Avatar billede Mcpot Nybegynder
21. februar 2015 - 12:31 Der er 11 kommentarer

ufaglært datatekniker

Hej :)

Jeg overvejer meget kraftigt at tage uddannelsen som datatekniker.
Jeg er 26 så jeg skulle starte som voksenlærling.
Jeg kan godt se at voksenlærlingelønnen starter på 111,85kr i timen
Men der står nogle steder at nogen får det der svarer til en ufaglærtsløn istedet for.
Så spørgsmålet er om der er nogen der ved hvad den ca er på? :)

På Forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2015 - 13:07 #1
det ved de fx i www.3F.dk
Avatar billede strych9 Praktikant
21. februar 2015 - 13:10 #2
Det kan du spørge fagforeningen om. For datatekniker vil det være Dansk Metal.
Men gennemsnitslønnen for ufaglærte i Danmark ligger omkring 170 i timen.
Avatar billede Mcpot Nybegynder
21. februar 2015 - 16:02 #3
Jeg har spurgt dansk metal, og da jeg ikke er medlem vil de ikke svare på det :(

Men hvor har du det tal fra Strych9 ?
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2015 - 16:08 #4
det er ikke løn det handler om.
det handler om du er og bliver en go datatekniker, om det er dig, og om du kan få noget arbejde.

og praktiplads, får kun de stærkeste som kan sælge sig selv.

skyd nu en hvid pind efter det med løn, det er kun en bremseklods.

:)
Avatar billede Mcpot Nybegynder
21. februar 2015 - 16:17 #5
Jeg bliver nødt til at vide, om jeg vil have råd til at få uddannelsen.

Det løn jeg spørger om, er under uddannelsen, ikke bagefter.

Da jeg er 26 år, har jeg jo flere regninger end dem der bor hjemme og er 16 :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2015 - 08:11 #6
Hej.

Jeg kan med garanti sige, at du ikke får 170,- i timen som ufaglært, med mindre du kommer med et ret komplet skillset i forhold til det job, du søger; som lærling: Aldrig i livet!

Men prøv at kontakte studievejlederne på den nærmeste tekniske skole med datateknikere på programmet. Så er du både fri for gætteri og fagforeningsfolk, der forsøger at hverve medlemmer.

Lærlingelønningerne svinger (så vidt jeg ved) ikke imellem landsdelene.

I forhold til det område, jeg sidder med, ser jeg selvfølgelig på uddannelsespapirer, men erfaringen ender i reglen med at veje tungest. Dog dermed ikke sagt, at det er en dårlig ide at få en formel uddannelse!

De bedste hilsner
Avatar billede Mcpot Nybegynder
22. februar 2015 - 12:40 #7
Jeg tror ikke helt jeg forstår den her sætning:

"Dog dermed ikke sagt, at det er en dårlig ide at få en formel uddannelse!"

Og hvis jeg tager uddannelsen og jeg skal søge elevplads, vil jeg ( og bliver nødt til ), at lægge vægt på, at jeg har en uddannelse i forvejen, og har 6 års erfaring efterfølgende inde for auto brancen. For ellers kunne de lige så godt tage en på 16 der var billigere :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2015 - 12:51 #8
Din uddannelse og erfaring i autobranchen er irrelevant i denne sammenhæng - beklager, men den får du ikke nogen til at give andet end goodwill for. Du vil kunne dokumentere en mere moden tilgang til opgaven og erfaring med arbejdsmarkedet, som en 16-årig ikke kan. Det er jo netop det, der er årsagen til voksenlærlinge. Men fagligt mener jeg ikke det bidrager med noget i denne sammenhæng.
Avatar billede Mcpot Nybegynder
22. februar 2015 - 13:02 #9
Nej, jeg ved godt min erfaring fra autobrancen ikke har nogen relevans for it faget. Men jeg mente, at jeg har bevist at jeg kan gennemføre en uddannelse, og møde op på arbejde hver dag osv. :)

Men nej, de er nok ligeglad med at jeg kan skifte en motor f.eks. :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2015 - 13:52 #10
Enig, også derfor jeg skriver til dig, at det bør ses som et gode for arbejdsgiver, men det kommer altså på ingen måde til at resultere i en lærlingeløn i den størrelsesorden. Der er udlærte datateknikere, der går for mindre, omend der selvfølgelig er forskelle imellem landsdelene.
Avatar billede Plykou Nybegynder
08. oktober 2015 - 11:41 #11
Hej,

Er du startet på uddannlsen og har du fået svar på hvor meget man tjener som voksenlærling?

Jeg skal starte snart og er selv interreseret i at vide hvor meget man kommer til at tjene under forløbet som voksenlærling.

Mvh.