Avatar billede Iconos Praktikant
06. juni 2016 - 19:34 Der er 10 kommentarer

Organisering af videoarkiv - software / metode søges

Jeg har behov for at organisere ca. 10.000 videoer, så jeg kan søge i videoer på baggrund af indhold.

Som minimum, har jeg behov for at tilføje tags til hver video.
F.eks. ville en film som Die Hard indeholde tags som #brucewillis, #action og #explosion m.fl. og en søgning på et af disse tags ville fremkalde Die Hard (og alle andre film, som også har det søgte tag).

Ideelt set ville det også være muligt at bookmarke bestemt steder i hver enkel video, som representerer særlige begivenheder, som man så kunne springe til. F.eks. kunne man bookmarke 21m20s inde i filmen og tilføje tagget #explosion.

Om dette kan løses med et stykke software (også betalt) eller via Windows 10 er sådan set underordnet - bare det er nemt og virker.

/Iconos
Avatar billede milter Ekspert
06. juni 2016 - 22:02 #1
Hvor meget tid har du til projektet?

Jeg har lavet et lille, hurtigt regnskab ud fra de oplysninger, du giver. Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke, om alle de 10.000 film er spillefilm som Die Hard, så for lige at give dig et billede af projektets størrelse/tidsforbrug har jeg valgt en filmlængde på gennemsnitlig 50 minutter og valgt et meget, meget lavt antal tags pr.film for at få behandlingstiden pr. film ned på 75 minutter.

Det regnskab giver et samlet antal arbejdstimer for 10.000 film på 12.500 timer. Omregnet i dage bliver det så til 1250 dage med en arbejdsdag på 10 timer. Med tre timer om dagen til projektet bliver det til 4166 dage!

Har du tænkt over det?
Avatar billede Iconos Praktikant
06. juni 2016 - 22:09 #2
Hej milter

Die Hard var blot et eksempel, som skulle hjælpe forståelsen :)
Heldigvis forholder det sig ikke sådan som du antager, og der er tale om en masse forskelligt, hvoraf noget kan bundles sammen og "tagges" i et hug.

Iconos
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2016 - 00:01 #3
Hej Iconos.

Jeg har ikke megen erfaring med digital organisering af video. Jeg anskaffede mig mit første videokamera med kabeltilslutning  til den"slæbbare" videooptager ca. 1985, og al katalogiseringen af filmene siden da er blevet lavet med pen og papir. Programmet med tags og øvrige nyttige informationer om videoerne befinder sig desuden på harddisken ca. 177 cm lodret over bunden af mine fødder :-)

Jeg bruger selv ACDSee til organiseringen af mine billeder, og måske kan det også bruges til dine videoer. Ellers prøv at kigge på denne Googlesøgning:

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#tbs=qdr:y&q=video+organizer+windows
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2016 - 00:08 #4
Og her et link til ACDSee:  http://www.acdsee.com/
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2016 - 03:48 #5
jeg har aldrig stødt på sådan noget software.

jeg ville derfor lave det selv ved at lave en database, det kan du gøre med Open Office / Libre Office som er gratis. eller MS Office om du har den. (Access database)
Avatar billede Iconos Praktikant
07. juni 2016 - 10:10 #6
ACDSee har jo en masse forskellige produkter. Hvilket af produkterne er det, som kan løse opgaven?

Jeg er ikke bekendt med databaser, og det ville være bedst om der fandtes et program.
Avatar billede milter Ekspert
07. juni 2016 - 19:40 #7
#6.

ACDSee 19 er en fotomanager, men du kan også bruge programmet til at holde styr på dine videoer og tagge dem, dog ikke det med at få det til at springe til en bestemt scene i en film. Jeg kender ikke noget program, der kan den slags.

Prøv også at kigge på linket herunder:

http://uk.pcmag.com/photo-management-sharing-products/34438/feature/get-organized-how-to-manage-video-files
Avatar billede eurositi Ekspert
09. juni 2016 - 08:28 #8
Du kan tilføje både tags samt navngivne, tidskodebestemte bogmærker til en video containerfil med det gratis XMedia Recode (findes kun til Windows).

Programmet har en simpel, visuel editor indbygget, men det er nok nemmere at benytte en almindelig afspiller med gode navigeringsmuligheder i et vindue ved siden af og så oprette tidskode-bogmærket i XMedia.
Tags og andre metadata kan du indtaste på et andet faneblad i programmet.
Alt dette indhold kan læses af de fleste, avancerede medieafspillere, f.eks. MediaPlayer Classic, VLC m.fl.

Jeg vil anbefale, at du lægger dine videoer i MKV (Matroska) containeren, medmindre at du har forlovet dig med Apple. I så fald må du nøjes med MP4/M4V, hvor disse funktioner desværre er dårligere supporteret af de fleste afspillere.
Avatar billede Regmos Praktikant
11. juni 2016 - 08:48 #9
Prøv om ikke MediaMonkey kan hjælpe dig lidt på vej.

http://www.mediamonkey.com/

Den gratis udgave burde være rigeligt, og den kan "installeres" som portable. hvis du vil.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. juni 2016 - 15:57 #10
@ #9 (Regmos)
MediaMonkey er OK til musiksamlinger, men det er tydeligt, at det aldrig har været designet til videoarkivering.
Det giver slet ikke mulighed for at kombinere tags med tidskoder.
Almindelig tagging med emneord er også begrænset. Du kan eksempelvis ikke tilføje tags til MKV-filer, som de fleste hjemmearkivarer nok foretrækker at bevare deres filmsamlinger i.