Avatar billede Jolles Professor
29. marts 2016 - 14:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Udregne antal år

Jeg har en (megete lang) række fødselsdage

Jeg ved, at der er er en formel, så jeg fx. i en kolonne ved siden af kan skrive barnets aktuelle alder. Men hvordan?? Oplys mit mørke, oh I kloge ulve....
Avatar billede supertekst Ekspert
29. marts 2016 - 14:58 #1
Har noget tilsvarende hvor Fødselsåret er i kolonne C - så ser formlen sådan ud: =ÅR(NU())-C11
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
29. marts 2016 - 15:25 #2
prøv også med i B1 =nu()-A1 hvor dato står i A1
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
29. marts 2016 - 15:25 #3
husk at formatere som standart i B1
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
29. marts 2016 - 15:27 #4
en rettelse formater som brugerdifineret og åå
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
29. marts 2016 - 15:29 #5
Avatar billede KurtOA Praktikant
29. marts 2016 - 15:51 #6
Et lille tip der ikke har noget med excel at gøre...

Men... noget tyder på du vil holde styr på nogle fødselsdag i familien...
På kalendersiden.dk kan man oprette sig og indtaste alle disse oplysninger - og udskrive kalendere hvor informationerne om fødselsdage/bryllupsdag osv udfyldes på de rigtige datoer og der står også hvor gammel "man" bliver. Kan anbefales.

Hvis man opretter sig som bruger skal man udfylde sine egne informationer i dette format....

28.01.: Susanne 1961]
28.01.: Marianne 1965]

Så vil der på kalenderen for 2016 stå
hhv Susanne (55 år)
og Marianne (51 år)

mvh Kurt
Avatar billede KurtOA Praktikant
29. marts 2016 - 15:52 #7
PS: Næste år logger man bare ind igen - og udskriver en ny kalender ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2016 - 17:09 #8
#6 http://xn--mrkedage-j0a.dk/ (dvs www.mærkedage.dk) kan tilsvarende - og den sender en mail fx 5 dage før en føds, så man lige kan nå at købe gave/skrive brev.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
30. marts 2016 - 11:04 #9
Der er osse et par gode alders formler her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Alder/
Avatar billede Jolles Professor
31. marts 2016 - 15:13 #10
Kære hjælpere,
Jeg fik svar fra en helt anden kant, nemlig både funktionen dato.forskel, og bagefter A1-B1/365 (således forstået at A1 er fødselsdagen og B1 er dags dato. Divideres de to kolonner med 365 kommer alderen ud med decimaler, der så kan rumsteres med.

Nu er jeg virkelig i vildrede mht pointgivning, da I er kommet med fine tips, jeg måske kan bruge til andre ting.

Det blir derfor supertekst, jeg vil bede lægge et svar til points.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
31. marts 2016 - 17:27 #11
Du kan, jo, fordele pointne :-)

Men, giv du dem bare til 'SuperTekst', hvis det er hans svar, du bedst kan bruge :-)

En lille detalje: Måske du skulle overveje, at dele med 365,25
...for at tage højde for skudår, hvis personerne er ganske gamle - f.eks., hvis de er over 28 år, der således vil have 7 ekstra dage, der svarer til en hel uge!

Men, er det børn under 5-6 år, så er det nok ligegyldigt...
Avatar billede Jolles Professor
04. april 2016 - 08:36 #12
pistolprins: Der er kommet så mange forskellige, venlige forslag, at jeg simpelthen valgte den første, der meldte sig, da det lignede det, jeg selv fandt frem til mest. Er det ok?

Hej igen supertekst - lægger du et svar, så jeg ikke får bøvl med administrator over at være for længe om at give points.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2016 - 20:42 #13
Ja, ja, selvfølgelig - det er jo dig, der bestemer, hvem, der har hjulpet dig mest :-)

Og, generelt, så gør 'Supertekst' et langt større stykke arbejde herinde, end jeg gør (jeg bruger normalt Dansk Regnark Forum), så giv du endelig blot pointene til 'SuperTekst' :-)
Avatar billede Jolles Professor
13. april 2016 - 15:37 #14
supertekst, skriv et svar så jeg ikke får bøvl med aministrationen...
Avatar billede Jolles Professor
20. maj 2016 - 18:23 #15
supertekst har ikke svaret, så jeg beholder points
Avatar billede supertekst Ekspert
20. maj 2016 - 23:31 #16
Det er ok - havde ikke set dine sidste kommentarer..