Avatar billede elmoe Juniormester
17. marts 2015 - 20:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pris for at sælge 50% af anparterne i min virksomhed

Hej

Jeg har et ApS som jeg har bygget op over en længere periode. Jeg har startet virksomheden op for 25.000 kr. og der er i dag værdier for ca. 200.000 kr. i virksomheden.

Jeg har en ven som jeg gerne vil have med ind som medejer af virksomheden. Jeg vurderer at han kan bringe en masse nyttig viden ind i firmaet, og jeg vil derfor gerne sælge 50% af mine anparter for 25.000 kr.

Er det muligt eller skal virksomhedens værdi vurderes af SKAT og skal han så betale 50% af den vurderede værdi?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2015 - 05:35 #1
du bestemmer selv prisen, men du må jo ikke sælge 50% af virksomheden for en stor overpris der ikke passer. så kommer skat efter dig :)

hvis der er dokumenterede værdier for 200k, så må du sælge 50% for 100K
Avatar billede finb Ekspert
18. marts 2015 - 14:39 #2
Det er måske en fordel for dig at beholde "magten" i firmaet. Spørg din revisor, om du kan nøjes med at sælge 49 %.
Avatar billede elmoe Juniormester
18. marts 2015 - 18:59 #3
Tak for hjælpen.

Lige et opfølgende spørgsmål for at være sikker på jeg har forstået værdien af min virksomhed korrekt: Jeg har varer på mit lager for en værdi af ca. 150.000 kr. og jfr. mit regnskab et overskud på ca. 50.000 kr. i kontanter. Altså de 200.000 kr. som jeg er kommet frem til. Er det korrekt antaget at det er dette, der er værdien af mit selskab i forbindelse med et evt. salg?
Avatar billede elmoe Juniormester
13. april 2015 - 20:50 #4
sidwave: du må meget gerne komme med et svar så du kan få points.
Avatar billede elmoe Juniormester
13. maj 2015 - 19:40 #5
Der er desværre ikke kommet et svar så jeg lukker tråden. Mange tak for alle svarerne.