Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 22:41 Der er 64 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg købe?

Jeg har to computere som skal dele en internet-forbindelse *1. De skal begge kunne gå på nettet uafhængigt, dvs uden at den ene computer \"skal\" være tændt. Derudover skal det fungere som et normalt nætværk mellem de to computere, hvis de begge er tændt.

*1 Vi har en fælles kabel-løsning for hele ejendomen, så internetten trækkes fra et netstik i væggen (UTP)

Hvilke produkter bør jeg købe, hvad koster de, og hvor kan jeg købe dem??? (Det er jo hele 3 ting.... Går det virkligt?) :o)
Prisen må max. ligge omkring kr.2000,-
Meget gerne billigere..

Lige en ting til.. Fildeling mellem de to computere må gerne gå STÆRKT.

Mellow Fellow Greetz...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:42 #1
du skal bruge to netkort og en hub
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 22:43 #2
hmm jeg tror at du skal bruge en form for router, jeg er lidt i tvil om hvilket internet du har
Avatar billede burningice Nybegynder
19. august 2001 - 22:44 #3
carsten_lusk har ret...

ang. dine point er det ikke fair for hele systemet at du vælger at sætte 500 af på dette simple spm. Det er selvfølgelig min holdning, og jeg synes at du burde sætte det ned. Jeg ved ikke om der er andre der er enige??
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:45 #4
hvis de har fælles kabel løsning i huset...går jeg ud fra at de kører med proxy server...derfor er en router overflødig, hubbens uplink skal bare i væg stikket
Avatar billede kapla Nybegynder
19. august 2001 - 22:45 #5
Synes også der er for mange point på
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:45 #6
enig cyberfessor
Avatar billede burningice Nybegynder
19. august 2001 - 22:47 #7
cl> det kan jo også være at de kun har en ip udadtil, og hvis det er, så må de have fat i en router... de havde været nemmest (og billigst) hvis den kunne være software, men den går jo ikke :(
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:49 #8
jeg kunne forestille mig at det var lavet ligesom skole kollegier, med internet forbindelse der er delt af alle, der er bare et LAN stik på hvert værelse
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 22:50 #9
Comment.. Comment..
Jo, vi skulle meget gerne have en proxy server et sted i ejendommen.

Og med hensyn til de to netkort og en HUB..
Hvilke netkort kan i anbefale og hvilken en HUB??

Og hvorfor bør jeg ikke vælge en Switch? Er en HUB lige så hurtig til at køre netværk mellem to computere som en Switch?

Cyberfessor: Hvis du kan overbevise mig om hvilke netkort og hvilken HUB/Switch jeg bør købe.. Så synes JEG at du har fortjent de 500 point. Og det er vel det der tæller. Ik? ;o)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:52 #10
du vil ikke få mere ud af en switch på så lille et netværk...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:53 #11
jeg ville vælge planet de kører suverent
her er en hub... Planet Hub FN-403 Hub / 100Base-TX / 4port 405 kr.
og netkort
planet ENW-9503A WOL    10/100Mbit 135 kr.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:53 #12
priserne er taget fra www.edbpriser.dk
Avatar billede kari Nybegynder
19. august 2001 - 22:54 #13
Køb et net pakke, som inholder 2 netkort, et switch og kabler. Prisen er 899kr.(hos shg.dk)
http://www.shg.dk/ekstern.asp?nr=240103
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 22:56 #15
Det må da siges at være nogle priser hvor selv en SU nasser som mig kan være med! :o)
Nogle der har andre gode forslag?

