Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 17:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tælle og lægge alle efternavne sammen

Hej

Jeg har en stor ark med over 1000 navne. Jeg ønsker at tælle efternavne og se hvilket navn optræder hyppigst, dernæst hvilket navn optræder næst hyppigst etc....

Eksempel på hvordan jeg ønsker slutresultatet at se ud:

Navn            Hyppighed
Andersen          31
Petersen          28
Sørensen          23
Holm              19

løsningen I kommer op med skal først tælle alle navnene og derefter fremvise det ovenviste....

Tak
Avatar billede ebea Ekspert
02. november 2015 - 18:57 #1
=TÆL.HVIS($A$1:$A$1500;B1)

Kunne være en mulighed, hvis du har alle navne i Kolonne A

Og at du har en forekomst af de navne der skal søges på, i Kolonne B
Så kopieres formlen nedefter i Kolonne C, ud for rækkerne i kolonne B
Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 20:41 #2
Jeg har efternavnene i en kolonne for sig, og det er kun dem jeg skal forholde mig til. Jeg forstår ikke den sidste parameter (B1), hvad formålet med den er ?

Som jeg forstår denne funktion, så skal sidste parameter angive, hvad man ønsker at søge på, og det ved jeg jo ikke, da jeg har massevis af forskellige efternavne.

Eller hvad ?
Avatar billede ebea Ekspert
02. november 2015 - 21:03 #3
B1 er som jeg skrev, hvis du har kendte navne stående i kolonne B

Den vil så tælle antallet af forekomster af det pågældende navn, i kolonne A, og placere antallet i kolonne C

Formlen kan ikke tælle på ukendte navne, men på antal af kendte navne.
Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 22:01 #4
Det er lige præcis det der er humlen. jeg kender ikke efternavnene, og selv hvis jeg gjorde det ville det tage monster lang tid at indtaste dem i en kolonne for sig....

jeg er ikke en programmør, men kan man lave en script, som læser kolonnen igennem og selv angiver de unikke navne den støder på, og hvor mange gange den blev fundet ?
Avatar billede ebea Ekspert
02. november 2015 - 22:34 #5
Formlen, var som jeg skrev, en mulighed!

Jeg ved ikke om en VBA løsning kan gøre det. Men det er ikke noget jeg har forslag, eller løsning til.
Avatar billede ebea Ekspert
02. november 2015 - 23:19 #6
Jeg fandt en lidt anden løsning, som kan gøre det, med en lille formel, og data sortering.

Marker alle navne i den kolonne de befinder sig i (f.eks A1:A1500)
Gå op i menuen "data", vælg "filtrer", og derefter vælg "avanceret". I den lille menu, vælger du "Kopier til" og angiver en kolonne (f.eks B1:B40), og sætter flueben i "Kun entydige poster" og trykker OK. derved indsættes forekomsten af unikke navne.

I C1 og nedefter i det antal navne som forekommer i B kolonnen, indsætter du =TÆL.HVIS(A1:A1500;B1)

Derefter vil du få antallet af de unikke navne, listet nedad.

Håber det kan hjælpe den vej. jeg har testet det, og det virker
Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 23:51 #7
WOW

Kaster du et svar - og tak for hjælpen ;-)
Avatar billede taae Juniormester
02. november 2015 - 23:52 #8
kast svar tak
Avatar billede ebea Ekspert
03. november 2015 - 00:06 #9
Du fik det til at virke!
Avatar billede taae Juniormester
03. november 2015 - 00:22 #10
det virker fint