Avatar billede mikkel251 Seniormester
12. juni 2016 - 16:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

oprette dynamiske sider

Jeg sidder og skal lave en blog til mig selv og der vil jeg gerne kunne gøre så jeg opretter en side som bliver gemt i databasen og som jeg så henter ud med en querystring så den vises som en side.

hvordan gør jeg og hvad skal jeg bruge for at komme hele vejen rundt så jeg kan oprette sider i min blog...

rediger i menuen så jeg selv kan bestemme navnet på knappen til siden om den skal hedde kontakt eller info osv...

og gøre så jeg selv kan lave seo til siden ( måske er det lige en for stor mundfuld men den skal da med hvis det ikke er for bøvlet ) :D
Avatar billede keysersoze Guru
12. juni 2016 - 19:29 #1
Du har slet ikke behov for at oprette sider dynamisk - du har mere eller mindre kun behov for måske 2 sider; en til en listevisning af indlæg og en til visning af det enkelte indlæg. Herefter er det din querystring/url, der bestemmer hvad du hiver ud fra databasen. Jeg er lidt i tvivl om præcis hvor du går i stå, altså om det fx er database-delen eller måske ligefrem det hele?
Avatar billede mikkel251 Seniormester
12. juni 2016 - 19:49 #2
Jeg går ikke i stå endnu, men det kommer nok når jeg går igang ? det med indlæg kan jeg godt finde ud af men jeg ville gerne lave det lidt ligesom WordPress gør det ang det med at oprette sider
Jeg spørge mere fordi jeg skal igang med det i sommerferien og så er det godt at vide hvad der egentlig behøves hvis jeg vil kunne oprette sider i mit cm blog system ?
Avatar billede mikkel251 Seniormester
12. juni 2016 - 19:50 #3
?=en smilyderst
Avatar billede keysersoze Guru
12. juni 2016 - 23:00 #4
Jeg kan ikke så godt lide at du siger "oprette sider" for det er ikke det der sker. Du gemmer din indlæg i en tabel med fx ID, TITLE og CONTENT, hvor ID kan være fx en guid eller et fortløbende nummer, TITLE er tekst og CONTENT er enten tekst eller html. På din post.aspx bruger du så din querystring til at hente posten med det tilsvarende ID. Hvis du så vil have en pæn url kan du fx tilføje en URL-kolonne, hvor du gemmer hvordan sidens pæne url skal se ud og så kan du sammen med urlrewrite bruge den værdi til at finde den korrekte post når en given side vises.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. juni 2016 - 06:46 #5
Oki det kan jeg sagtens lave, men jeg forstår ikke hvorfor det er skidt at oprette sider :)
Avatar billede keysersoze Guru
13. juni 2016 - 09:27 #6
Den dag du finder en fejl eller får lyst til at opdatere designet kommer du til at skulle foretage ændringer på en stor mængde sider i stedet for bare én.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. juni 2016 - 10:12 #7
jeg tror du misforstår mig jeg vil ikke lave fysiske sider (altså aspx sider ) men jeg ville lave dem hvor jeg har en side som henter indholdet ud lidt ligesom du skrev oven over :D med at jeg henter det indhold der bliver spurgt efter på en side, for ellers kan jeg godt se at det ville blive bøvlet i længden :D og det duer ikke :D

i wordpress der har man mulighed for at oprette en side og det gør de vist på den måde som du også siger jeg skal oprette et indlæg på og det er lidt den vej jeg vil, men hvis der er en special grund til man ikke gør det så forstår jeg det godt.
jeg ved ikke helt om det hedder dynamiske sider eller om det heder noget andet, jeg har kun 1 år og 6 mdr erfaring i asp.net så der er stadig en masse at lære endnu :D
Avatar billede keysersoze Guru
13. juni 2016 - 12:16 #8
OK - godt at vi er på samme vej så :) Det du eventuelt kan gøre er at lure på hvad andre gør, tag fx et kig på dotnetblogengine.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. juni 2016 - 12:42 #9
jeg ved ikke helt hvor jeg skal kikke henne på dotnetblogengine der er jo mega mange filer at tjekke igennem og hvilken nogen jeg skal finde ved jeg ikke :D
måske du kan udpege nogen af dem for mig :D
Avatar billede keysersoze Guru
13. juni 2016 - 13:56 #10
dotnetblogengine var bare et eksempel - hvis det er for stort så start evt med at kigge på noget simplere, fx https://github.com/madskristensen/MiniBlog eller følg en guide som fx http://prideparrot.com/blog/archive/2012/12/how_to_create_a_simple_blog_part1

Det der dog er værd at bemærke er, at ASP.NET jo ikke bare er én ting, så om du koder fx webforms eller mvc kan selvfølgelig være med til at bestemme hvad du skal kigge på.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. juni 2016 - 14:29 #11
Tak skal du have dem vil jeg kikke på iaften, hvad mener du med det sidste du skrev at det kan være med til at bestemme hvad du skal kikke på  :)
Avatar billede keysersoze Guru
13. juni 2016 - 15:05 #12
Jeg mener, at hvis du arbejder med MVC får du nok ikke helt så meget ud af at gennemgå en guide eller et stykke færdigt kode, der er lavet med webforms. Eller omvendt selvfølgelig. Tankegangen vil langt hen ad vejen selvfølgelig være den samme, men er erfaringen ikke den store kan det være svært at omsætte det ene til det andet.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
13. juni 2016 - 15:39 #13
Det forstår jeg godt, jeg er nok mest til webforms, et er det vi bliver undervist i på skolen som webintegrator
Tak for din hjælp indtil videre :)