Avatar billede chrillere Nybegynder
20. august 2001 - 20:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af server!?

En af mine venner får snart ADSL, og planen var at vi skal have en webserver koblet på den forbindelse. Den server skal hoste vores web-site.
Den SKAL fuldt ud understøtte CGI, ASP, PHP og Perl.
Hvad skal installeres på serveren for at den kan køre disse filer, og hvor kan man eventuelt hente disse programmer. Vi vil også gerne have vores egen e-mail adresse ex:. \"fritvalg@fritvalg.dk\" hvad skal man gøre for at servern kan fungere som en mailserver.
Og angående beskyttelse af server, er ZoneAlarm så OK?

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede tmceu Praktikant
20. august 2001 - 20:39 #1
PHP \"motoren\" kan I downloade fra http://www.php.net

ASP kan I eks. køre på IIS på Win NT (NT 4 option pack) eller Win 2000 (indbygget). Der er også Chili!Asp fra Chilisoft, http://www.chilisoft.com

Bruger i IIS, er der en indbygget SMTP server.
Avatar billede scorpio Nybegynder
20. august 2001 - 21:38 #2
Det kan godt være, at jeg tager fejl men jeg mener at IIS\' SMTP-server kun behandler mailadresser til i f.eks formularer og ikke POP-kontoer.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
20. august 2001 - 23:41 #3
SMTP-serveren kan ikke håndtere pop-adresser... den kan kun bruges til at sende mail med, ikke modtage...

Hvorfor både asp og php? burde ét sprog ikke være nok?

Hvorfor ikke droppe asp\'en... det vil gøre valget af styresystem noget nemmere: linux

Med linux er det hele gratis og gennemtestet: alt fra firewall til pop3-server. Og så er apache webserveren en del lettere at konfigurere til individuelle brugere med individuelle behov. Linux har dog den svaghed, at det er en stor bid pludselig at kaste sig over og sætte alskens serversoftware op på. Linux har en stejl læringskurve og det kan tage et stykke tid at vende sig til, hvis man er vant til windows.

Man kan selvfølgelig også have HELE pakken. Men det er ikke gratis. Det kræver at man investerer i en server version af et af microsofts styresystemer. Her vil windows 2000 server nok være det bedste valg. Pris: 10000kr bare for styresystemet (webserver-software er dog inkluderet). Hertil skal man lægge prisen på en pop3-server. Her er mailmax et ganske godt bud. Men det koster ligeledes penge. PHP-fås til windows. Det samme med PERL ( http://www.activestate.com ).

ChiliASP kan ikke anbefales, hverken til windows eller linux. SKAL der være understøttelse af ASP er det kun windows\' egen version, der dur.

Som database server kan MySQL anbefales ( http://www.mysql.com ). Denne server fås både til windows og linux. Til linux kan PostgreSQL ligeledes kraftigt anbefales.

Håber jeg har kastet lidt klarhed over sagen...:)