Avatar billede visto Professor
27. september 2015 - 20:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows 10: Ønsker at ofte brugte programmer overruler dem, som Windows ønsker at fremhæve

(Spørgsmålet oprettes her, da der ikke findes en Windows 10 ketagori.)

Jeg har vænnet mig til at aktivere programmer - nu kaldet apps - ved at trykke på Windows-tasten og derefter taste de første bogstaver af programmets navn. Det er gået godt i Windows 7 og 8.1, hvor et eller to bogstaver var nok. Men i Windows 10 er der tilsyneladende et ønske om at promovere visse apps fremfor de programmer, som jeg benytter ofte - irriterende.

Jeg skal således taste "Stif" for at komme til Stifinder. S eller St plejer at være nok. Men Windows 10 prioriterer ved indtasting af St "Store" og ved indtastning af Sti får jeg "Sticky notes". På samme måde giver indtastning af Fi "Finans", som ikke interesser mig; jeg vil ind i Firefox.

Er der en indstilling, jeg kan vælge, som gør, at Windows prioriterer de programmer jeg bruger fremfor dem, som Windows ønsker fremhævet, men som jeg aldrig kommer i nærheden af at bruge?
Avatar billede kurtba Ekspert
27. september 2015 - 22:55 #1
I win 10 kan man med fordel anvende søgeboksen lige ved siden af startknappen. Den får du frem med genvejstasterne win+s
Skriver du så s dukker bl.a. stifinder op som første hit.
Skriver du fi dukker Firefox op.
Stifinder har i øvrigt sin egen genvej, som den har haft i alle versioner. Win+e
Man kan evt. også tildele sine egne genvejstaster til de programmer, som man gerne vil have hurtig adgang til.
Højreklip på genvejen og vælg egenskaber. Så kan man definere genvejstaster.
Men søgeboksen, som jeg henviser til, er faktisk slet ikke så dårlig endda.
Avatar billede visto Professor
27. september 2015 - 23:04 #2
Hos mig giver søgning med win+s præcis samme resultater som ved at taste [win] og så begynde at indtaste. Jeg skal m.a.a. taste "Stif" for at passere forbi Store og Sticky notes. Og "Fir" for at komme forbi Finans.

Win+e er nyttig. Tak for den.

Den med genvejstaster mener jeg at kende, men så vidt jeg ved, kræver den en genvej på skrivebordet, som hurtigt bliver grimt overplastret med alt muligt. Her vil jeg foretrække at skulle indtaste et eller to bogstaver fra de programmer jeg oftest anvender og slippe for at skulle forbi dem, jeg aldrig anvender.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
28. september 2015 - 08:51 #3
det har da ikke noget at gøre med hvad microsoft vil fremhæve, dine søgninger kommer i alfabetisk rækkefølge, og i win 7- 8 er finans appen for eksempel der ikke så derfor har du ikke oplevet det der.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2015 - 09:26 #4
hvorfor ikke placere dine mest brugte programmer i højre del af startmenuen. Så har du hurtig adgang, og ikoner i en fast rækkefølge.
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. september 2015 - 09:33 #5
Win 10 har en ny start menu til feks dette. Find det program du ofte bruger( under Alle apps) Højre klik og fastgør til start - herefter kan du flytte rundt på "ikonerne" så de ofte brugte ligger øverst
Avatar billede visto Professor
28. september 2015 - 21:45 #6
#3: Jeg havde naivt troet, at der som noget helt indlysende i et moderne styresystem var en form for "intelligens", der registrerede, at når jeg aldrig bruger Finans, så kan den ved indtastining af "Fi" mere hensigtsmæssigt vise Firefox, som jeg bruger hele tiden. Havde faktisk ikke tænkt på at der blot er tale om simpel alfabetisk sortering.

#4: Ikoner ja. Men jeg foretrækker at taste, prøver i videst muligt omfang at undgå at bruge mus/trackball, som er belastende for mine fingre og arm.

#5 Det er stadig musebetjening, ikke tastning, som er mit udgangspunkt i dette spørgsmål.
Hvis det endelig skal være ikoner, synes jeg den gode gamle metode med at fastgøre ikoner til proceslinjen er blandt de mindst muskelkrævende, og her er der tilmed jumplister - som de så vidt jeg husker hedder - hvor man kan højreklikke på programikonet og gå direkte til mest brugte filer indenfor det respektive program.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2015 - 22:07 #7
Efterhånden vil de mest brugte programmer komme i startmenu i venstre del. Men stadig - det er baseret på mus. Piletaster/tab/Enter kan dog gøre det.
Avatar billede visto Professor
28. september 2015 - 22:24 #8
tab kører jo helt rundt i manegen, det vil tage tid at nå frem til det ønskede resultat (som det fungerer hos mig).

Windowstast + piletaster + Enter er med mine vaner og motorik mere besværligt og tager længere tid end Windowstast + "Ac" + Enter for Access f.eks. og endda Windows tast + "Stif" + Enter for Stifinder. Efter min mening den hurtigste og mest skånsomme måde at starte et program op. Men vi er selvfølgelig lidt ude i flueknipperiet her. Men bruger man computeren meget, får det altså en vis betydning med smarte rutiner. Især hvis man - som jeg - åbenbart har sarte muskler. Jeg har kronisk ømhed diverse steder, og det ønsker jeg selvfølgelig at minimere ved at spare på kræfterne, hvor det er muligt.
Avatar billede hjolsen Ekspert
29. september 2015 - 12:37 #9
Hvis du kun vil bruge tastatur var dette måske en ide :
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/create-keyboard-shortcuts-open-programs#1TC=windows-7

-- og lidt "pussigt" hos mig kommer stifinder blot ved "s" - før store . Firefox kommer ved "mo"
Avatar billede visto Professor
29. september 2015 - 15:46 #10
Kigger på den med shortcuts senere. Tak.

