Avatar billede Jannickhess Professor
19. februar 2016 - 19:45 Der er 6 kommentarer

beregning af amortisationstabel

kære brugere

Er der nogen, der har et program, kender en hjemmeside eller har et regneark, som kan beregne en amortisationstabel for et lån, hvor der er en fast månedlig betaling og rentetilskrivning hver tredje måned? Man skal kunne angive at første afdrag starter en bestemt måned i året, f.eks. 1/4.
Der findes mange låneberegnere på nettet, men jeg har hidtil ikke fundet en med rentetilskrivning hver tredje måned og afdrag hver måned.

lån 42800
rente 9,25 % p.a.
27 mdr
afdrag 1800 pr mdr.
Avatar billede acore Ekspert
19. februar 2016 - 21:30 #1
Hvis du afdrager hver måned og tilskriver rente hver tredie måned, så "optjener" du renter af den "for tidlige" betaling af de 2 første rater.

I stedet for at afdrage A kroner, så afdrager du A(1+r/3). I dit tilfælde kan du derfor erstatte de 1800*3=5400 kr med 5441,63 kr. Og så ellers bruge en af de tilgængelige sider.

Du kan selvfølgelig også selv stille det op i fx excel.
Avatar billede finb Ekspert
21. februar 2016 - 13:37 #2
Excel har et hav af rente-funktioner,
kig under F1 og funktioner.
Avatar billede acore Ekspert
21. februar 2016 - 14:48 #3
Fælles for alle Excels mange rentefunktioner er, at rentetilskrivninger og  ydelser er sammenfaldende.Det er ikke tilfældet her.
Avatar billede Jannickhess Professor
07. april 2016 - 11:43 #4
Kære acore

Ja jeg kunne bruge svaret
tak for hjælpen

læg svar for point

VH

JH
Avatar billede acore Ekspert
08. april 2016 - 07:25 #5
dejligt 😃
Avatar billede madskobenhavn Nybegynder
21. april 2016 - 11:20 #6
Du kan evt. besøge denne side https://laankontanter.dk/amortisationsudregner.php hvor du nemt kan beregne dit lån via amortisation i låneberegneren.

Du kan ligeledes også downloade et Excel ark så man selv kan udfylde/ændre og printe som man vil.

Håber også det var behjælpeligt.