Avatar billede stringbuffer Nybegynder
19. august 2001 - 22:19 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Computer går ned / fryser ind imellem

Jeg har 4 gange (på 1 dag) oplevet at computeren fryser efter at have kørt et stykke tid (over 1 time).

Min PC består af flg:
Abit VP6 Bundkort med 2 stk. P-III 800 EB processorer,
256 MB RAM (Apacer)
1 stk Seagate ST310211A Harddisk på Pri. IDE sammen med CREATIVE CD4834E FC101 CDROM-drev
1 stk Seagate ST310211A Harddisk på Secondary IDE
Jeg bruger ikke IDE3 og IDE4 (ATA100-RAID) så de er disabled i biosen og driveren til dem er ikke installeret.
Netkortet er et Realtek 8139-baseret ethernetkort, og mit lydkort er et Yamaha PCI kort, Windows har tilsyneladende selv fundet en driver til begge kort.

Jeg har før haft Windows 2000 Proffessional på samme computer og jeg oplevede ingen fejl.

Styresystemet er Windows 2000 Advanced Server
Den kører WWW-service og fil/printerdeling og er på et lille cat5 LAN. Jeg bruger maskinen både til alm. PC, til udvikling af software og som server. Der er bl.a. installeret Office2000, ICQ, WinAmp

Problemet opstod 3 ud af 4 gange mens jeg sad og afspillede musik, og en gang mens jeg defragmenterede med Norton SpeedDisk.

Hvad er årsagen?
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 22:25 #1
hvor varm er cpu\'en ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 22:34 #2
Man skal helst ikke lave noget når man defragmenterer.
Avatar billede nettrain Nybegynder
19. august 2001 - 22:35 #3
Hvad med grafik-/skærmkort er det for varmt måske? Det fik min comp til at gå ned, det hjalp da jeg satte blæser på det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2001 - 22:35 #4
Kan du se tempen i bios?
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
19. august 2001 - 23:37 #5
nettrain <- mit skærmkort har en blæser og den kører fint

Jeg har mærket efter på CPU-kølernes plader, de var kun lidt lune.

Jeg lavede ikke andet, da den defragmenterede
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
19. august 2001 - 23:38 #6
du har ikke irq konflikt vel ??
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. august 2001 - 03:35 #7
både mit lydkort og mit netkort bruger samme IRQ. Men der er ingen konflikter iflg. device-manageren.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. august 2001 - 05:49 #8
Jeg har unnstalled og flyttet netkortet til en PCI-slot med unikt IRQ. Nu ser jeg hvad der sker.

Det forklarer stadig ikke hvorfor den skulle crashe under disk optimering, SpeedDisk advarede godt nok om at den ikke var testet med Service Pack 2, men de færreste programmer er vel testet med alle SP´er...

Nu venter jeg og ser...
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. august 2001 - 05:52 #9
og forresten... SpeedDisk skulle iflg. dokumentationen kunne defragmentere selv om der kører mange programmer imens. Så ved du hvilket defrag-program du skal ønske dig til jul, retaxes :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 09:45 #10
stringbuffer> Meget interessant, hehe, jeg har brugt Norton værktøjer næsten lige siden de kom og bruger ikke andet, de er så gennemarbejdede at man ikke går forkert i byen med dem ;o)
Jeg var dog ret sikker på at defragmentering skulle foregå på tidspunkter hvor der ikke foregik diskaktivitet!

Tilbage til problemet, kunne du se tempen i bios eller et andet sted eller mener du at der underordnet?
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. august 2001 - 12:31 #11
Højreklik Denne computer -> egenskaber -> advanceret -> Opstart og genddannelse -> Fjern hak i \"Automatisk genstart\".

