Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2016 - 17:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

gps - virker det hvis sim ikke er isat

Har tænkt at bruge en ipad i bilen til bla navigation (jeg er en klaphat til at finde vej). Så det skal være 'cellular' model med sim-kort. Men behøver der at være sim-kort i ipad for at gps-placering virker? Den kan fint trække data i øvrigt fra wifi via min mobil, så vil bare undgå ekstra sim-kort.
Hvis der er en, der har en ipad med sim-kort - gider du lige tage sim-kort ud, og teste, om gps virker stadig i kort?
Avatar billede Slater Ekspert
29. juni 2016 - 17:34 #1
Jeg har godt nok en Android tablet, ikke en iPad, men jeg kan ikke se hvorfor der skulle være forskel. Dens GPS virker glimrende, selvom den slet ikke undersøtter sim-kort - den er Wi-fi only.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2016 - 17:57 #2
iPad har slet ikke gps-dims indbygget på wifi only modeller, så den er dum som et bræt mht placering. Så jeg skal have det testet på iPad. Men ellers tak for info - skulle nok have startet på android.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. juni 2016 - 23:16 #3
Som udgangspunkt mobilnettet og gps nettet intet med hindanden at gøre. Når en tablet har indbygget gps snakker den direkte med gps satellitterne og bruger derfor slet ikke data. Jeg har ikke prøvet den anførte ipad, men min tese/ påstand bekræftes jfr. denne hjemmeside
http://ipadpilotnews.com/2015/12/ipad-real-gps/
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. juni 2016 - 00:31 #4
En GPS snakker ikke med satellitter, den modtager kun signaler og sender intet. Betragt den mere som en radiomodtager.- Og da den kun modtager signaler - -bruger den ikke data - På samme måde som en FM-modtager i en mobil. En GPS eller et GPS ur kan derfor være tændt uden at genere f.eks i fly under start landing.
Avatar billede sonalias Seniormester
30. juni 2016 - 07:40 #5
Halvt off-topic da jeg ikke har testet med en ipad:
#3 Det er kun den halve sandhed da alle telefoner / ipads /smartdevices i dag bruger A-GPS hvis det er tilgængeligt, dette kræver adgang til mobilnettet for at fastslå en udgangs placering så den hurtigere kan placere sig ud fra sattelitter. Så claes, selvom det virker skal du forvente en langsommere opstart end ved brug af begge teknologier. (Tror dog et udløbet simkort vil være nok til at trigge A-GPS.)
Avatar billede magic-mouse Novice
30. juni 2016 - 10:13 #6
Også halvt offtoppic, min telefon's gps virker uden problem hvis der ikke er simkort i den. Men alt andet som google maps til navigering fungere ikke uden 3/4G eller en wifi kopling. Ud over det så bruger din mobile enhed både mobil master, wifi signal og gps satelitter til at bedømme hvor den er. (Der er måske nogen som har oplevet at GPS'en ikke virker så godt (eller måske slet ikke virker) hvis wifi er slåget fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2016 - 10:45 #7
ipad i bil bliver fodret med wifi fra telefon - det er bare kørsel/kort, jeg vil have på den større skærm med fuldt fungerende gps. Så det bliver med 'cellular' og evt et udløbet sim-kort.
Avatar billede sonalias Seniormester
30. juni 2016 - 12:45 #8
Alternativt kan du downloade Here maps (Tidligere Nokia, nu købt af Audi!) hvor du kan downloade kort til offline brug uden at de fylder helt vanvittigt. Hvis du nu skulle bruge GPS når du ikke har data tilgængeligt :)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2016 - 13:25 #9
jeg er klar over Here - og har den allerede på telefon. Så offline-kort bruges. Jeg skal bare også vide præcist, hvor jeg er, så jeg får valgt den rigtige vognbane.
Tak til alle input - det har afklaret mit valg.