Sikkerheds-backup-løsning til Mac
Jeg er ved at købe en Macbook Air og vil i forbindelse med skiftet fra min gamle PC gerne etablere en let, funktionel og sikker løsning til backup af mine filer.Der er tale om helt almindelige dokumenter (Word, Excel etc) og så alle familiebillederne, som jeg selvfølgelig gerne vil være sikker på ikke at miste.
Jeg har i øjeblikket billederne liggende både på C-drevet og på Google Drive og tager også af og til backup på en ekstern harddisk, men af og til går der for længe mellem at jeg husker det med den eksterne harddisk, så det ville være optimalt hvis tingene f.eks. var sikret v.hj.a. en automatisk cloud-baseret backup.
Jeg vil gerne sikre mig imod:
1. at tingene går tabt hvis computeren bryder sammen/bliver stjålet e.l.
2. at tingene går tabt hvis man blive udsat for ransomware, og her tænker jeg at dem, der tager filerne som gidsler, vel også vil have adgang til den backup man f.eks. har liggende på Google Drive?
Hvad vil efter jeres erfaring være den bedste måde at sikre sine filer på, når det skal være både nemt og sikkert?
- og hvordan er det i øvrigt med antivirusprogrammer til Mac (som jeg endnu ikke har nogen erfaring med) - hvad er nødvendigt/anbefalelsesværdigt?
På forhånd tak :-)