Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2015 - 11:35 Der er 6 kommentarer

Blæk størknet?

Hej

Jeg har fundet en Brother MFC5890 multifunktions printer frem fra gemmerne, hvor den har stået og ikke været brugt i nogle år. Det er en blæk printer og patronerne har siddet i printeren, mens den har været inaktiv. Printeren mener selv, der er blæk i patronerne, men der kommer ikke noget på papiret ved print eller kopi.

Kan det være blækket eller printer dyserne, der kan være indtørret og er der noget at gøre i den forbindelse?
Jeg har ladet printeren rense sig selv uden resultat :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2015 - 13:24 #1
Når printeren ikke har skrevet i længere tid er printerhovedet indtørret. En blækprinter skal typisk enten jævnligt renses eller udskrive et "vedligeholdelses" print. Gøres dette ikke, tørrer print hovedet ind. Som jeg ser det så er farverne i løse beholdere, og der er fast print hoved i printeren. Derfor er det er svær opgave at få liv i den igen. Printhovedet skal sikkert afmonteres, og man manuelt rense den. Jeg kender ikke opbygningen af sådan en, men jeg ved fra min gamle Hp printer jeg havde med udskifteligt printer hoved, at varm vand på køkkenrulle kunne opløse lettere indtørret blæk. Jeg har også brugt egnet rense væske på et tidspunkt da jeg kørte med refill hvor jeg selv fyldte blæk på. Min nabo skulle prøve at rense sin Canon printer, men med fast hoved måtte han opgive. Print hovedet på hans printer var så dyrt at det ikke kunne betale sig. Jeg har efterfølgende gået over til laser printer, hvor indtørring ikke er et problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2015 - 13:45 #2
Ved ikke om din kan renses på denne måde der vises i video her:
https://www.youtube.com/watch?v=i78Tu3RVO3s
Avatar billede hjolsen Ekspert
14. marts 2015 - 16:04 #3
Prøv at afmonter printerhovedet og rense det helt for blæk - ligeledes slangerne. Du kan være heldig at det er nok !
Avatar billede Little Helper Seniormester
15. marts 2015 - 08:50 #4
Når denne printer har stået med patroner i så længe er det med sikkerhed at du skal udskifte patroner. Hver farve patron koster 99 og dem er der 3 af, og sort patron koster 195, Hvorfor man overhovedet gider bruge tid på den printer forstår jeg ikke. Rens alt hvad du kan og du skal stadig købe patroner før du kan få konstateret om den nu virker, og gør den så ikke har du brugt 500kr til ingenting. Det er patroner for 500 kr og du kan købe en HP allinone printer (scan print kopi) for den pris. Smid printeren over højre skulder og find en anden, det kan ikke betale sig at rode med. regnskabet kommer aldrig til at gå op.

Håber du finder en løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2015 - 10:03 #5
Jeg kan kun være enig i #4, og derfor jeg også kom med den udredning jeg gjorde i #1
Har en blækprinter med fast hoved stået stille så længe skal der mirakler til for at få den til at virke igen.
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. marts 2015 - 12:28 #6
#4  hvor får du en A3 printer til den pris ?
Blæk patroner kan købes til under 200 kr for et sæt