Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 14:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problemer med afspilning af video

Jeg har længe haft et trælst problem med afspilning af VHS videobånd. Det gælder både lejevideoer, helt nye købefilm og selvoptagede bånd.

Den øverste 8.del (cirka) af billedet står og trækker kraftigt mod venstra og ødelægger hele billedet. Det er ikke hver gang, men næsten.

Er der andre der kender til dette problem og kender en løsning?

Det skal sige at jeg har prøvet det samme med to forskellige helt nye videoer af forskelligt mærke.

Jeg har en meget gammel TV (fra 70\'erne) som ellers fungerer glimrende. Det har dog ingen scart-indgang og jeg overfører derfor signal via alm. antennekabel. Kan det være derfor?

webjoe
Avatar billede disky Nybegynder
20. august 2001 - 14:56 #1
det lyder som et tracking problem, prøv at juster dette.

Hjælper det ikke rens din videomaskine.

Hjælper det heller ikke, køb en ny.

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. august 2001 - 14:58 #2
ja, det er pga at dit tv ikke har scartindgang. prøv bare at sætte din video til et nyere tv og du vil kunne se en forrygende forskel!
Avatar billede disky Nybegynder
20. august 2001 - 15:00 #3
kimrosgaard:

det tvivler jeg på, normalt har det intet at sige at man bruger en antenne indgang.

Hvis man har et dårligt indstillet tv, er hele billedet dårligt.

Men da det her er den øverste del af billedet, er tracking fejl/støv langt mere sandsynligt
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:00 #4
disky >> Har justeret trackingen og har som sagt prøvet med to forskellige maskiner hvoraf den ene var helt ny.
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:01 #5
Jeg har også oplevet det samme med en movie box... derfor har jeg på fornemmelsen at det er TV\'et eller indgangen der er noget galt med..
Avatar billede disky Nybegynder
20. august 2001 - 15:03 #6
hmmm.

har du prøvet andre videoer på tv\'et ?
Det kan også være din afbøjning i tv\'et der er dårligt, men så skulle fejlen også være der ved alm. tv.
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:05 #7
disky >> har prøvet med 2 forsk. videoer + movie box.. ingen problemer med TV signal
Avatar billede disky Nybegynder
20. august 2001 - 15:07 #8
okay

så der er altid problemmer hvis du bruger video, og aldrig ved tv.

Det kan skyldes en fejl i indgangen i dit tv, der f.eks. bliver overstyret pga for kraftigt signal, eller signalet er for svagt. Nok nærmest det først.
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:09 #9
disky >> er det noget man kan gøre noget ved  eller er det på tide jeg får mig et nyt TV?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. august 2001 - 15:11 #10
det er på tide du får et nyt tv
Avatar billede disky Nybegynder
20. august 2001 - 15:11 #11
jeg ville klart investere i et nyt tv, begynder først sådanne noget som en indgang at gå itu, er chancen for at resten følger efter ret stor.

Men test lige videon på et andet tv først.

Nye tv har mange flere features end de gamle. Og koster ikke særligt meget :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. august 2001 - 15:13 #12
desuden behøver det ikke at være en fejl i dit tv! da de første videomaskiner så dagens lys var signalet ikke så kraftigt som det er i dagens videomaskiner. og da du har et ældre tv er det ikke sikkert at det kan håndtere det signal den får fra videoen.
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:13 #13
I thought so... kunne også godt snart tænke mig en fjernbetjening, teksttv og mere end 12 kanaler *GG*

Tak for det.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. august 2001 - 15:16 #14
hmm..
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:16 #15
hmm hvad?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
20. august 2001 - 15:20 #16
du afviser mit svar selvom jeg har ret i det jeg siger hele vejen ned gennem kommentarerne! disky vender først retningen mod tv\'et efter at du siger du har prøvet flere videomaskiner med samme resultat.
men never mind..
Avatar billede webjoe Nybegynder
20. august 2001 - 15:25 #17
hvordan kan jeg vide hvem der har ret.. du siger at det godt kan have noget med scart stik at gøre... disky siger det modsatte..

anyway.. jeg har ikke noget at bruge alle de points til så du får bare 30 også:

http://www.eksperten.dk/spm/100422
Avatar billede disky Nybegynder
20. august 2001 - 15:54 #18
jeg er temmelig sikker på det ikke har noget med scart stikket at gøre.

Jeg har faktisk aldrig selv repareret noget tv/video hvor det har været et problem.

kimrosgaard: selvfølgelig retter jeg først opmærksomheden på videoen, se titlen i spørgsmålet.