Avatar billede Nybegynder
12. april 2016 - 11:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Programmering af tast?

Kære forum
Mit spørgsmål er enkelt: Kan man programmere en tast (fx. højre ctrl) til at udføre <lås pc>?
Der findes forskellige keytweaks, men jeg kan ikke finde nogen der kan udføre deciderede tastekombinationer (kun omdefinering).
Kan nogen hjælpe?
På forhånd tak!!
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2016 - 13:13 #1
1) hent wizmo (gratis) https://www.grc.com/wizmo/wizmo.htm
2) læg programmet et sted på disken, hvor du ikke lige sletter det igen
3) opret genvej til programmet
4) ret genvej, så ordet 'lock' tilføjes, fx C:\Users\[dit brugernavn]\wizmo.exe lock
5) tilføj genvejstast - fx Ctrl+Shift+Q eller Ctrl+F12
Avatar billede Nybegynder
12. april 2016 - 13:55 #2
Tak for hjælpen - det ser godt ud!

Kan man dermed også programmere en enkelt tast til at udføre <lås pc> - altså så man kan låse pc'en ved blot at trykke på fx. venstre Ctrl-tast (og ikke andre)?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2016 - 14:27 #3
Shift / Ctrl / Alt er ikke 'rigtige' taster - de virker kun sammen med andre. Men du kan bruge fx F12 alene.
Avatar billede Nybegynder
12. april 2016 - 21:01 #4
Tusind tak for dit tip - det er nu afprøvet og virker :-)

Nu er jeg så i den situation, at jeg skal "betale", og da det er mindst 2 år siden jeg var her sidst, er jeg lidt i tvivl - er det bare "svar" og så får du point...eller hvordan?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2016 - 07:42 #5
Jeg svarer her, og du skal så acceptere det...
Avatar billede Nybegynder
13. april 2016 - 09:05 #6
:-)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2016 - 10:07 #7
klik lige på 'accepter svar' også