allerede til \"PnP OS -> No\"
Avatar billede ash Nybegynder
07. oktober 2001 - 10:03 #10
Sprøgsmål lukket - jeg har skiftet tilbage til Win 98 :-(
Avatar billede svein Nybegynder
08. oktober 2001 - 08:19 #11
Du har fået en løsning på dit spørgsmål ang. at flytte din IRQ fra flere af os og hvordan det er mulig og hvorfor det ikke er nødvændig. Alligevel vælger du at acceptere dit eget forslag som er at \"gå tilbage til Win98\".
Det er ikke formålet med eksperten.dk.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. oktober 2001 - 10:30 #12
ja, det må jeg give svein ret i, hvis det var et andet svar du havede forventet, skulle du have spurgt anderledes.
Avatar billede ash Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:21 #13
Jeg har forsøgt med alle de andre svar, der var ikke et eneste der fungerede.
Derfor valgte jeg at skifte tilbage til Win98.
Jeg beklager hvis dette virker underligt, men da jeg for en stor del benytter min computer til spil, og ikke ønsker 2 OS liggende, så kan jeg ikke acceptere at jeg ikke kan benytte lyd sammen med 3d grafik, hvorfor jeg valgte at skifte tilbage til Win 98, hvor det virker.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. oktober 2001 - 15:56 #14
jo du har måske ikke fået klaret dit problem men dit spm var : Hvordan får jeg flyttet mit lydkorts IRQ væk fra nummer 11???

og det skal du ikke sige du ikke har fået et svar på som virker ..
Avatar billede svein Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:56 #15
Men at det du efterspørger ikke findes i styresystemet er noget du må tage med som en reell løsning. At det så ikke passer dig, er noget andet, men uanset har du fået den korrekte løsning!
Avatar billede ash Nybegynder
08. oktober 2001 - 17:35 #16
Måske mener i det, men jeg har heller ikke kunne få flyttet mit lydkort fra IRQ 11, selvom jeg fulgte de svar der var givet - men det er da ikke fordi de point betyder noget, så hvis I er så utilfredse kan jeg da oprette endnu et spørgsmål og give jer de point.
Men alt andet lige, så kunne jeg ikke få flyttet IRQ :-/
Avatar billede ash Nybegynder
08. oktober 2001 - 17:36 #17
Hvis det er fordi I tror jeg snyder, så har jeg altså benyttet denne tjeneste før, og givet point når jeg har fået et svar jeg kunne benyttet.
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. oktober 2001 - 18:22 #18
det er ikke point der tæller for mig der er bare det at du afviser rigtige svar ..

hvis du ikke har kunne få flyttet dit lydkort fra irq 11 så har du ike prøvet det som jeg skrev eller det som svein har stående på sin hjemmeside ..