Har du app'en Sticky? Hvis du har, er det mere end pudsigt, at Stifinder dukker på som det første, fordi alfabet-princippet burde vise Sticky first.
Avatar billede visto Professor
29. september 2015 - 19:58 #11
#9: Den med shortcuts kender jeg allerede som nævnt under #2, hvor jeg indvendte, at de giver et skrivebord overplastret med ikoner. Det ville jo være smart, hvis man kunne programmere tastegenveje, UDEN at man behøvede at have en genvej liggende på skrivebordet. Men ok, i mangel af bedre er det bestemt en mulighed, hvis det virkelig kan udelukkes, at der findes en indstilling i Windows, der fravælger at apps foreslås på baggrund af alfabetisk sortering, og i stedet sørger for at de hyppigst anvendte apps vises først, når man bruger indtastningsmetoden.

Jeg fatter ikke, at når fx Firefox reagerer på, hvilke websider, man tilgår oftest og på den baggrund foreslår disse, når man vælger ny fane, at en spritnyt og hypet Windows 10 ikke har samme "intelligens" indbygget. Men det har den måske også? Det er jo det, mit spørgsmål handler om.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. september 2015 - 22:38 #12
Mærkeligt, at det ikke reagerer ens. Jeg skal skrive sti før sticky notes kommer frem via søg, og der ligger den så under Stifinder. For at Sticky skal ligge øverst skal jeg taste Stic. S giver stifinder øverst og sticky dukker slet ikke op på listen, før jeg som anført har tastet minimum sti.

Man behøver ikke at have en genvej liggende på skrivebordet, før man kan lave en genvejstast.
Via start Alle apps finder du det program, som du vil lave genvejstast på. Højreklik på den og vælg Åben filplacering.
Så kommer du ind i Stifinder på det sted, hvor genvejen til programmet ligger. Der højreklikker du så på genvejen og vælge Egenskaber og kan lave din genvejstast.
Det kan man i hvert fald hos mig. Efterhånden kan man være meget i tvivl om, hvorledes win 10 har påvirket forskellige, idet jeg efterhånden har set flere oplyse ting om deres win 10, som jeg slet ikke kan genkende hos mig selv.
Avatar billede visto Professor
30. september 2015 - 08:16 #13
Den metode virker også hos mig. Og den er god, bortset fra at der er stor forskel på hvor hurtigt programmerne starter op: Hvis jeg bruger Windows tast og derefter taster de første bogstaver, er programmet klar efter et splitsekund. Bruger jeg Ctrl + Alt + selvvalgt bogstav via metoden, som du beskriver, er der mærkbar ventetid, før programmet starter op.
Jeg forstår det ikke, for når man under Alle apps klikker på programikonet, så starter det også op omgående. Ctrl + Alt ser således ud til at indskyde en forsinkelse på 4-5 sekunder. Mærkeligt synes jeg.
Avatar billede visto Professor
30. september 2015 - 09:05 #14
Der er altså ingen gennemskuelig konsekvens i den måde programmer/apps vises på, når man taster [Windows] plus bogstaver.
Når jeg taster "Z" kommer for det meste Zoom Search, som jeg bruger hele tiden, som nr. 1, men så lige her før, kom ZoomBrowser, som jeg ikke har brugt for nylig, ind som nr. 1.

Når jeg taster "No" kommer lige nu Notesblok ind som nr. 1. Det program bruger jeg ikke. I går var det Notepad++, som jeg bruger hele tiden, ind som nr. 1. Man skulle så tro, at når jeg taster videre hen til "Notep", så kommer Notepad++ ind som nr. 1, men nej, det gør stadig Notesblok. Selv når jeg taster "Notepad++" falder Windows' valg på Notesblok, så det alfabetiske princip virker altså ikke konsekvent. Det er der vist ingenting der gør, hvad denne funktion angår. Og det er faktisk irriterende, da man så ikke kan indarbejde hurtige tastevaner.
Avatar billede visto Professor
30. september 2015 - 16:45 #15
Jeg har vist fundet svaret på problemet, som jeg nævnte i #13: http://blogs.msdn.com/b/oldnewthing/archive/2012/05/02/10299709.aspx

Da der ikke sker nævnte forsinkelse hver gang maskinen er åben, lader det til, at metoden med shortcuts, som kurtba kom med i #12 er rigtig god, så kurtba, du må godt lægge svar til point.

Jeg har til gode at erfare, hvor ofte forsinkelsesproblemet opstår til at jeg endelig kan afgøre, om det er en metode, jeg bliver glad for.

Trådens oprindelige spørgsmål er sådan set stadig relevant, og jeg tilføjede flere detaljer i #14, som stiller spørgsmålet i et lidt andet lys i forhold til det oprindelige. Men det er klart, at hvis jeg ender med at bruge kurtba's metode, så er det ikke længere nødvendigt for mig at finde svaret.

Jeg afventer yderligere kommentarer.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. september 2015 - 22:55 #16
Så får du et svar, mens du venter på yderligere kommentarer.
Avatar billede visto Professor
01. oktober 2015 - 21:21 #17
OK. Jeg konkluderer altså intet i forhold til det oprindelige spørgsmål med henvisning til de uopklarede uregelmæssigheder, som jeg nævner i #14.

Men som sagt er det heller ikke afgørende, da kurtba's anvisning i #12 er god - supergod. Den forventer jeg mig stor nytte af. Rigtig mange tak for den!