Avatar billede BPA Seniormester
30. juli 2016 - 18:32 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Skift fra Windows til Apple. Hvad har jeg i vente ?

Jeg er en tilfreds bruger af Microsofts Windows 7. men ønsker ikke Windows 10.
Et alternativ er Apple med deres OS system, jeg forsøgsvis vil prøve med indkøb af en enkelt maskine.
Men inden - Her er spørgsmålet:
Hvad vil jeg opleve med en blank Apple maskine, der skal kunne det samme som en Win 7 ?
Den skal tilsluttes bestående LAN, printere, NAS Netværks drev sammen med de øvrige Win enheder.
Der bruges MS Office pakken, og der abonneres på Outlook Exchange hos mail hosten.
Vil jeg kunne slippe helskindet fra det skift til Apple?  - helst uden at blive alt for fattig - altså.
Jeg hører gerne om erfaringer I andre måtte have.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. juli 2016 - 22:04 #1
Jeg kører "desværre" ikke i et MS miljø, men har selv kørt windows de sidste cirka 20 år. Det sidste år har jeg kørt MAC og det er fantastisk. Har dog haft lidt udfordringer med drivere til en noget ældre printer.
Men spørger du som privat bruger eller snakker enterprise brug ?
Avatar billede BPA Seniormester
30. juli 2016 - 22:55 #2
Det er begge dele i forening gennem 28 år.
Perifere enheder som printere, er af nyere dato jeg vil tro er kompatible.
Det er nok ikke her der vil opstå større konflikter.
Officepakken kan fås til Mac har jeg set.
Har du nogen ide om et Word dokument lagret på netværksdrevet af Apples OS kan læses af en Windows PCs Word.? Filformater forskellige?
Spør nok dumt, men jeg ved pt. ikke bedre.
Har du måttet købe yderligere software ved dit skift til MAC ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. juli 2016 - 23:46 #3
Som tidligere sagt, så arbejder jeg ikke i MS programmer i dag på min mac, så skulle måske slet ikke have budt ind.
Men, når det er sagt, så ville det ikke give mening, hvis Office på Mac og Office på PC ikke kunne snakke sammen, så mit umiddelbare gæt er, selvfølgelig kan de snakke sammen.
Avatar billede BPA Seniormester
31. juli 2016 - 00:31 #4
Du er da glad for din MAC og dit skifte.
Fint du kom med det indlæg for det kan jeg læne mig op ad.
Jeg må afvente at andre måske vil øse ud af erfaringer med at køre med begge systemer og enes om fælles perifere enheder.
Det ville jo være rart at kende de værste forhindringer i forvejen.
Tak for dit indlæg og klap din kære MAC.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. juli 2016 - 11:18 #5
Kører både Mac og PC herhjemme. Det fungerer fint. Mine erfaringer (uden at starte en religionskrig):

1) Jeg kan ikke se en grund til ikke at køre Windows 10. Bedre, hurtigere og sikrere end 7. Så er det sagt - men alle kan jo have lyst til at prøve noget andet. Hurtigt videre :-)

2) Dokumenter flyttes nemt mellem Office Mac og PC Office. Jeg bruger dropbox og flytter dokumenter frem og tilbage hver dag mellem dem. Har kun oplevet at det driller lidt i PowerPoint, men det er mest fordi min Office til Mac er den gamle udgave og der var PowerPoint ret elendigt.

3) Kører begge op imod Synology NAS uden problemer. Men netværk er nemmere i Windows, men det er nok bare min vane.

4) USB-dimser virker stort set på Mac. Jeg har en Macbook med nyeste OS X og den tager 8 ud af 10 af mine dimser (via en original USB-adapter), men den driller ved f.eks. USB 3.0-kortlæser og et enkelt netkort. Begge dele virker med en PC. Det kan sikkert løses med en anden kortlæser (min er en Kingston), men har så bare nøjes med min gamle USB 2 som virker.

Så ja, det virker fint sammen. Det eneste jeg får spat af er OS X som vil overtage kontrollen når jeg smider at kamera eller andet i, så den kan importere ind i Apples egne programmer. Men det er mest tilvænning, så det lever jeg med.

Håber du kan bruge mine erfaringer.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2016 - 11:18 #6
Alt afhængig hvilken officepakke til mac du henter, findes der en Office2011 til mac, men den har en rigtig rigtig dårligt mail-klient;
og en Office 2016 til mac - som er en del bedre (de hoppede sjovt nok 2013-versionen over)
Jeg ved ikke rigtig om du også snakker om domænejoin eller lign. - der kan være nogen udfordringer med mac (gpo'er, netværksdrevmapping osv)
Filformaterne kan læses af begge styresystemer - så længe dokumenterne bliver skrevet i Office-pakken (word/excel) - skriver du dem med apples indbyggede pakke, kan de sandsynligvis ikke læses med Office - du kan dog hente Openoffice som alternativ til MS Office
Driverne kan altid være en udfordring - men det er sandt nok at nyere modeller går meget op i at understøtte flere platforme.
webmailen fungerer bedst i Internet Explorer - men den virker også i andre browser - men Microsoft har jo designed den til IE
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
31. juli 2016 - 12:14 #7
Hej BPA,

Jeg arbejder i en del enterprise miljøer både Win og Apple, og min erfaring er at et skift fra Win til Mac minder meget om Win7 til Win10. Der er nogle enheder der ikke snakket 100% sammen, printere der ikke kan kommunikere ordentlig osv., men i det store hele går det relativt smertefrit.

