Avatar billede ltp Juniormester
15. marts 2016 - 21:30 Der er 3 kommentarer

Begrænsning af anslag i Word

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg vil gerne begrænset antallet af anslag, der kan skrives i et Worddokument/tekstfelt.

Jeg har oprettet et tekstfelt under fanen udvikler, men kan ikke få den "maksimale længde" til at virke. Skal jeg indspille en makro eller?

På forhånd tak for hjælpen:-)

Lasse
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. marts 2016 - 23:56 #1
Hvad du skal gøre afhænger af Word-version og typen af tekstfelt.

Hvilken version af Word bruger du?

Præcis hvilken type tekstfelt er det, du har indsat? (der er flere muligheder)

Desuden kan det være nyttigt at vide, hvem der skal kunne udfylde dokumentet, da det har betydning for, hvilke typer formularfelter ol., det er hensigtsmæssigt at bruge.
Avatar billede ltp Juniormester
17. marts 2016 - 09:46 #2
Jeg vil gerne bruge den nemmeste løsning.

Jeg skal lave et word-ark (bruger Office 365), hvor jeg skal begrænse antallet af anslag andre vil kunne skrive i tekstfelter. Dem der får tilsendt arket bruger forskellige versioner af Word.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. marts 2016 - 12:38 #3
Med ukendt version af Word og et dokument, som skal sendes til andre (som du ikke er herre over), er du nødt til at vælge en løsning, som virker i alle Word-versioner og som ikke involverer makroer.

Du kan bruge de formularfelter, som findes på fanen Udvikler > Kontrolelementer > Ældre funktioner > Ældre formularer - kun første række (ikke ActiveX-objekter).

Det færdige dokument skal beskyttes som formular, for at det virker:

1. Klik på fanen Gennemse eller fanen Udvikler.
2. Klik på " Begræns redigering" (hedder måske " Beskyt dokument" - afhænger af Word-version). Nu vises ruden "Begræns formatering og redigering".
3. Under Redigeringsbegrænsninger, slå "Tillad kun denne type redigering i dokumentet" til.
4. I listen nedenfor, vælg "Udfyldning af formularer".
5. Hvis dit dokument er opdelt i sektioner, klik på "Marker sektioner" og sørg for at markere, hvilke sektioner, som skal beskyttes.
6. Når du er klar, klik på "Ja, aktiver beskyttelse". Angiv evt. et password, når du bliver spurgt - men sørg i givet fald for at have en ubeskyttet kopi, hvis du skulle glemme dit password.