Avatar billede dego Novice
11. februar 2015 - 14:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fjern blanke i drop down liste

Kan nogen hjælpe med at løse dette?

B2:B1000 indeholder en HVIS formel, der kigger på A2:A1000 og returnerer det der står i kolonne A. Hvis der ikke står noget i kolonne A i en række, returneres blank ("").
I Kolonne B får jeg derfor skiftevis rækker med enten data eller tomme celler.
Indholdet i kolonne B vil jeg gerne bruge som opslag i en drop down boks og spørgsmålet er så, hvordan jeg får fjernet alle de tomme rækker i boksen?
Avatar billede dego Novice
11. februar 2015 - 14:43 #1
Glemte at nævne, at det skal ske automatisk og ikke ved fx en manuel sortering:-)
Avatar billede natkatten Mester
11. februar 2015 - 15:26 #2
Prøv at kigge på denne, som jeg har lavet i en anden sammenhæng for et stykke tid siden. Måske kan den anvendes som inspiration:

http://gupl.dk/719641/
Avatar billede dego Novice
11. februar 2015 - 17:08 #3
Din formel fungerer på den måde som jeg ønsker, blot skal jeg ikke bruge datavalideringsboksen.
Problemet er når jeg kopierer den ind i mit regneark og tilretter cellereferencerne virker det ikke helt.

Hvis jeg ikke bruger {} virker formlen i den første række, men de øvrige rækker viser samme værdi som første række

Hvis jeg bruger {} og crtl shift enter bliver alle cellerne tomme

Gør jeg noget forkert og skal jeg bruge formlen forskydning til noget?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2015 - 07:22 #4
Hvis du ikke får natkattens forslag til at virke, kan du prøve følgende:

Navngiv A2:A1000 d og indtast følgende matrixformel i B2:

=IFERROR(INDEX(d;SMALL(IF(d<>"";ROW(d)-CELL("row";d)+1);ROWS($1:1)));"")

eller på dansk:

=HVIS:FEJL(INDEKS(d;MINDSTE(HVIS(d<>"";RÆKKE(d)-CELLE("row";d)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Kopier nedad så langt som nødvendigt.

Bemærk at formlen, i modsætning til natkattens, ikke sorterer i alfabetisk orden.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2015 - 07:25 #5
HVIS.FEJL, ikke HVIS:FEJL
Avatar billede dego Novice
12. februar 2015 - 10:07 #6
Den sad lige i skabet første gang!

Begge forslag virker, så hvis i begge smider et svar får i 30 points hver (håber man kan det...)

Tak for indsatsen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2015 - 10:14 #7
Giv natkatten point.
Avatar billede dego Novice
12. februar 2015 - 19:24 #8
oki, jeg afventer et svar
Avatar billede natkatten Mester
13. februar 2015 - 14:59 #9
Et svar for at lukke spørgsmålet.