(overstående er oversat fra UK Win, så det er måske ikke helt korrekt)
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. august 2001 - 12:50 #12
retaxes <- hehe, ok.. det tager oz længere tid at optimere et drev, der er i brug...
Jeg kunne se temperatur i bios under system health status, de lå begge 2 på ca 32 grader... men de bliver jo hurtigt kølet ned hvis de skulle have været varmere...

goulduck <- jamen den genstarter jo ikke, den fryser bare... og hvis man spiller musik så kommer der en rimlig høj brummen ud af højttalerne når det sker...
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. august 2001 - 12:52 #13
Forresten... det ser ud som om begge USB-devices har samme IRQ, gør det noget? Jeg har ikke noget sluttet på USB, men kan det genere alligevel?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 13:01 #14
Gå ud i bios og slå alt hvad der har med USB at gøre, du har jo ikke noget der skal bruges til det endnu!
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 13:02 #15
RETTELSE:

Gå ud i bios og slå alt FRA hvad der har med USB at gøre, du har jo ikke noget der skal bruges til det endnu!
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. august 2001 - 13:08 #16
Jeg kan også anbefale en \"Indlæs standart indstillinger\" i BIOS...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 13:14 #17
goulduck> Også en god ide, man jo altid finjustere bios indstillingerne bagefter!
Avatar billede goulduck Nybegynder
20. august 2001 - 13:23 #18
Ja, jeg har oplevet underligt ting, som blev rettet efter et \"reset\" ...

Desuden, så skulle du også prøve at installere SP2 igen .. bare for at være sikker på at den stadig er i i tilstand.

Står der noget i eventloggen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 13:39 #19
stringbuffer> Det med at den brummer, kan du definere det nærmere. Det får mig til at tænke på at det kunne være en spænding der falder ud kortvarigt eller at der bliver trukket for meget strøm  fra en af spændings stabilisatorerne i strømforsyningen, det vil få PC til at fryse omgående.
Har du mulighed for at låne en anden tilsvarende strømforsyning og afprøve med.

Brummeriet er en såkaldt ripple der opstår når spændingen falder f.eks. pga. en kortslutning!
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
20. august 2001 - 14:02 #20
retaxes <- av, det var straks værre... den strømforsyning, der er i kabinettet, er et (nyt som resten af PC´en) 300 W PSU, det er et AOpen HQ08 kabinet og burde ikke fejle noget... men tror du at kortslutningen i så fald er i strømforsyningen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. august 2001 - 14:14 #21
Det er også uhyre sjældent at en strømforsyning PSU) er defekt, min egen har kørt næsten i døgndrift i 5 år!

Kortslutningen (hvis det er en kortslutning) kan jo opstå kortvarigt i alle de enheder der får strøm.

PSU kører i en såkaldt Switched mode, er kortslutningen total lukker den helt af automatisk, er kortslutningen eller belastningen af mindre karakter prøver modulet at opretholde spændingen indtil den når en kritisk grænse så lukker spændingsregulatoren af med en stejl kurve og det er her ripplen (brummeriet) optræder.

Jeg siger ikke at det er PSU der er syg, men så kan du i hvert fald udelukke den.
Avatar billede th Nybegynder
21. august 2001 - 12:26 #22
Jeg ved at Yamaha lydkort har MEGET store problemer med nogle VIA chipset. Jeg har selv oplevet det nogle gange! Desværre kan jeg ikke huske præsis hvilke chipset der er problemer med. Hvis jeg var dig ville jeg derfor prøve at fjerne lydkortet, og se om maskinen så virker bedere.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
22. august 2001 - 21:11 #23
Det lader til at det med at sætte netkortet på et PCI slot med andet IRQ end lydkortet virker. Den har ikke crashet i 2 dage nu.

th <- kan du finde et link til noget, der omhandler det, du nævner?
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
30. september 2001 - 13:49 #24
Det har vist sig at problemet tilsyneladende var et helt andet. Jeg downloadede og installerede den nyeste VIA service pack og siden har min computer kørt 200% stabilt. Da det nu er over 1 måned siden tør jeg skrive at det var dér, problemet var.