Er der lige en der gider forklarer mig hvad en router gør godt for? Gør ikke noget at forklaringen er \"lidt\" teknisk
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:58 #16
en router er en form for et modem bare med RJ-45 interface, istedet for COM port...
du giver så din computer en gateway (som er routerens ip addresse)..når du så åbner din explorer vil maskinen aktivere gateway\'en og routeren ringer op
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:59 #17
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 22:59 #18
hvordan ser dine netværks indstillinger ud på din comp nu??
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 23:01 #19
Carsten lusk: Tak for det.. Så fik jeg det på rene ang. router..
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 23:02 #20
djedemen: a\'hva? Not og en hujene fis.. Jeg har to comp. som ikke er tilsluttet hinanden og som jeg vil ha på nettet..
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 23:05 #21
Hovsada... Jeg glemte vist at nævne at Netkortene skal være PCI
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:05 #22
det er planet kortene også
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:06 #23
har du ikke den ene comp på nu da??
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 23:11 #24
djedemen: Øv!! Der blev jeg bustet... Jo men se bort fra det.. Det er den ene comp. der er tilsluttet. Men pyt med det, jeg skal alligevel smide et nyt netkort i den maskine der er på nettet nu. c\",)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:15 #25
jamen hvad er dens netværks indstillinger??

så kan vi jo se om du behøver en router
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:16 #26
det gør han ikke når der er en proxy i huset
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:18 #27
jamen vi ved jo ikke om der er en proxy
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:20 #28
hvordan skulle han ellers være på nettet, hvis han bare har lan stik på væggen ???
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:21 #29
det kunne være at deres proxy var konfiguret så man kun må tage en comp på per stik

snak lige med den person der står for det først
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:22 #30
det plejer proxy\'en ikke blande sig i, de kører vel med dhcp så får den anden computer også bare en ip og så er den på
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:23 #31
ja det er så spørgsmålet om dhcpen tilader det
Avatar billede henrikl Nybegynder
19. august 2001 - 23:25 #32
djeclemen: Jammen så vil jeg vende frygteligt tilbage med mine 500 point når jeg tjekket det hos min admin.

And people, hvis i har andre gode forslag med hensyn til hvilke netkort og hvilken HUB jeg bør vælge, så bare kom med det :o)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:26 #33
normalt kan dhcp\'en ikke se hvilken port den tildeler ip\'er på, serveren sidder vel i en større hub/switch i serverrummet
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:27 #34
nej men de kan da sætte den til et max antal ip den må give ud!!

1pr. stik
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:29 #35
det er rigtigt
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:29 #36
dvs. han kan måske kun komme på nettet med begge computere når der er en af de andre rum der ikke har deres tændt *GG*
Avatar billede djeclemen Nybegynder
19. august 2001 - 23:30 #37
og for en sikkerheds skyld kan han ligeså godt tjekke det!
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:04 #38
Min admin er vist ikke helt til at få fat i for tiden.
Men jeg skal vel bare vælge en HUB/Switch & nogle netkort, og så kan jeg købe en router senere hvis det viser sig at jeg skulle få brug for det.
Det tilbud som kari skriver at http://www.shg.dk/ekstern.asp?nr=240103 har til salg, virker meget rigmeligt. Er der nogle der hat positive erfaringer med mærket Rubytech & deres netværksstuff??? For så bliver det nok sådan en pakke jeg vælger..
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:08 #39
jeg ville personligt holde mig fra det...de der \"net in a box\" har jeg dårlig erfaring med
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:09 #40
men det er selvfølgelig op til dig selv..
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:12 #41
Er det Rubytech\'s produkter du vil holde dig fra, eller de samlede pakker generalt?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:14 #42
de samlede pakker generelt
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:19 #43
Hvad er der galt med dem? Det ligner jo ellers et kannont tilbud. 1Switch 2Netkort & kabler til kun kr.900,-
Men det ender jo nok med at jeg lytter til dig da du sikkert kan begrunde hvorfor jeg ikke skal købe det.
Men hvad kan du ellers anbefale af netkort, det netkort du skrev om tidligere, er da et ISA kort ifølge \"edbpriser\"
Avatar billede -onslow- Nybegynder
20. august 2001 - 22:21 #44
Hvis du gerne vil have cisco og 3com til billige penge kan jeg helt klart anbefale:
http://www.demoshop.dk/

Onslow
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:25 #45
jeg siger ikke der er noget galt med de der \"net in a box\" kit, jeg har bare selv dårlig erfaring med dem...og planet kortet er et pci kort...se selv her http://www.planet-taiwan.com/product/CATALOG/enw9503.htm
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:33 #46
carsten_lusk: Kan du så også fortælle mig hvad det vil sige at den er \"dual-speed\" og har \"intern switch\"??

