07. marts 2016 - 14:06Der er
8 kommentarer og 1 løsning
Kalender i Excel (Main og sub)
Hej,
jeg arbejder med et projekt, hvor vi har 20 deltagere. Hver deltager har vi møder med et par gange om året.
For at holde et overblik over hvilke terminer vi har hvornår, har vi oprettet et Excelark med en main kalender, altså en samlet kalender. For hver deltager, har vi deres eget ark, hvor der står diverse oplysninger osv., og i den forbindelse, vil vi gerne tilføje kalenderen individuelt, med referencer til main kalenderen.
Kalenderen er uge opdelt, og hver uge har tre linjer, i tilfælde af flere terminer i samme uge.
Dette giver naturligvis en meget stor kalender, hvilket ikke er ideelt til subkalenderne, da meningen er at det skal være overskueligt.
Derfor er hensigten, at subkalenderen, kun skal indeholde de uger/linjer, hvor der faktisk er en termin.
Nogen der har en idé til hvordan dette kann programmeres, så det fungerer automatisk, og selv formår kun at referere til cller, hvor der faktisk er en begivenhed.
Lagde du mærke til, at jeg i #1 skrev, at det er en matrixformel. I og med du ikke reagerede på det, gik jeg ud fra du ved, hvad matrixformler er.
Matrixformler er formler der kræver en bestemt indtastningsmåde. Normalt afslutter du indtastningen af en formel ved at trykke på Enter. Ved matrixformler skal indtastningen afsluttes ved, at du holder Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte krøllede parenteser {} omkring formlen. Forsøg ikke at indtaste disse parenteser manuelt. Det vil bare bevirke, at Excel opfatter det indtastede som tekst og ikke som en formel. Når du har indtastet én matrixformel korrekt kan den kopieres til andre celler på normal vis. Hvis du retter i en matrixformel skal du igen afslutte ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Skulle du stadigvæk have problemer med at få formlen til at virke, så forklar nærmere hvilken fejlmeddelelse du får.
Der er flere aspekter i mit Problem pt. Først og fremmest arbejder jeg i en Tysk Version, men jeg har fundet en oversættelse, så det burde ikke være problemet.
Jeg har problemer (main). Jeg tænker umiddelbart at jeg skal referere til en celle eller lign., hver gang der står main - er det rigtigt, eller skal der bogstaveligt talt stå main?
Normalt er jeg ret godt inde i Excel, men jeg kann ikke helt finde logikken her - Håber du kann få mig det forklaret :)
Navngiv området med "Begivenhed1", "Begivenhed 2" osv. i Main kalender main .....
Du ved tilsyneladende heller ikke hvad navngivning er. (Læs i givet fald noget om det).
På båndet tryk på Formulas (oversæt selv til tysk), herefter Name Manager. I Name Manager dialogboksen tryk på New, i feltet Name skriver du main. Vælg feltet Refers to og marker med musen området med Begivenhed 1, blank, Begivenhed 2 og så videre. Tryk på OK og tryk på Close.
Okay, jeg har vidst stadigvæk mange funktioner at lære. Men jeg har forstået din første besked nu, og så prøver jeg lige min private Computer derhjemme, som er på dansk, og ser om jeg ikke kann få det til at virke.
Hvis du er interesseret i en Excel fil med formlerne/navngiven område kan du (i en personlig besked) oplyse en mailadresse jeg skal sende filen til. Oversættelse til tysk skulle ske automatisk, hvis du åbner filen i en tysksproget Excel.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.