Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. januar 2016 - 16:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Anti-Virus program i Linux (Ubuntu og Linux)

Ja, det heder sig jo, at al form for anti-virus programmer ikke er nødvendigt i Linux ...

Det tror jeg på ...
*
Men
Hvorfor er det så ikke nødvendigt ?
(Gerne på dansk, tak).
*
Så vidt jeg ved (fra tidligere, har ikke kigget for nyligt),
så er der flere firmaer, som har lavet anti-virus program til Linux.
Avast, f.eks. (Hvis de altså stadig gør det)
*
Og :

Hvorfor gør de det, når det ikke er nødvendigt ?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
13. januar 2016 - 17:16 #1
Hvorfor gør man det ? :

Fordi man ofte brugere linux filservere til windows klienter. Antivirusprogrammerne i din pakkehåndtering kigger udelukkende efter windows vira i de mapper du specificerer.

Linux programmerne bliver hentet vha en pakkehåndtering, der er sikker og mere krypteret end Windowsprogrammer og hent et bestemt stede fra.    Mens du henter windowsprogrammer hos forskellige producenter rundt omkring i verden.

Du kan ikke få virus i registeringsbasen, da der ingen registreringsbase findes til Linux

Der er lavet ca 50 uskadelige virus til Linux, mens der er lavet omkring 9 millioner til windows, hvad der også øger risikoen.
Avatar billede chalde Seniormester
13. januar 2016 - 20:59 #2
Mens du henter windowsprogrammer hos forskellige producenter rundt omkring i verden.
Det er nu også muligt med Linux (og med al sandsynlighed den primære kilde til malware grundet pakkeadministrationen på Linux).

Hvorfor gør de det, når det ikke er nødvendigt ?
Det er ikke til at vide hvad der kommer i morgen. Og som #1 er inde på: For at fjerne malware målrettet andre OS der passerer maskinen.

Det værende sagt, så er det vigtigere at kigge på dine applikationer og sørge for at holde dem opdateret. Sårbarheder er en langt større risiko på Linux end malware.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. januar 2016 - 09:12 #3
T*A*K til jer to ...

Ja, jeg holder Linux opdateret. Og programmerne ligeledes.

Kontrollerer HVER dag.
*
Jeg hør hørt / læst nogen sige, at "Anti-Virus" programmer skulle være, direkte, skadelige at bruge. Skadelige for Linux systemet.

Er det korrekt ?
Og hvordan ?
- Jeg er nysgerrig.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
14. januar 2016 - 10:04 #5
Kort sagt: antivirus i Linux er ikke kun overflødigt, men selv skadeligt, fordi det fremkalder folk til farlig adfærd, og fordi de ofte er sårbare selv.

Kopieret fra linket ovenfor
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. januar 2016 - 10:44 #6
T*A*K - God artikel !

Alle 3 - smid et "svar" - Så I kan få points, tak ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. januar 2016 - 17:41 #7
Kom nu med et "svar"
Avatar billede Andershoegh Seniormester
14. januar 2016 - 18:41 #8
Er stået af overfor det pointsystem,
så få chalde til at lægge et eller læg et selv.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. januar 2016 - 19:21 #9
OK - Tak
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. januar 2016 - 09:10 #10
Tak for deltagelsen
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2016 - 23:43 #11
Det er jo et spøgsmål om tid før linux er lige så udsat som windows. Linux computer finde i Smartfjernsyn, smartwatch, kørecomputer i biler, køleskabe o.s.v.

Cert.dk
1.https://www.cert.dk/nyheder/nyheder.shtml?15-11-11-10-07-14

2.https://www.cert.dk/nyheder/nyheder.shtml?15-01-30-12-21-45

3.https://www.cert.dk/nyheder/nyheder.shtml?14-05-15-13-04-03

#5 En tro på, at fordi man har linux styresystem - kan fremkalde den samme reaktion.

Computerworld.
http://www.computerworld.dk/art/229871/naar-dit-koeleskab-mistaenkes-for-spam?page=2
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2016 - 00:07 #12
I øvrigt er det en gang vrøvl som står på den side.
http://kortlink.dk/kbkc

2. den fulde historie om antivirus er som følger.
Virusscannere hovedsageligt arbejde "reaktivt", hvilket betyder, at de næsten kun yde beskyttelse mod virus, der allerede er kendt af skaberne af scanneren. Antivirus programmer kan kun beskytte mod en ny virus, efter at virussen er blevet oprettet, ikke før.

Han har åbenbart ikke fulgt med i udvikligen af antivirusprogrammer. Et antivirusprogram har en signatur scanner og en heuristisk scanner.

Cert.dk
https://www.cert.dk/artikler/artikler/CW04022011.shtml
Svagheden ligger i den traditionelle antivirusmodel, hvor der skal udarbejdes en signatur for en trussel, før programmet kan beskytte imod den. Heldigvis har alle antivirusproducenter indført alternative metoder som supplement til signaturerne.

Heuristisk genkendelse virker på trusler, man ikke har set før, fordi den ser på typiske karakteristika ved malware