4-Ports 100Base-TX Hub

5-Port Dual Speed 10/100Mbps Hub (med intern switch)

Prisforskellen er kr.275,-
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:36 #47
carsten_lusk: Undskyld manglen

Er dit bud:
PL-FN-403 4-Ports 100Base-TX Hub

Er denne her bedre?
PL-DHD-501 5-Port Dual Speed 10/100Mbps Hub (med intern switch)

Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:36 #48
dual speed betyder at den kan både køre 10 og 100 mbps men det kan næsten alle hubs...intern switch har jeg aldrig hørt før
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:39 #49
De har også en switch på \"kampagnetilbud\". Det er måske værd at overveje?

PL-SW-500 5-Port 10/100Base-TX Fast Ethernet Switch, kampagne  kr.595,-
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:40 #50
en switch er klart bedre end en hub...men så længe dit nætværk ikke er større, tvivler jeg på du vil mærke nogen forskel
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:43 #51
Jaaaaaeeeehhh Meeeeennn....
Man vil jo gerne vide at man køber noget der er godt og kan bruges længere ude i fremtiden :o)
For at være helt ærlig, bliver det nok din mening jeg træffer mit valg ud fra.
Mener du at det er et godt tilbud?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:45 #52
hvis du vil fremtids sikre dit nætværk lidt, og du er ligeglad med de 100-200 kr. i forskel, ville jeg helt klart vælge switchen...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:47 #53
her kan du læse lidt mere detaljeret stof om forskellen på hub/switch

HUB:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub

Switch:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switch
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:48 #54
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:49 #55
Så siger jeg rigtig mange tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak tak ..... Og så bestiller jeg med det vuns
1 X PL-SW-500 5-Port 10/100Base-TX Fast Ethernet Switch, kampagne  DKK 595,-
2 X PL-ENW-9503A 10/100Base-TX PCI Fast Ethernet Adapter, RTL Wake-on-LA...  DKK 135,-

Er 400 point OK?
for så får djeclemen  også lige 100 point for at have deltaget aktivt i debatten :o)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:51 #56
helt ok...fornuftigt køb du gør dig der :-)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 22:52 #57
husk at få kabel med
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 22:56 #58
Nåå jaa.. Hvad kan du anbefale der? Jeg skal bruge 2 x 5m. Og gerne fra www.ethershop.dk hvor jeg køber det andet gejl.
Hvad er krydset kabel og hvad er ikke-krydset kabel?? What\'s the bloody difference?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 23:01 #59
anbefale...hmm...det skal bare være almindelig Cat.5 UTP kabel...et krydset kabel bruger man mellem to pc\'ere hvis man ikke har en hub/switch, og et lige er selvfølgelig til at forbinde normale enheder/pc\'ere i hub/switch

PDS Patch Cable UTP-05, 5 meter  DKK 20,-  fra
http://www.ethershop.dk/detail.asp?info=56
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 23:04 #60
Det er da skisme en pris der er til at leve med.. Endnu en gang tak...
Jeg vender nok frygteligt tilbage med en fandens masse point på et andet tidspunkt når lortet ikke vil virke ;o)
Signing Off...¤
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 23:06 #61
djeclemen: Når du har læst dette, så skriv lige et svar af en eller anden art så du kan få 100 point :o)
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
20. august 2001 - 23:08 #62
takker for points
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 23:11 #63
Avatar billede henrikl Nybegynder
20. august 2001 - 23:11 #64
Tak for god rådgivning
Avatar billede burningice Nybegynder
21. august 2001 - 08:26 #65
cl> auch, 500 point for dette spm :/