Avatar billede tinaw25 Nybegynder
08. juni 2015 - 18:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mediator Pattern

Hej

Jeg ved ikke helt om jeg må stille det spørgsmål herinde, men prøver alligevel.

Et mediator design pattern, hvad er det lige?

Er det en slags controller som holder styr på de forskellige objekters input og output?

Eller kan det også ligne det man kalder session i C# ?

Syntes lidt når jeg læser om det, får jeg det indtryk af at det er lidt begge dele men er ikke helt sikker på om jeg forstår det korrekt?

Mvh,
Tina
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2015 - 18:35 #1
Har du laest wikipedia artiklen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mediator_pattern

?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2015 - 18:37 #2
Det har intet med session at goere.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2015 - 18:42 #3
Lad mig proeve med en bil analogi.

Du skal have din bil paa vaerksted.

Saa du giver noeglerne til manden i skranken og siger at den skal have 30000 km service.

Manden i skranken giver mekanikeren besked om at skifet olie, skifte luftfilter, checke bremser og 17 andre ting.

Mekanikeren kommer tilbage og fortaeller manden i skranken at den hoejre stoeddaemper er slidt.

Manden i skranken fortaeller dig at der skal skiftes en del til 500 kroner af hensyn til din sikkerhed.

Manden i skranken er mediator mellem dig og mekanikerne.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
08. juni 2015 - 20:02 #4
God forklaring :-)

Er det så det man kalder for en controller?

Smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2015 - 20:19 #5
Nej.

Mediator er generel programmering:

N klasser--(metode kald)--mediator--(metode kald)--M klasser

Controller er en web programmering:

--(HTTP requests)--controller--(metode kald)--model & view
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2015 - 20:19 #6
og et svar
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
08. juni 2015 - 23:43 #7
Tak for et godt svar