Avatar billede skolevej321 Forsker
13. april 2016 - 08:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

opgradering til I3-I5-I7 ?

Jeg har dags dato en 3-4 år gammel pc med en Intel Core 2 Quad Q9400 - 2.66 GHz - 4 cores - LGA775 processor og et Asus bundkort. Jeg kører windows 10.
Jeg har følgende udfordring:
Hvis jeg vil opgradere kan jeg tage gammel hardisk med over til nyt bundkort/processor(jeg skifter bare bundkort og processor ud og sætter gl. harddisk i).
Vil det evt. være mere hensigtsmæssigt at lave en kopi på en anden harddisk som måske køre lidt hurtigere/nyere.
Jeg er ikke gamer - men pc-en skal kører kontorprogrammer - Corel tegneprogrammer-og streame tv-kanaler.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2016 - 10:06 #1
med nyt bundkort så kan du godt genbruge den gamle disk - men start forfra på den med en ren installation af win10, så du ikke får problemer med drivere. Dvs gem dine data og evt installationsprogrammer på dvd/usb, sæt disken i ny pc, formater disk og installer win10 fra grunden.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. april 2016 - 10:26 #2
Det vil give problemer.
1. Din Windows 10 er sandsynligvis en opgraderet Windows 7 eller Windows 8.1 OEM licens (én pc). Den er låst til det bundkort, den første gang blev registreret med hos Microsoft. Kun RETAIL licenser kan flyttes til anden pc.
2. Driverproblemer.

Jeg har prøvet at klone en Windows 7 installation til en ny disk, som blev sat i en anden pc. Udskiftning af en masse drivere, derefter kørte det. Men jeg måtte købe en ny OEM licens for at kunne aktivere den hos Microsoft.
Eneste fordel var, at jeg slap for at geninstallere programmer. Det var ikke besværet værd.
Avatar billede skolevej321 Forsker
13. april 2016 - 11:15 #3
Licensen :
Jeg købte en opgradering til en win xp til win 7.(3 opgraderinger til zp maskiner i hjemmet).
Disse er så blevet opgraderet til win. 10.
Giver det fortsat problemer m.h.t. licensrettighederne?
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. april 2016 - 14:05 #4
Du kunne jo også overveje at sætte en SSD. Disk. I din nuværende Pc. Og hvis du ikke Har? Så udvide til min. 8Gb Ram eller mere! En Samsung SSD har et rigtigt godt Migrations program.
Benchmarks på en  Intel i5, er faktisk ikke bedre end på Q9400
http://www.cpu-world.com/Compare/689/Intel_Core_2_Quad_Q9400_vs_Intel_Core_i5_i5-2500K.html
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. april 2016 - 17:01 #5
Når du har købt flerbruger licenser, er der ikke problemer.
OEM er énbruger licenser til præinstallerede pc'er.
Jeg har brugt dem til et par hjemmebyggede maskiner. De koster typisk det halve, men de er bundet til kun et bundkort, og man har ikke ret til support fra Microsoft.
Avatar billede skolevej321 Forsker
17. april 2016 - 16:19 #6
Jeg har siddet og læst lidt om ssd drev og har et lille spørgsmål.
Hvordan får jeg alle de vigtigste programmer overpå en sdd disk- her tænker jeg på windows 10. Der er trods alt tale om en opgraderet version fra win 7 på min pc.
Avatar billede skolevej321 Forsker
20. april 2016 - 14:14 #7
Finn rasmussen ok