Avatar billede Chenowen Nybegynder
17. september 2015 - 09:50 Der er 3 kommentarer

Returner værdi baseret på intervaler - VBA

Hej Eksperter,
Jeg sidder med et problem, hvor jeg ønsker at lave en Excel fil, hvor man kan indtaster 2-3 forskellige kriterier, og når disse kriterier udfyldt, vil en VBA kode returner én eller flere tekstværdier (produkter), som opfylder alle de indtastede kriterier.

Mere specifikt vil jeg have udfyldt følgende:
A1 (hedder Luftmængde) --> Værdi indtastes i B1 og skal "slå op" i D og E kolonnerne. D indikerer lower limit og E upper limit i intervallet. I kolonne C vil der være et navn på det produkt der kan er tilknyttet intervallet.
A2 Belastning --> Værdi indtastes i B2 og skal "slå op" i G og H kolonnerne. E indikerer lower limit og F upper limit i intervallet. F kolonne C vil der være et navn på det produkt der kan er tilknyttet intervallet.
Osv.

Intervallerne kan overlappe hinanden, hvilket vil sige der kan være flere produkter der opfylder de indtastede kriterier.

Dette er tankegangen bag opbygningen af VBA koden.

Når man har indtastet værdierne i B1, B2 ... BN, skal der således fremkomme de produkter der opfylder alle kriterierne fra A10 og ned efter:

Håber dette virker klart, ellers må i endelig stille spørgsmål. Hvis det ønskes kan jeg også sende excelfil med den ønskede opbygning, hvis det gør det mere klart.

Mvh.
Jeppe
17. september 2015 - 09:54 #1
Har du overvejet at bruge avancet filter i stedet? - det lyder lidt som om det kan løses på den måde.

https://support.office.com/da-dk/article/Filtrere-ved-hj%C3%A6lp-af-avancerede-kriterier-4c9222fe-8529-4cd7-a898-3f16abdff32b
Avatar billede natkatten Mester
17. september 2015 - 10:31 #2
Og et avanceret filter kan om ønsket ret let indsættes i en stump VBA-kode.

Du er velkommen til at sende filen til mig, så skal jeg kigge på det i aften. natkatten snabela gmail dot com
Avatar billede Chenowen Nybegynder
17. september 2015 - 13:22 #3
Okay, denne funktion har jeg aldrig arbejdet med, men det kan nemt tænkes den kan løse mit problem. Har dog umiddelbart svært ved at se om den også kan løse problemet med overlappende intervaller?

Jeg får lige lavet et Excel med mine ideer, også sender jeg det til dig @natkatten. Og tak for hjælpen til jer begge indtil videre.