Det bør ikke være et problem at få Apple computer på dit LAN, WAN, VPN etc. det er som regel smertefrit - med mindre du bruger et domæne, her bliver det hurtigt noget mere komplekst at få det til at lykkedes. NAS'en kan kobles op via SMB ligesom på Windows, og kører ganske fint.

Jeg har selv en Mac med officepakken via office365, og benytter alle deres programmer inkl. Outlook, som i mit tilfælde både er koblet op på Exchange 2013, Exchange 2010, og Gmail uden problemer. Jeg har også en Synology NAS, som både snakker med min Mac og den virtuelle Windows maskine der kører på Mac'en og mine andre Windows computere.
Ang. dit spørgsmål om windows kan åbne word dokumenter lavet på en mac, er svaret ja - de gemmer begge i Docx formatet, som virker på alle platforme, antaget at der er installeret et program der kan aflæse det format.

Hvad angår om du bliver fattig er jo et meget relativt spørgsmål. Ud over at du selvfølgelig betaler for apple enhederne og at du vil skulle bruge en anden licens til dine office produkter, bør der ikke være andre ændringer. Hvis du har officepakken via office365, bør du kunne deaktivere installationen på dine windows enheder og i stedet installere OSX versionen på apple enhederne. Nu kender jeg selvfølgelig ikke jeres situation i detaljer, men i de fleste mindre miljøer kan et Apple produkt indgå som enhver anden enhed.

Mit kort svar vil være - OSX og Windows snakker fint sammen nu til dags. Der er dog visse programmer som ikke er lavet til både Windows og OSX - så du bør tjekke hvilke programmer der bruges og så undersøge om de supporteres på begge styresystemer. Et godt eksempel er C5, som mange bruger til deres regnskab. Der er dog kommet nogle workarounds - men med manglenede funktionalitet. Så der er ikke andet for at tjekke, og evt. spørge her hvis du ikke kan finde noget.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede BPA Seniormester
31. juli 2016 - 15:15 #8
Meget værdifulde oplysninger fra Jer alle.
Især vedrørende  Office pakken.
Jeg er specielt sart omkring min mail og Access databasen.
Sidstnævnte har jeg ikke set findes i Openoffice.
Løsning med nye licens(er) til Office 365 er vist måden at sikre kompabilitet .
Der er ikke andet vigtigt software der bruges.
Regnskab C5 som nævnt, er godt ramt, men bruges ikke mere.
Softwaren jeg bruger er et vigtigt kapitel forlods at få styr på.

Enstemmigt nævner I at drivere kan være en udfordring.
Der er jeg nu foreløbigt helt rolig.
Der er vist enighed om at netværket og netværksdrev vil fungere.
Netop det var en af årsagerne til mit spørgsmål, hvor I skriver at det nok ikke vil volde større kvaler.
Med indholdet af de indlæg der er skrevet indtil nu, føler jeg mig lidt mere forberedt på at indføre Mac - uden dog at kunne overskue alle kvaler der måtte opstå.
Det ikke sådan at alt Windows vil forsvinde her, det kan man ikke, og er heller ikke hensigten.
Jeg vil grundlæggende blot forsigtigt sadle om og prøve noget andet.
Jeg må købe lidt ind, og startende med én Mac kan det nok ikke gå helt galt.
Jeg takker for Jeres indlæg og er glad for I ville ulejlige Jer med at skrive.
Jeg markerer spørgsmålet som løst. ? Resten må afprøves i praksis.
BPA.
Avatar billede eurositi Ekspert
31. juli 2016 - 21:48 #9
Du kan jo altid installere Bootcamp på din Apple-maskine, hvis du ender med at fortryde skiftet fra Windows... Det kræver selvsagt en Windowslicens.

Af og til kunne man ønske, at Windowsbrugere havde samme mulighed for frit at vælge mellem OS X og Windows... Men dét forhindrer Apple, som ikke tillader, at deres OS kan installeres på ikke-Apple PC'er... Det kan Apple groft sagt kun tillade sig, fordi der er tilstrækkeligt mange, som er villige til at betale ekstra for Apples produkter, også selv om de måske ikke får noget reelt for denne merpris.
Avatar billede BPA Seniormester
31. juli 2016 - 22:49 #10
AHA.
En nødløsning hvis håndbremsen bliver trukket.
Tak skal du have, den kendte jeg ikke.
Og jo, du har ret i Apples produkter virker lidt forgyldte.

Tak for dit indlæg.