Avatar billede dokr Nybegynder
20. marts 2016 - 13:24 Der er 3 kommentarer

Sikkerheds-backup-løsning til Mac

Jeg er ved at købe en Macbook Air og vil i forbindelse med skiftet fra min gamle PC gerne etablere en let, funktionel og sikker løsning til backup af mine filer.
Der er tale om helt almindelige dokumenter (Word, Excel etc) og så alle familiebillederne, som jeg selvfølgelig gerne vil være sikker på ikke at miste.

Jeg har i øjeblikket billederne liggende både på C-drevet og på Google Drive og tager også af og til backup på en ekstern harddisk, men af og til går der for længe mellem at jeg husker det med den eksterne harddisk, så det ville være optimalt hvis tingene f.eks. var sikret v.hj.a. en automatisk cloud-baseret backup.

Jeg vil gerne sikre mig imod:
1. at tingene går tabt hvis computeren bryder sammen/bliver stjålet e.l.
2. at tingene går tabt hvis man blive udsat for ransomware, og her tænker jeg at dem, der tager filerne som gidsler, vel også vil have adgang til den backup man f.eks. har liggende på Google Drive?

Hvad vil efter jeres erfaring være den bedste måde at sikre sine filer på, når det skal være både nemt og sikkert?
- og hvordan er det i øvrigt med antivirusprogrammer til Mac (som jeg endnu ikke har nogen erfaring med) - hvad er nødvendigt/anbefalelsesværdigt?

På forhånd tak :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2016 - 15:39 #1
du kunne fx skifte router til http://www.apple.com/dk/shop/product/ME918Z/A/airport-extreme (1700kr!) og så sætte din eksterne disk til den. Så husker den selv backup løbende (hvis du har sat den til det).
Avatar billede dokr Nybegynder
21. marts 2016 - 07:43 #2
Tak - den ser smart ud.
Vi har internetforbindelse gennem en arbejdsgiverbetalt router. Kan man mon bare bruge denne i stedet - også til husets pc'er?

Hvad med en hypotetisk situation hvor nogen får adgang til computeren og vil have løsepenge for adgang til data - vil de så ikke også have adgang til de backup-data der ligger, når der er direkte forbindelse?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2016 - 08:21 #3
jeg ville så lukke for wifi på jeres router, og sætte airport til og lade den alene om at styre wifi. Netop med apples ting, så er de lavet til at samarbejde, så backup-program på mac kender airport og kan se disken.
Men hør evt en apple-sælger (humac) om spørgsmål - de ved alt om det nyeste.